نجفی عرب copy

اگرچه نظام حکمرانی اقتصاد کشور به‌دلیل فضای بسته و متمرکز تصمیم‌گیری و مدیریتی که مبتنی بر اقتصاد دستوری دولتی در همه ساحت‌ها اعم از تولید، تامین، توزیع و تجارت خارجی، کمتر گوش شنوایی برای پیشنهادهای مشفقانه و منصفانه داشته، اما صاحب‌نظران بخش خصوصی از این مساله دست نکشیده و دنیای‌اقتصاد نیز به‌عنوان بازتاب‌دهنده و منعکس‌کننده این نظرات طی همه این سال‌ها تلاش کرده است با دوری بجا و درست از فضای سیاسی و سیاست‌زدگی، در مسیری که به آن باور دارد به پیش برود.

از طرفی نمی‌توان از نقش اثرگذار و مهم این رسانه در اعتلای آگاهی عمومی و دانش مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای بخش خصوصی غافل شد که موجب شده است مولفه‌های مهمی چون آزادی اقتصادی و توسعه بر محور بخش خصوصی در افکار عمومی نهادینه شود و بسیاری از انحرافات فکری و نظری و کژمنشی‌های کارکردی در اقتصاد یا اصلاح شود یا حداقل با نظر منفی عموم مردم مواجه شود؛ مانند امروز که عموم مردم می‌دانند بسیاری از عدم‌توفیق‌ها در صنایعی مانند خودرو ناشی از اقتصاد دستوری است و این مطالبه وجود دارد که نهاد دولت از عرصه تصدی‌گری و مداخلات قیمتی پاپس بکشد؛ حتی اگر هنوز این امر محقق نشده باشد.

توفیق رسانه‌های اقتصادی بخش خصوصی به‌ویژه دنیای‌اقتصاد در این است که توانسته‌اند طی مدت دو دهه گذشته با تلاش مستمر و با وجود همه موانع، به جامعه ایرانی مفاهیم درست اقتصاد را آموزش دهند و اهمیت بالای کار و کارآفرینی را نهادینه کنند و فعال بخش خصوصی که مدت‌ها به‌عنوان مرفه بی‌درد و سرمایه‌دار زالوصفت معرفی می‌شد، به آنچه واقعا بوده و هست، یعنی کارآفرین دغدغه‌مند و تولیدکننده دلسوز و ایجادکننده رفاه را به مردم بشناسانند و رسیدن به این جایگاه را به‌عنوان یک افتخار ملی تبیین کنند.

تردیدی نداریم که شرایط اقتصاد کشور چند سالی است در وضعیتی نامتعادل و بی‌ثبات قرار گرفته که شاخصه اصلی آن تورم بسیار بالا، مداخله فزاینده دولت، رشد پایین و جهش‌های قیمتی بعد از یک دوره تثبیت دستوری است. در این شرایط برعهده اقتصاددانان و صاحب‌نظران مشفق است که بیش از گذشته با سیاستگذار و مردم تعامل و گفت‌وگو برقرار کنند و سعی کنند راهکارهای علمی و منطقی اقتصادی را پیش پای او بگذارند. از طرفی با اعلام هشدار نسبت به نتایج وخیم تداوم شرایط کنونی، او را نسبت به آنچه تاکنون انجام داده و نتایج حاصله از آن آگاه‌تر کنند تا به این یقین برسد که با همان سیاست‌هایی که تاکنون در پیش گرفته و به این نقطه نامطلوب رسیده است، نمی‌تواند از آن خارج شود و راه بهبود، از تصمیم‌های جدید جسورانه و سیاست‌های علمی تجربه‌شده بشر می‌گذرد. اقتصاد ایران در حالی گرفتار در تله تورم مزمن دورقمی است که مساله تورم سال‌هاست در دنیا حل شده و کشورهای درگیر با تورم بالا به زحمت از تعداد انگشتان یک دست فراتر می‌رود. اگرچه مساله تحریم‌های ناعادلانه از سوی آمریکا برای اقتصاد ایران شرایط خاصی پیش آورده است، اما نخست باید در رفع تحریم کوشید و دوم اینکه نگذاریم تحریم داخلی که فشار بیشتر و بار سنگین‌تری دارد بر تحریم خارجی سوار شود و اقتصاد ما را درگیر تورم و رکود کند. امیدواریم که رسانه‌های مستقل و برخاسته از بطن بخش خصوصی مانند دنیای‌اقتصاد، همانند گذشته با دوری از فضای سیاسی و شعارهای سیاست‌زده، در فضای علمی و منطقی اقتصاد، با توجه بیشتر به فعالیت‌های بخش خصوصی و با همراهی و حمایت از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان خانه فعالان بخش خصوصی کشور مانند چراغی روشن در مسیر حرکت به سمت توسعه فراگیر و همه‌جانبه اقتصادی کشور باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران