هتل‌های نصف جهان ، چشم‌به‌راه گردشگران

صنعتی پاک که باوجود دیگر مراکز آلاینده ،قابلیت بسیار بالایی درزمینه درآمدزایی داشته اما توسعه آن بستر مناسب و حمایت‌هایی را می‌طلبد که به نظر می‌رسد بسته تشویقی ارائه‌شده هم در راستای  فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در استان اصفهان باشد.

قطعا بنای هتل‌های باکیفیت می‌تواند به‌عنوان گام نخست در توسعه گردشگری خارجی و حتی داخلی محسوب شود.

هتل‌سازی مدرن ، در اصفهان مغفول مانده است

به گفته زینلیان معاون استاندار اصفهان،گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان است .

و در جهت توسعه این صنعت پاک، تلاش شده بسته‌های تشویقی مناسبی به متقاضیان ارائه شود که ازجمله این بسته‌های تشویقی ۹۹ درصد تخفیف عوارض برای ساخت هتل‌، ۷۰ درصد تخفیف خدمات مهندسی، تصویب طبقات مازاد و تسهیلات مناسب برای مجموعه‌های خدمات بین‌راهی است.

قابل‌ذکر است صنعت هتلداری از پایه‌های اصلی گردشگری و جذب توریست بشمار می‌رود به‌طوری‌که فعالانش براین باورند از چند هدف اصلی ورود یک گردشگر به مقصدش، انتخاب محل اقامت ،اولویت اصلی را دارد. پس‌ازآن مواردی دیگر مانند اینکه چه غذایی بخورد، چه چیز بخرد و کجاها را ببیند به میان می‌آید.  اما اصفهان شهری است که باوجود همه جاذبه‌های سرآمدش ، در زمان‌هایی با کمبود هتل مواجه شده  به‌خصوص هتل‌های چهار و پنج ستاره که نبودشان ،خلا بزرگی برای شهر توریستی مانند اصفهان ، عنوان می‌شود.

حال‌آنکه اصفهان از معدود مراکزی است که باوجود  ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع و فراوان تاریخی ، طبیعی و فرهنگی برای هر رده و قشری از گردشگران ، دارای جاذبه است اما نواقصی در ارتباط با پذیرش این گردشگران وجود دارد که نتوانسته است از مزایای شرایط قابل‌توجه اش برای توسعه گردشگری بهره‌مند باشد .

از دیدگاه فعالان صنعت گردشگری فقدان زیرساخت‌هایی مانند هتل‌ها و واحدهای اقامتی از عمده‌ترین چالش‌های این بخش است.

و البته به‌روز نبودن این هتل‌ها نیز روی دیگر سکه است که به‌شدت مغفول مانده چه‌بسا در طول پنج دهه اخیر  با این ضعف روبرو بوده‌ایم.

از طرفی هم  رونق صنعت هتل‌سازی ، نیازمند ورود سرمایه‌گذاران است، چراکه  از ملزومات اساسی و حتمی برای توسعه گردشگری بین‌المللی در یک کشور و تبدیل آن به یک مقصد گردشگری پرجاذبه و مناسب، ایجاد هتل‌های زنجیره‌ای یا هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است، اما به‌شرط آنکه چنین ساخت‌وسازی در شرایط فعلی اقتصاد کشور ، برای آن‌ها دارای توجیهات اقتصادی باشد.

چه‌بسا محدودیت‌های ایجادشده در روابط بین‌الملل موجب کاهش ورود گردشگر خارجی به اصفهان و خالی بودن هتل‌هایی شده است که تا چند سال گذشته به‌سختی می‌شد تخت خالی در آن‌ها پیدا کرد.

فعلاً توجیهی برای سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی وجود ندارد

بنا بر تأکید مسوولان استانی ، با توجه به شأن و جایگاه گردشگری اصفهان، داشتن دست‌کم ۲۰ هتل پنج ستاره و چهار ستاره برای این استان لازم است.

اما باوجود چنین ادعایی که در نگاه اول ،بجا هم به نظر می‌رسد پرسش آنکه آیا در شرایط حاضر تعداد هتل‌های موجود اصفهان جوابگوی گردشگران داخلی و خارجی نیست؟

واقعیت آن است نبود روابط مناسب بین‌الملل ، فقدان مسافران به‌ویژه گردشگر خارجی ، افزایش نرخ مصالح ساختانی ، نبود تسهیلات مناسب ، گرانی قیمت حامل‌های انرژی، عدم تخصیص معافیت مالیاتی به هتل‌های پنج و چهار ستاره ازجمله دلایلی است که یک سرمایه‌گذار را برای ورود به هتل‌سازی مردد و اغلب منصرف  می‌کند .

چه‌بسا از‌نظر فعالان این حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی زمانی مناسب و به‌صرفه است که اصفهان ازلحاظ جذب گردشگر به‌مانند شرایط قبل از تحریم‌ها شود.

زیرا در دوره‌ای قرارگرفته‌ایم که تحریم‌ها مانع تعامل با سایر کشورها و مراکز  گردشگر فرستی مانند اروپا شده است و این موضوع خود به‌مانند تبلیغی منفی علیه  صنعت گردشگری کشور است.  همچنین وجود بروکراسی اداری و قوانین و مقررات سخت‌گیرانه  مانع بزرگی در مسیر سرمایه‌گذاران است که باوجود اعمال تخفیف بسیار مناسب بر عوارض هتل‌سازی اما محدودیت‌ها به میزانی است که سرمایه‌گذار را برای ساخت‌وساز در این بخش ،راغب نمی‌کند.  

دراین‌باره کریم بیگی رئیس جامعه هتلداران اصفهان با اشاره به اعمال تخفیف‌های  ۹۹ درصدی بر عوارض هتل‌سازی اصفهان به دنیای اقتصاد می‌گوید: تسهیلات ارائه‌شده برای صدور پروانه هتل‌سازی در اصفهان حرکت قابل‌توجهی است که مسوولان استانی باهدف رونق صنعت گردشگری ، مقرر کرده‌اند.  اما مساله مهم آنکه این اقدام قابل‌تحسین ،فقط یکی از عواملی است که صنعت هتل‌سازی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

به گفته این مسوول قطعاً باید مابقی موانع مانند روابط بین‌الملل هم حل شود تا بتوان گردشگران خارجی که از منابع اصلی ارزآوری هستند را جذب اقامت در هتل نمود.

وی ادامه می‌دهد:  مورد دیگر گرانی مصالح ساخت‌وساز و نبود تسهیلات است اگرچه با تخفیف عوارض ساختمانی،  سرمایه‌گذار یک گام به جلو می‌آید اما زمانی که وارد مقوله ساخت‌وساز می‌شود با مواجه با انواع گرانی‌ها و موانع مختلف از ادامه کار ،دلسرد  و فقدان تخصیص تسهیلات هم در این مسیر، بسیار تأثیرگذار است.

بیگی اظهار می‌کند : همان‌طور که اشاره شد در این میان نبود توریست نیز ،خود عاملی دیگر برای سستی و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذار است.

و تاکید می‌کند :زمانی که به میزان کافی گردشگر داخلی و خارجی  وارد یک شهر شود حتی بدون حمایت‌های دیگر ، سرمایه‌گذار، انگیزه کافی را برای هتل‌سازی پیدا می‌کند.

رئیس انجمن هتلداران خاطرنشان می‌کند :متأسفانه در این برهه ورود گردشگران به‌ویژه خارجی به اصفهان به کمترین میزان خود رسیده است شهری که زبانزد همه دنیا بوده و در جایگاه نهم ازلحاظ آثار تاریخی ، طبیعی و فرهنگی قرارگرفته است اما ازنظر جذب توریست در رده ۸۰ تا ۹۰ قرارگرفته‌ایم.

وی اظهار می‌کند : با این اوصاف سرمایه‌گذار هم توجیهی برای ورود به این عرصه نمی‌بیند حتی باوجود تخفیف‌ها و تسهیلات  خوب هم  بدون وجود گردشگر و با موانع بسیار ، از این فعالیت منصرف می‌شود.

به گفته بیگی در صورتی‌ این شرایط برای هتل‌سازی به وجود آمده که  در چند سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی ، افزایش بسیاری داشته است، اما تنها پنج درصد از این میزان سرمایه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری درزمینه احداث هتل‌ها و یا سایر واحدهای اقامتی جذب‌شده است.

این فعال می‌گوید :از سویی هم با توجه به فقدان توجیه اقتصادی ساخت هتل‌ ، هیچ بانکی در ارائه تسهیلات ساخت‌وساز با سرمایه‌گذار، مشارکت نمی‌کند.

این فعال در پاسخ به اینکه اصفهان، با چه میزان کمبود در تعداد هتل‌های موردنیاز برای گردشگران ، مواجه است توضیح می‌دهد: اگر در شرایط عادی روابط بین‌الملل قرار داشته باشیم و به جایگاه واقعی جذب گردشگر برسیم زیرساخت‌های ضعیفی برای اقامت داریم به‌طوری‌که اصفهان به‌شدت با کمبود هتل چهار و پنج ستاره مواجه است اما در این حالت ،که مسافر چندانی وارد اصفهان نمی‌شود با هتل‌های خالی هم روبرو هستیم.

وی یادآور می‌شود: از طرفی اصفهان در عرصه حمل‌ونقل هم با کمبود و مشکلات زیادی روبروست از حمل‌ونقل هوایی تا زمینی و ریلی که از زیرساخت بسیار ضعیفی برخوردار است درحالی‌که اگر فقط حمل‌ونقل ریلی اصفهان - تهران راه‌اندازی می‌شد تحول بزرگی را در اقتصاد استان شاهد می‌بودیم.

وی در ارتباط با میزان استقبال گردشگران داخلی از اقامت در هتل‌های اصفهان می‌گوید : خانه‌های بومگردی ، اقامتگاه‌های سنتی ، مهمان‌پذیرها و هتل‌های یک تا پنج ستاره از گزینه‌هایی است که هر مسافری با ورود به اصفهان امکان انتخاب آن را برحسب سلیقه وتوان اقتصادی خود برای اقامت دارد .

این مسوول بیان می‌کند :اما آنچه مهم است ورود گردشگران به اصفهان است اعم از خارجی و داخلی چراکه باوجود صنایع آلاینده‌ای که در این استان قرار دارد گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک دارای محاسنی است که اگر رونق یابد طیف وسیعی از فعالان را منتفع می‌کند. از راننده‌ها تا رستوران‌داران ، کافه‌داران ، فروشگاه‌های سطح شهر ، هنرمندان صنایع‌دستی ، هتل داران و....که هرکدام سهمی را از سفر یک گردشگر منفعت می‌بینند موضوعی که در هیچ صنعتی با چنین زنجیره وسیعی وجود ندارد.

صفحه 3 copy