بودجه 300 میلیاردی برای هگمتانه

سید‌‌‌مسعود حسینی در نشست خبری با محوریت ثبت جهانی هگمتانه، اظهار کرد: اولویت امسال شهرداری همدان به نتیجه رساندن پرونده جهانی شدن هگمتانه است که به این منظور برای نخستین بار در شهرداری همدان ستاد گردشگری به منظور بررسی راهکارهای توسعه‌‌‌ای این صنعت، تبادل نظر و همفکری با فعالان این حوزه و رسانه‌ها را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: اقدامات عملیاتی و اجرایی در زمینه تسهیل شرایط برای به نتیجه رسیدن این پرونده انجام شده که از جمله آن جداره‌‌‌سازی خیابان‌‌‌های منتهی به میدان هگمتانه است. وی تاکید کرد: نیاز داریم اصناف بیشتر پای کار باشند و کسبه را با فعالیت‌‌‌های انجام گرفته در حوزه ثبت جهانی هگمتانه همراه‌‌‌تر کنند. شهردار همدان با تاکید بر اینکه جامعه محلی و کسبه خیابان‌‌‌های اطراف این سایت تاریخی تاثیر بسزایی در نگاه ارزیابان به جهانی شدن هگمتانه دارند، اظهار کرد: اقناع‌‌‌سازی جامعه محلی در حال انجام است اما برخی از کسبه هنوز ممانعت‌‌‌هایی دارند که لازم است اصناف در توجیه این عزیزان عملکرد جدی داشته باشند.

حسینی با نوید به شهروندان همدانی در خصوص ساماندهی دور میدان امام خمینی به عنوان میدان اصلی و مهم شهر گفت: اعتقاد داریم شهروندان همدان لایق داشتن شهری زیبا هستند و شهرداری همدان برای تحقق این خواسته آماده خدمت‌‌‌گزاری است. وی همچنین در خصوص خانه پوستی‌‌‌زاده نیز گفت: با ورود شهرداری همدان خانه پوستی‌‌‌زاده از اداری بودن خارج و تملک شد که امیدواریم بتوانیم در زمینه گردشگری این خانه تاریخی را به بهره‌‌‌برداری مطلوب برسانیم. وی تاکید کرد: ثبت جهانی هگمتانه اصلی‌‌‌ترین برنامه ما در سال‌جاری بود که در دستور کار قرار گرفت. همچنین ما امسال دو برنامه ویژه دیگر در زمینه فعالیت‌‌‌های گردشگری شهرداری همدان در نظر داریم که یکی مربوط به یکم شهریور سالروز بوعلی سینا و روز همدان است و دیگری برگزاری کنگره شهداست که سه رویداد مهم هستند و می‌توانند استان همدان و شهر همدان را در کانون توجه قرار دهند.

حسینی با بیان اینکه از یک سال و نیم پیش ثبت جهانی حالت اجرایی گرفت و شهرداری همدان اقداماتی انجام داد، گفت: در مباحث عمرانی و جداره‌سازی خیابان‌‌‌ها اقدامات خوبی انجام شده است. وی ادامه داد: در بودجه امسال پیاده راه‌‌‌سازی خیابان‌‌‌ باباطاهر  پیش بینی شده است و قسمتی از خیابان شهدا تا سرگذر نیز پیاده‌‌‌راه خواهد شد. شهردار همدان همچنین اظهار کرد: اقدامات عمرانی شهرداری صد‌درصد انجام شده است و در حوزه خدمات شهری تکالیفی بر عهده ما در زمینه ثبت جهانی هگمتانه است که به چشم یک فرصت خوب به آن نگاه می‌‌‌کنیم اما انتظار داریم در ساماندهی شهر، دستگاه‌‌‌های خدمت‌‌‌رسان کمک کنند. وی گفت: برنامه منظمی برای ساماندهی دور میدان تدوین شده به طور مثال سایه‌‌‌بان دور میدان مثل میدان نقش جهان اصفهان یکپارچه و یک شکل می‌شود.

شهردار همدان ثبت جهانی هگمتانه را از معدود طرح‌‌‌هایی دانست که تمام دستگاه‌‌‌های اجرایی برای به نتیجه رسیدن آن پای کار آمده و همه همدل هستند و اظهار کرد: در حوزه‌‌‌های فرهنگی با همکاری گروه‌‌‌های هنری از نوروز امسال تاکنون هم‌‌‌ اقدامات خوبی انجام شده است که مقصد و تمرکز این برنامه‌‌‌ها همگی تپه هگمتانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه با ثبت جهانی هگمتانه بی‌‌‌حالی از خیابان اکباتان جمع شده و رونق ایجاد می‌شود، تاکید ‌‌‌کرد: شهرداری همدان قصد برگزاری بازارچه‌‌‌هایی را در این خیابان دارد تا بتواند شور و هیجان و نشاط اجتماعی را در این خیابان پرقدمت شهر افزایش دهد. حسینی با اشاره به اینکه ایران جزو پنج کشور برتر از نظر دارا بودن ذخیره‌های ارزشمند میراث گذشتگان و جزو ۱۰ کشور برتر در جذب توریست است، تشریح کرد: با اینکه همدان حرف زیادی در این زمینه دارد اما هنوز مقدمات  آن فراهم نشده که سهم همدان از این سبد درآمدزایی بیشتر شود. بر همین اساس به نظر می‌رسد با ثبت جهانی هگمتانه بتوانیم سهم گردشگری همدان را از سبد جهانی بعد از سال‌ها به دست آوریم.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری صنعتی درآمدزا و پول‌ساز است، گفت: در تمام دنیا به گردشگری فارغ از موضوعات فرهنگی از منظر اقتصادی هم نگاه می‌کنند چرا که در سبد درآمدی کشورها بسیار پر اهمیت است. حسینی افزود: همچنین در حوزه فرهنگ هر اقدامی که بخواهیم به عنوان زیربنا و ایجاد زیرساخت انجام دهیم مباحث اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. شهردار همدان با بیان اینکه در بودجه امسال شهرداری ۲۵۰ میلیارد تومان برای گردشگری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بخشی از این بودجه برای تسهیل در شرایط جهانی شدن هگمتانه در نظر گرفته شده که از جمله آن هزینه‌‌‌کرد برای جداره‌‌‌سازی‌هایی است که امیدواریم در دو سمت خیابان بوعلی هم شاهد آن باشیم.

وی از عملکرد کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان تقدیر ویژه کرد و گفت: خوشبختانه این کمیسیون در دو بخش سرمایه‌گذاری و گردشگری ویژه پای کار آمده که امیدواریم منجر به اتفاقات خیری در زمینه گردشگری شهر همدان شود. شهردار همدان گفت: زیرساخت‌‌‌های لازم برای ثبت جهانی هگمتانه منطبق با استانداردهای مدنظر ارزیابان یونسکو در حال انجام است و ۳‌هزار میلیارد ریال بودجه برای آن اختصاص یافته است.