در انتظار شبکه تلویزیونی خصوصی

محمد قوچانی به‌عنوان یکی از سخنرانان مراسم بیست‌ویکمین سالگرد مجموعه «دنیای اقتصاد» با اشاره به تاریخچه تاسیس این روزنامه گفت: روزنامه دنیای‌اقتصاد در دوران اوج قدرت طبقه متوسط در جامعه ایران تاسیس شد، در دورانی که رشد اقتصادی در ایران منجر به ظهور و رشد طبقه متوسطی شد که برای انتخاب‌های روزمره نیاز به یک روزنامه داشت.

قوچانی ادامه داد: بعد از ۲۱سال، طبقه متوسط رو به زوال است و اساسا چیزی به اسم طبقه متوسط در جامعه ایران تبدیل به یک رویا شده است. نگرانی‌ها از این جهت است که نهادهای رسانه‌ای نتوانند به حیات خود ادامه دهند. در برهه فعلی باید تجربه جدیدی در عرصه روزنامه‌نگاری تلویزیونی و تصویری داشته باشیم که خوشبختانه دنیای‌اقتصاد به این موضوع توجه کامل را مبذول داشته است؛ اما متاسفانه بستر لازم برای ارائه این سبک از روزنامه‌نگاری در کشور فراهم نیست.

به گفته این روزنامه‌نگار با سابقه زمانی که حاکمیت درک نکند که روش‌های انتقال پیام باید متحول شود، نمی‌تواند با یک سازمان مرکزی مثل صداوسیما، مرجعیت رسانه‌ای را در اختیار بگیرد که این موضوع بحران جدی موجود در بطن جامعه ما را یادآور می‌شود‌.

محمد قوچانی تاکید کرد: «دنیای‌اقتصاد» دارای ظرفیت تاسیس یک شبکه تلویزیونی خصوصی است، اما قوانین این اجازه را نمی‌دهند. در ایران رادیو و تلویزیون خصوصی مغفول واقع شده است. در سنوات قبل، تلاش‌هایی در راستای هموارسازی مسیر ایجاد رادیو و تلویزیون خصوصی انجام شده که هر یک در مقاطع مختلف به بن‌بست منتهی شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: کشور نیازمند روزنامه‌نگاری تلویزیونی است و اگر این موضوع حادث شود، با حضور بنگاه‌های قدرتمندی مثل دنیای‌اقتصاد، می‌توان مرجعیت رسانه را که به رسانه‌های خارجی و شبه‌خارجی انتقال یافته است، به داخل کشور برگرداند.