سرمایه‌گذاری ۱۱۵‌هزار میلیارد تومانی در صنعت آذربایجان‌‌‌شرقی

محمدجعفر عظمایی در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۷۰‌درصد تعداد جوازهای ایجادی و توسعه صنعتی در ۲ سال گذشته برای خارج از مرکز استان و در شهرستان‌‌‌ها صادر شده است، اظهار کرد: این اقدام به منظور رویکرد مهم وزارت صمت و تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنعتی مناطق محروم صورت گرفته است. وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش و سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید در شهرهای کمتر توسعه‌یافته بر اساس سیاست توسعه متوازن، از سیاست‌‌‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم است، گفت: صدور تعداد ۴‌هزار و ۸۰۰ فقره جواز در حوزه صنعت استان نشانه علاقه‌‌‌مندی به سرمایه‌گذاری در این بخش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: در همین مدت تعداد ۳۳۰ فقره جواز توسعه‌‌‌ای نیز برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات در واحدهای صنعتی موجود صادر شده است که حاکی از علاقه‌‌‌مندی صنایع موجود به افزایش ظرفیت و تنوع محصولات و توسعه فعالیت‌های صنعتی در استان است. وی گفت: آذربایجان شرقی با دارابودن ۲‌هزار و ۹۰۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالا در داخل و خارج شهرک‌‌‌های صنعتی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. مدیرکل صمت آذربایجان شرقی اعلام کرد: در صورت تامین مالی از سوی بانک‌‌‌ها برای خرید ماشین‌‌‌آلات و تجهیز خطوط تولید و همچنین تامین زیرساخت‌‌‌ها نظیر انرژی، امکان به بهره‌‌‌برداری رسیدن حداقل ۵۰۰ طرح صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۱۲‌هزار نفر تا پایان سال فراهم می‌شود.

عظمایی اضافه کرد: عمده گروه‌‌‌های صنعتی این تعداد طرح، شامل صنایع غذایی، پلاستیک و شیمیایی، صنایع فلزی و نساجی است. آذربایجان شرقی با بیش از ۴‌هزار واحد تولیدی و صنعتی از قطب‌‌‌های اصلی کشور به شمار می‌‌‌رود و پیشینه فعالیت‌‌‌های صنعتی آن به بیش از نیم قرن قبل می‌‌‌رسد.منطقه صنعتی غرب تبریز، پیشگام اجرای طرح‌‌‌های بزرگ و مادر صنعتی همچون کارخانه تراکتورسازی و ماشین‌سازی بود که بعدها کارخانه‌‌‌های مادر دیگری مانند ریخته‌‌‌گری، بلبرینگ‌سازی، ایدام و آهنگری، موتوژن و بنیان دیزل از آنها متولد شدند.بنا بر اذعان مقام‌‌‌های مسوول، بیش از ۹۵‌درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی در دهه‌‌‌های اخیر توسط بخش‌خصوصی انجام شده و این استان، خصوصی‌سازی و نقش فعال بخش‌خصوصی در رونق تولید و اشتغال را به دور از تزریق اعتبارات کلان دولتی، در عمل معنا کرده است.