برنامه‌های هفته گردشگری با موضوع آب اجرا شود
خبرگزاری مهر- کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: می‌توان برای برنامه‌های هفته گردشگری پیشنهاد داد که این برنامه‌ها حول محور شعار جهانی سازمان جهانگردی و پیرامون موضوع زندگی در اقلیم متنوع ایران و معرفی راه‌های تامین آب اجرا شود.
اردشیر اروجی گفت: با توجه به اینکه ۲۷ سپتامبر مطابق با ۵ مهر ماه هر سال توسط سازمان جهانی جهانگردی با عنوان روز جهانی جهانگردی اعلام شده است و برای هر سال به منظور جهت‌دهی به فعالیت‌های گردشگری توسط این سازمان، شعار محوری اعلام می‌شود، شعار امسال نیز «گردشگری و آب، حمایت از آینده مشترک» عنوان شده است.
وی افزود: از آنجا که در ایران با آغاز روز جهانی گردشگری هفته گردشگری نیز آغاز می‌شود، بنابراین ضروری است برنامه‌های این هفته حول شعار محوری اعلام شده شکل بگیرد تا از تکرار ملال‌آور برنامه‌های یکنواخت و سطحی جلوگیری شده و هماهنگی‌های لازم را با شعار جهانی گردشگری داشته باشد. کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: هر چند ضروری است حداقل از سه ماه قبل این برنامه‌ها برنامه‌ریزی و اعلام شود تا زمینه‌سازی برای بازاریابی، تبلیغات و اجرایی کردن آنها فراهم شود.
اروجی ادامه داد: امسال هم مثل سال‌های گذشته معاونت گردشگری گویا در این خصوص غافلگیر شده است ولی می‌توان پیشنهاد داد که با توجه به شعار جهانی گردشگری و آب، حمایت از آینده مشترک، برنامه‌هایی را حول این محور به اجرا در بیاورند؛ چرا که ایران در این زمینه دارای اقلیم متنوعی است.
وی پیشنهاد کرد برنامه‌های هفته گردشگری حول محور زندگی در اقلیم متنوع ایران با معرفی راه‌های مختلف تامین آب، معرفی آیین‌های تقدس آب و گرامیداشت آن، زندگی در مناطق با اقلیم گرم و خشک ایران و معرفی جاذبه انواع قنات‌ها، آب‌ انبارها و یخچال‌های ایران در جاذبه‌های تقسیم آب‌وساختار سازمانی (میراب‌ها و تعاونی‌های محلی برای لایروبی و تعمیر انهار، قنات‌ها و... ) و زندگی در اقلیم متنوع ایران و بررسی سیر تحول روش‌های تامین آب از گذشته تاکنون و معرفی جاذبه‌های نوین تامین آب (انواع سدها، روش‌های انتقال و روش‌های آبخیزداری) باشد.
وی گفت: هر یک از این برنامه‌ها می‌تواند به صورت برگزاری همایش، جشنواره و تورهای علمی و تخصصی برای بازدید از این جاذبه‌ها اجرا شود. در این همایش‌ها همچنین می‌توان به تحلیل وضعیت گردشگری کشور در سال گذشته پرداخت و وضعیت تراز گردشگری ایران، میزان ارزش افزوده این صنعت، میزان سرمایه‌گذاری، رشد ظرفیت‌های گردشگری، میزان افزایش نرخ بهره‌وری این صنعت در مقایسه با وضعیت گردشگری در منطقه و جهان همچنین برنامه‌های سال آینده گردشگری ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.