تولید ریل ملی، گل سرسبد بومی‌سازی در ذوب‌آهن اصفهان

قائم‌مقام مدیریت مهندسی نورد شرکت تصریح کرد : تولید ریل ملی مهم‌ترین دستاورد بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان به شمار می‌رود، محصول کلیدی که تولید آن در داخل با اماواگرهای فراوانی همراه بود اما تلاشگران این مجتمع عظیم صنعتی با خودکفایی در تولید آن و سپس تنوع بخشیدن به این محصول، ایران عزیزمان را از واردات آن بی‌نیاز ساختند و حتی صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد. محصولی که از مرحله تولید فولاد تا نورد آن در همین کارخانه و بر اساس استانداردها و آزمون‌های روز دنیا،تولید می‌شود.

مهرابی در ادامه خاطرنشان کرد : بومی‌سازی دیسک،هد،خشاب و گیربکس هات استمپینگ پروژه ریل از قطعات، های تک موردنیاز برای تولید ریل بود که در کارخانه ساخته شدند و حتی هم‌اکنون رزرو آن‌ها نیز هم موجود است. وی بیان کرد : پوسته‌های گیربکس قفسه‌های دنیلی نورد ۳۵۰ و همچنین تعدادی از چرخ‌دنده‌های آن‌ها نیز بومی‌سازی گردیده و رزرو آن‌ها هم در کارخانه ساخته شد.

قائم‌مقام مدیریت مهندسی نورد شرکت در پاسخ به این سوال که بومی‌سازی‌های انجام‌شده در کاهش توقف ها  و کاهش ضایعات خط تولید در مدیریت نورد چه نقشی داشته‌اند چنین گفت : بومی‌سازی محصولات و قطعات موردنیاز و کلیدی موجود در مهندسی نورد، علی‌رغم جلوگیری از کاهش توقف‌های  تولید، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و تکیه‌بر دانش فنی کارشناسان بخش شده و اثر مرکب این موضوع، در جهت کاهش ریسک تولید بسیار موثر و قابل‌توجه بوده است.

مهرابی در ادامه گفت : علاوه بر بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی مربوط به تکنولوژی تولید در فرآیند نورد، می‌توان به بومی‌سازی محصولات استراتژیک ریلی اشاره کرد که به‌واقع از تکنولوژی مدرن و به‌روز موجود در دنیا در کنار دانش فنی، مهارت و تخصص کارکنان در مهندسی نورد بهره گرفته و تولید افتخارآمیز ریل‌های UIC۶۰, U۳۳, UIC۵۴, S۴۹, R۱۸,UIC۶۰B را به ارمغان آورده است. تولید انبوه محصولات ریلی فوق که شامل ریل راه‌آهن، ریل سوزن و ریل معدن است توانسته نیاز ریلی خطوط حمل‌ونقل را تامین کند.