تخریب سیستم تولید داخل با واردات بی‌رویه و غیرقانونی گُل

با وجود این فعالان این بخش در فرآیند تولید با چالش‌های بسیاری مواجه هستند به طوری که یکی از اصلی‌ترین مسائل مطرح در این حوزه، واردات بی‌رویه برخی کالا‌ها و همچنین خروج غیر قانونی برخی از تولیدات داخل است که این امر بر تولید تأثیر می‌گذارد و به نوعی باعث نارضایتی گلخانه‌داران است. محمدرضا شفیعی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و عضو هیأت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در خصوص اینکه این دو مسأله چقدر بر کار تولید تأثیر می‌گذارد گفت: متأسفانه تصور اینکه گل به کشور به‌صورت قاچاق وارد شود کمی سخت است اما بعضا شاهد هستیم که حتی گل شاخه بریده وارد بازار ایران می‌شود! شفیعی افزود: از سوی دیگر گیاهچه‌ها و دیگر مواردی هم هستند که قاچاقی وارد کشور می‌شوند و این سیستم تولید را به هم می‌ریزد؛ یعنی برنامه‌ریزی تولیدی که تقریباً نداریم اما همان حداقل برنامه تولیدی هم که تولید‌کننده‌ها دارند را این واردات غیر قانونی به هم می‌ریزد. به خصوص شاهد واردات کالاهای تولید داخل هستیم که به‌ یکباره تولید داخلی را دستخوش تغییرات ناگهانی می‌کند.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران خاطر نشان کرد: البته ما نیز قبول داریم که واردات در حد کم ضروری است چون باید تولیدات ما با ارقام روز دنیا همسان باشد که بتوانیم بازار‌های جهانی را داشته باشیم. شفیعی افزود: به عبارت ساده‌تر وقتی گل به یک کشور صادر می‌کنیم نمی‌توانیم بگوییم آخرین ارقام دنیا را نداریم و لذا باید سبدمان تکمیل باشد اما با واردات بی‌حساب و کتاب نیز موافق نیستیم چون دود آن به چشم تولید‌کننده‌های داخلی می‌رود.

گفتنی است بر اساس گزارش‌های منتشر شده بازار جهانی صنعت جهانی گل و گیاه طی دهه‌های اخیر بسیار پویا بوده است و بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده برآورد شده است که ارزش بازار جهانی گل تا پایان سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۳, ۹ میلیارد دلار برسد و حال باید دید ایران چه تمهیداتی برای حضور بیشتر در بازار جهانی و تخصیص دادن سهم بیشتری از این بازار به خود خواهد‌اندیشید. از سوی دیگر در حوزه تولید گل و گیاه غالبا نام چند کشور همیشه در راس قرار دارد؛ به این معنا که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه از جمله Words Top Exports هلند بزرگ‌ترین کشور تولید کننده گل است؛ زیرا این کشور ۶۸ درصد از کل تولید گل جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین در این گزارش آمده است «کلمبیا» با داشتن سهمی به میزان ۱۵ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. از سوی دیگر اکوادور نیز با ۹ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین بر اساس این گزارش، کشورهای کنیا، بلژیک، اتیوپی، مالزی، ایتالیا و آلمان نیز در جایگاه های بعدی تولید گل قرار دارند.