محمدرضا هراتی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در سالن اجتماعات بهزیستی این استان افزود: این مهم برگرفته از توجه ویژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدار حوزه کتاب، کتابخوانی، ادبیات و مطالعه و همچنین رئیس جمهور به این حوزه مهم فرهنگی دارند.

وی اظهار‌کرد: با تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از استانداران و مدیران استانی خواسته شده است که در مسیر تحقق این تحول، یاریگر باشند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه اکنون حدود ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود، گفت: در رویکرد جدید این نهاد توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات بیشتر به نوجوانان و جوانان با مهندسی و طراحی به روز مجموعه کتابخانه های عمومی شده است.

وی همچنین با اشاره به ارائه خدمات خاص کتابخانه‌های عمومی به نابینایان و درمجموع گروه‌های خاص، گفت: این ویژگی‌ها، کتابخانه‌های عمومی را از سایر کتابخانه‌های موجود متمایز می‌کند.

هراتی با اشاره به قدمت و اصالت استان اصفهان با پیشینه فرهنگی، ادبی و هنری گفت: احداث یک کتابخانه مرکزی در این استان ضروری است و در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۲ کتابخانه مرکزی در استان‌ها دایر است و امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با نگاه و توجه خاص رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح سه باب کتابخانه مرکزی این نهاد در استانها در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در زمینه چاپ و فروش کتاب، وضع مطالعه در کشور بد نیست ولی مطلوب هم نیست.

در پایان این مراسم از خدمات سه ماهه عباس نعمتی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تقدیر و علی شاه نظری به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی اصفهان منصوب شد.

اکنون در استان اصفهان بالغ‌ بر ٣٠٠ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارد که از این تعداد ۱۹۴ کتابخانه نهادی و ۱۱۲ کتابخانه مشارکتی و توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها ایجادشده است.

تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی اصفهان دست‌کم ۲۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود.