رویداد اعطای جایزه مصطفی (ص) هر ۲ سال یک‌بار همزمان با میلاد حضرت رسول اکرم در هفته وحدت برگزار می‌شود و پنجمین دوره آن از ششم تا دوازدهم مهر امسال در اصفهان برگزار خواهد شد.

حسین ربانی افزود: از دیگر شاخص های مورد توجه در داوری رویداد جایزه مصطفی(ص) این است که نتایج حاصل از اثر علمی به گسترش مرزهای دانش کمک کرده، کاربردهای مشخصی داشته و قابلیت تبدیل شدن به طرح های اقتصادی و تولید ثروت را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد باید بر سلامت، محیط ‌زیست و رفاه عمومی تأثیر مشهودی بگذارد و پاسخگوی نیازهای علمی یا مسائل اجتماعی باشد.

وی با اشاره به چگونگی انتخاب برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)، گفت: در هر دوره از جایزه مصطفی (ص) نامزدها توسط دانشمندان برجسته و نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر، انجمن‌ها و قطب‌های علمی و فناوری، فرهنگستان‌های علوم کشورهای اسلامی و پارک‌های علم و فناوری معرفی می‌شوند.

ربانی ادامه داد: ۲۰۴ پژوهشگاه، دانشگاه، پارک علم و فناوری و دیگر مراکز علمی از ۵۴ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از نهادهای نامزدکننده در این رویداد هستند.

مسوول دبیرخانه اصفهان میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) اظهار‌کرد: دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان که تابعیت هر یک از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را داشته باشند، مخاطب جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) هستند.

ربانی تصریح کرد: این جایزه در سه حوزه تخصصی «علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات»، «علم و فناوری زیستی و پزشکی» و «علم و فناوری نانو» و یک حوزه عمومی با عنوان «علوم پایه و مهندسی» برگزار می شود. وی خاطرنشان کرد: شرط شرکت در حوزه علوم پایه و مهندسی فقط مسلمان بودن است و شهروندان همه کشورها برای دریافت جایزه در این محور می‌توانند معرفی شوند.

ربانی اضافه کرد: در مرحله نهایی این رویداد، یک گروه داوری هفت‌ نفره از محققان و دانشمندان بین‌المللی در هر یک از محورهای رویداد اثر برگزیده را انتخاب می‌کنند. پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) مهر ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار خواهد شد؛ استانداری اصفهان با همراهی سایر نهادهای آن استان شامل شهرداری، بنیاد ملی نخبگان، شرکت فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی میزبان پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) هستند.