انتخاب گردشگران؛ داخلی یا خارجی؟

ساندرا کاروائو، مدیر بازار، هوش و رقابت در ســــازمان جــهانی گردشگری‌(UNWTO) می‌‌‌‌‌گویــــد: «تجربه‌‌‌‌‌های خوراک‌‌‌‌‌شناسی محلی، طبیعت، سلامتی و گردشگری روستایی در سفر در سال ۲۰۲۴ در کانون توجه قرار خواهند گرفت.» چین به عنوان پرچمدار گردشگری روستایی ظاهر شده است، در حالی که گردشگری داخلی در سراسر جهان در حال رونق است. مسافران همچنان پایداری را در اولویت قرار می‌‌‌‌‌دهند و اصرار بر شفافیت و اصلاحات ریشه‌‌‌‌‌ای و شاخه‌‌‌‌‌ای، پاک‌سازی سبز و ادعاهای مبهم پایداری افزایش یافته است. اینفلوئنسرها و گردشگری فیلم به عنوان مشاوران پیشرو در سفر ادامه خواهند داد. ویزاهای عشایر دیجیتال در سراسر جهان گسترش یافته است، اما آیا این روند در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند یا کوتاه مدت خواهد بود؟ هنوز مشخص نیست.

 کاوش در اطراف، داغ می‌‌‌‌‌ماند

لیلی گیرما، روزنامه‌‌‌‌‌نگار سفر می‌‌‌‌‌گوید؛ کمتر از دو سال پس از شروع مجدد درگیری اوکراین و روسیه، تعداد کمی از ما می‌توانستیم جنگ در خاورمیانه را پیش‌بینی کنیم. همراه با افزایش هزینه سفر و تورم، به احتمال زیاد مسافران بیشتری سفرهایی را که به خانه نزدیک‌تر هستند در اولویت می‌‌‌‌‌گذارند. این به آن معنا نیست که آنها سفرهای طولانی‌‌‌‌‌مدت را به‌‌‌‌‌طور کلی قربانی کرده یا هزینه کمتری می‌‌‌‌‌کنند، اما علاقه آنها عمدتا به مقصدهای منطقه‌‌‌‌‌ای باقی خواهد ماند. در نتیجه، گردشگری داخلی در سال ۲۰۲۴ قوی خواهد ماند، چه در ایالات متحده، چه در اروپا و آفریقا، جایی که تعداد فزاینده‌‌‌‌‌ای از کشورها همچون کنیا، گامبیا، سیشل و به زودی روآندا ویزا را برای همه مسافران آفریقایی حذف کرده‌‌‌‌‌اند. علاوه بر این، با بازگشت کامل‌‌‌‌‌تر جشنواره‌‌‌‌‌ها و رویدادهای مهم در سطح جهانی، انبوهی از کاوش‌‌‌‌‌ها و ثبت خاطرات زندگی در انتظار شما هستند. خاطراتی که نیازی به پرواز طولانی‌‌‌‌‌مدت ندارند.

 سفر ماجراجویی؛ متحول‌کننده جوامع محلی

مایک وایس، یکی از بنیان‌گذاران و یکی از مدیران اجرایی تریل برن (Trailborn) می‌‌‌‌‌گوید؛ با افزایش قابل‌‌‌‌توجه سفرهای تفریحی داخلی و بازدید از پارک ملی، در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش سفرهای جاده‌‌‌‌‌ای و سفرهای ماجراجویی در فضای باز خواهیم بود. مسافران به دنبال تجارب متحول‌کننده الهام‌‌‌‌‌بخش هستند، به‌‌‌‌‌ویژه آنهایی که در فضای‌ باز هستند و می‌‌‌‌‌خواهند جایی بمانند که به طور واقعی محیط اطراف خود را منعکس کند، از طراحی و برندینگ گرفته تا برنامه‌‌‌‌‌نویسی و غذا و نوشیدنی. آنها به دنبال هتل‌‌‌‌‌هایی با دیدگاه منحصر‌به‌فرد هستند که رستوران‌‌‌‌‌های خلاقانه‌‌‌‌‌ای را ارائه می‌‌‌‌‌دهند که از برند خدمات محدود متمایز هستند و با جوامع محلی همکاری نزدیک دارند. همچنین برای شرکت‌ها اهمیت فزاینده‌‌‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاری مجدد در جوامع و منابع طبیعی که با آنها در تماس هستند، دارد و مسافران همچنان در حمایت از برندهایی که این کار را انجام می‌‌‌‌‌دهند، دقت بیشتری خواهند داشت.

 به چالش کشیدن ادعاهای پایداری بی‌‌‌‌‌اساس

استوارت مک دونالد، یکی از بنیان‌گذاران تراول فیش (Travelfish) می‌‌‌‌‌گوید؛ سال ۲۰۲۴ باید سال شکست و بازپس‌‌‌‌‌گیری باشد. ادعاهای بی‌‌‌‌‌ارزش در مورد گردشگری پایدار، حفاظت از محیط‌‌‌‌زیست و مزایای اجتماعی توسط شرکت‌های مسافرتی باید به‌‌‌‌‌طور کلی به چالش کشیده شود و در صورت لزوم در دادگاه قانونی رد شود. سفرنامه‌نویسان باید نقش خود را بالا ببرند تا در موقعیتی باشند که با اطمینان ادعاهای مطرح شده توسط هتل‌‌‌‌‌ها و سایر شرکت‌های گردشگری در این زمینه را مورد بازجویی قرار دهند. این افسانه که گردشگری پایدار باید دارای قیمتی عالی باشد باید رد شود. سفرهای مقرون‌به‌صرفه باید هم از سوی صنعت و هم از سوی مقاصد به عنوان یک کل تایید شود که پایدارترین و کم‌‌‌‌‌تاثیرترین شکل گردشگری ورودی و کمترین مستعد نشت اقتصادی و آسیب‌‌‌‌‌های زیست‌‌‌‌‌محیطی است. مقاصد هوشمند باید از ارزشی که مسافران با بودجه کم خود به ارمغان می‌‌‌‌‌آورند، استفاده کنند، خواه از طریق اقامت طولانی‌‌‌‌‌تر، خواه اشکال حمل‌‌‌‌‌ونقل کمتر آسیب‌‌‌‌‌رسان به محیط‌‌‌‌‌زیست و هزینه‌‌‌‌‌هایی که بخش بزرگ‌تری از درآمد را در اختیار شرکت‌های گردشگری کوچک و محلی قرار می‌‌‌‌‌دهد. همچنین ویزاهای توریستی با اقامت طولانی‌‌‌‌‌تر برای این بازار خاص باید در اسرع وقت ارائه شود.

 طلوع پاسپورت‌‌‌‌‌های دیجیتال

جنی ساوتان، بنیان‌گذار گلوبترندر این‌طور ارزیابی می‌‌‌‌‌کند، تنها چیزی که یک مسافر نباید در چمدانش فراموش کند، «پاسپورت» است. با این حال، ممکن است زمان زیادی طول نکشد تا تنها چیزی که برای عبور از مهاجرت به آن نیاز است به گوشی هوشمند یا حتی چهره فرد محدود شود. در تابستان ۲۰۲۳، فنلاند اولین کشور در جهان بود که در مدت ۶ماه، طرح آزمایشی «گذرنامه‌‌‌‌‌های دیجیتال» را آغاز کرد. اتحادیه اروپا در حال برنامه‌‌‌‌‌ریزی آزمایش‌‌‌‌‌های مشابهی در کرواسی و هلند است، زیرا تا سال ۲۰۳۰، این اتحادیه می‌‌‌‌‌خواهد حداقل ۸۰‌‌‌‌درصد از شهروندان از شناسه‌‌‌‌‌های کاغذی خودداری کنند تا از اعتبارنامه‌‌‌‌‌های الکترونیکی امن‌‌‌‌‌تر استفاده کنند. در سنگاپور، فرودگاه چانگی در سال ۲۰۲۴ یک سیستم بیومتریک ترخیص مهاجرت را اجرا می‌‌‌‌‌کند، به این معنی که مسافران هوایی می‌توانند از چهره خود به عنوان «یک نشانه تایید هویت» استفاده کنند. به جای نشان دادن پاسپورت، فقط یک لبخند و یک اسکن خواهد بود.

 مبارزه برای وفاداری به برند

شاران پاسیچا، بنیان‌گذار و یکی از مدیران اجرایی Ennismore این طور پیش‌بینی می‌‌‌‌‌کند؛ در سال ۲۰۲۴، شاهد ظهور سه روند اصلی هستیم. یکی از موارد مهم، رضایت فوری و دسترسی به مزایا و حرکت به سمت مدلی مبتنی بر اشتراک بیشتر برای مهمان‌نوازی است. اوایل امسال، Dis-loyalty را معرفی کردیم، عضویت سفر و غذا که تخفیف‌‌‌‌‌هایی را نه تنها در اتاق‌‌‌‌‌های هتل، بلکه در رستوران‌‌‌‌‌ها نیز ارائه می‌‌‌‌‌دهد و یک نوشیدنی رایگان ساخته شده توسط باریستا که به برندهای مهمان‌‌‌‌‌نواز اجازه می‌‌‌‌‌دهد تا خیلی بیشتر در زندگی روزمره افراد ادغام شوند. این روال نیز در روند دوم نقش دارد و هتل‌‌‌‌‌ها به فضاهای ترکیبی و مشارکتی‌‌‌‌‌تر تبدیل می‌‌‌‌‌شوند. ما مدت‌‌‌‌‌هاست که این را در Hoxton دیده‌‌‌‌‌ایم، جایی که لابی‌‌‌‌‌های آن مهمان‌‌‌‌‌ها و افراد محلی را دیده که در سفر بودند، کار می‌‌‌‌‌کردند و با دوستان ملاقات داشتند که ما آن را به برند همکارمان «کار از هرجا» گسترش دادیم. این به آن معنی است که شخصی می‌تواند در هتل از خواب بیدار شود، برای صرف صبحانه به رستوران برود، چند ساعتی را در یک لپ‌تاپ در یک محیط کاری سپری کند و روز را  در کافی شاپ به پایان برساند. سومین روند حول محور پیشنهادهای سلامتی است. نه فقط اسپا و سالن‌‌‌‌‌های ورزشی سنتی، بلکه یک برنامه بسیار اختصاصی‌‌‌‌‌تر از جمله تغذیه، تمرکز حواس و انواع جدید ورزش‌‌‌‌‌ها، مانند پادل که در آن مشارکت برند واقعا می‌تواند تجربه مهمان را بالا ببرد.

 سفر در فصل میانه و گردشگری بیش از حد

برآورد زینا بنچیخ، مدیرعامل Intrepid Travel از سفرهای ۲۰۲۴ این است که آب و هوای بسیار گرم تابستان امسال در اروپا بیانگر این است که تغییرات اقلیمی که در حال رخ دادن است، نحوه سفرها را تغییر می‌‌‌‌‌دهد. با افزایش شدید دما در فصل تابستان، انتظار می‌‌‌‌‌رود در سال ۲۰۲۴ محبوبیت سفرها در فصل میانه افزایش یابد. در سال ۲۰۲۳، ما شاهد افزایش ۶۱ درصدی رزروهای فصل میانه به اروپای غربی و ۲۹‌‌‌‌درصد افزایش در جنوب اروپا بودیم. ما تعداد سفرهای فصل میانه را به مقصدهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و فرانسه در سال آینده افزایش داده‌‌‌‌‌ایم. سفر در فصل میانه اغلب دماهای خنک‌‌‌‌‌تری را به همراه دارد، اما می‌تواند به توریسم بیش از حد کمک کند و تجربه سفر بهتری را برای مشتریان به ارمغان بیاورد. از آنجا که شهرها در زمان اوج گردشگران بیشتری را تجربه می‌‌‌‌‌کنند، سفر در فصل میانه به معنای ازدحام کمتر است.

 جایگزین‌‌‌‌‌های بدون پرواز بیشتر

زینا بنچیخ همچنین اضافه کرد، بحران آب و هوا به این معنی است که تعداد فزاینده‌‌‌‌‌ای از مسافران از تاثیر آنها روی کره زمین آگاه هستند و به دنبال سفرهای ریلی به عنوان جایگزینی برای پرواز هستند. Intrepid در حال حذف پروازهای بیشتری از برنامه‌‌‌‌‌های سفر خود در سال ۲۰۲۴ است و پیش‌بینی می‌شود مشتریان ما در مقایسه با سال‌جاری حدود ۴هزار پرواز کمتر در سفر داشته باشند. ما همچنین اولین سفر بدون پرواز خود را از بریتانیا که از طریق فرانسه و اسپانیا سفر می‌‌‌‌‌کند، راه‌‌‌‌‌اندازی کرده‌‌‌‌‌ایم. انتخاب سفر با قطار نه تنها به معنای نادیده گرفتن پروازها نیست، بلکه کاهش سرعت و معنادارتر کردن سفر به مقصد و بخشی از خود تعطیلات است. مسافران مشتاق هستند که مسیرهای ریلی خوش‌‌‌‌‌منظره را تجربه کنند و زمانی را صرف کاوش در شهرها و روستاهای در طول مسیر کنند که در پرواز نمی‌توانند ببینند.

 گردشگری فیلم و مقاصد ناشناخته

آریان گورین، رئیس اکسپدیا معتقد است که این شرکت به این نتیجه رسیده که مسافران در سال ۲۰۲۴ به دنبال بازدید از مقاصد ناشناخته هستند. اینها مکان‌‌‌‌‌هایی هستند که کمی غیرمنتظره یا دور از دسترس هستند، گاهی اوقات ارزش زیادی دارند، اما به اندازه مقاصد آزمایش شده و واقعی خاص هستند. یک مثال عالی از آن، جزیره پاروس در یونان است که جایگزینی برای سانتورینی محبوب است: هر دو جزیره جذابیت سیکلادیک، با کلیساهای نمادین با گنبد آبی و ساختمان‌‌‌‌‌های سفیدکاری شده دارند، اما در پاروس جمعیت کمتری خواهید یافت. ما برای اولین بار روند ست جت را در سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار دادیم و نشان دادیم که چگونه برنامه‌‌‌‌‌های تلویزیونی و فیلم‌‌‌‌‌ها، الهام بخش برنامه‌‌‌‌‌های سفر هستند. این برای سال ۲۰۲۴ ادامه دارد: سری جدید نیلوفر آبی تاکید تازه‌‌‌‌‌ای بر بازدید از تایلند خواهد داشت. امیلی در پاریس، پایتخت فرانسه را پرطرفدار می‌‌‌‌‌کند و فصل‌‌‌‌‌های باقی مانده سریال بیگانه، مسافران را به ارتفاعات اسکاتلند می‌‌‌‌‌کشاند.

 فرهنگ قهوه بازار هتل را تسخیر می‌‌‌‌‌کند

آن سیسیل بلانشو، یکی از بنیان‌گذاران اوت ۲۸، معتقد است که هتل‌‌‌‌‌ها به طور فزاینده‌‌‌‌‌ای در کافی‌شاپ‌‌‌‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌‌‌‌‌کنند که در نوع خود به پاتوقی در مقصد تبدیل شده است. مقاصدی که در ابتدا در پاسخ به مدل کار از راه دور توسعه یافتند، مخاطبان خلاقی را جذب می‌‌‌‌‌کنند که هتل‌‌‌‌‌ها مشتاق استفاده از آنها هستند. هتل‌‌‌‌‌هایی که قهوه و شیرینی را در آن قطع نمی‌‌‌‌‌کنند. بهترین آنها روی فضای داخلی مجهز و صندلی‌‌‌‌‌های جادار سرمایه‌گذاری می‌‌‌‌‌کنند و مارک‌‌‌‌‌های محلی قهوه را همیشه ارائه می‌‌‌‌‌دهند.

 تمرکز بر گردشگری در دسترس

مایکل پارکر، یکی از بنیان‌گذاران ROADBOOK می‌‌‌‌‌گوید، با پیش‌بینی رشد اخیر، گردشگری قابل دسترس تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. مقامات مختلف تایید می‌‌‌‌‌کنند که افراد دارای نیازهای دسترسی فیزیکی، ذهنی یا حسی بین ۱۵ تا ۳۰‌‌‌‌درصد از کل مردم را تشکیل می‌‌‌‌‌دهند. جمعیت سالخورده عاملی چندبرابر در تقاضا برای گردشگری قابل دسترس و همچنین متوسط تعداد سفر و هزینه است. پس از سه دهه قانون اساسی، تعیین هدف و سیاستگذاری توسط نهادهای حاکم، تامین‌‌‌‌‌کنندگان گردشگری نیازهای بخش کوچکی از تقاضا برای گردشگری قابل دسترس را برآورده کرده‌‌‌‌‌اند. ما پیش‌بینی می‌‌‌‌‌کنیم که بخش گردشگری قابل دسترس حداقل سه برابر رشد کل بازار را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.