جعفر قیصری با اعلام این خبر گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه  و گفت‌وگوی معکوس به‌منظور پایش هوشمند حوزه آبریز زاینده‌رود در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: مقابله با بحران‌های کم‌آبی و رفع چالش‌های مرتبط با آن‌یکی از معضلات ملی به شمار می‌رود که با ‌به‌کارگیری علم و فناوری بخشی از این معضلات قابل جبران است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بابیان اینکه پیاده‌سازی حکمرانی صحیح د ر حوزه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و تکنیک‌های جدید دارد، گفت: فناوری موجود در دستان نخبگان این مرزوبوم می‌تواند در ابزارهای موردنیاز برای پایش هوشمند و برخط حوزه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک‌کننده باشد.

مدیریت استراتژی آب به کمک علم و فناوری

قیصری نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و افزود: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و سیستم‌های جمع‌آوری دیتا به‌صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کمک به اکوسیستم محیط‌زیست را محور اصلی این کارگروه فناورانه حکمرانی‌ زاینده‌رود عنوان کرد و گفت: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها و نظارت و مانیتورینگ بر برداشت‌ چاه‌های غیرمجاز و کشاورزی دقیق به‌صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت استراتژی آب تأثیرگذار باشد که به‌وسیله هوشمند سازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی اطلاعات سریع‌الوصول و به‌روزی را در اختیار دستگاه‌های ذی‌صلاح قرار می‌دهد.

به‌کارگیری سامانه‌های ماهواره‌ای در پایش هوشمند مزارع

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به‌عنوان استراتژی مدیریتی مزارع، تصریح کرد: در مفهوم فن کشاورزی دقیق از تکنولوژی اطلاعات و سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای باهدف بهبود تولید و حداقل سازی اثرات زیست‌محیطی به‌‍کار گرفته می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

قیصری نظارت بر آب‌های شیرین را یکی از مسائل مهم در سطح بین‌المللی دانست و افزود: کشورهای سوئد و ژاپن نمونه‌های موفقی در به‌کارگیری مدیریت هوشمند بر آب شیرین هستند که با اتکا بر علم و فناوری معضل کمبود آب و به‌ویژه آب شیرین را به‌درستی مرتفع کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات موردبحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

وی در خصوص نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به‌صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است که پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.