دشت هویج مناسب طبیعت دوستان و کوهنوردان
سارا فدایی
در بالای روستای افجه در لواسانات دشتی است که آن را دشت هویج می‌نامند، گرچه امروز اثری از هیچ میوه یا مرکبات نارنجی رنگی در این دشت نیست، اما قدیمی‌های روستا می‌گویند که روزگاران قدیم این دشت سراسر از بوته‌های هویج پوشیده بود.
برای مردم پرمشغله پایتخت نشین شاید مسیرهای نزدیک گردشگری بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و یک روز تعطیل در کنار خانواده یا دوستان باشد. برمبنای چنین استدلالی است که دشت هویج با توجه به نزدیکی آن به پایتخت از جمله پیشنهادهای ما برای شما است. دشتی که در ارتفاع 2 هزار و 400 متری سطح دریا و در لواسان قرار گرفته است. این دشت از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند هر دو گروه طبیعت‌گرد و کوهنورد را راضی کند. حتی می‌توان با جمع خانوادگی به این دشت رفت و پس از آن در حالی که عده‌ای تفرج و گردش در دشت را انجام می‌دهند، گروه دوم به سمت کوه‌های اطراف رفته و ساعتی بعد بر فراز قله پرسون یا ریزان بایستد. برای آنانی هم که لذت کوهنوردی را به هر دلیلی از دست داده اند، دمی نشستن در کنار چشمه و گشت و گذار در اطراف دشت و نگاهی آرام به گوسفندان خود لذتی است که غبطه خوردن بر کوهنوردان را از بین می‌برد.
برای این سفر باید صبح زود از شمال شرق تهران به سمت لواسانات حرکت کنید. پس از ۲۵ کیلومتر و عبور از گردنه قوچک به لشکرک می‌رسید، در اینجا راه به دو بخش تقسیم می‌شود که شما باید جاده آسفالته شرقی را ادامه دهید تا با گذر از ۵ کیلومتر به گندوک برسید. از گندوک تا افجه تنها ۸کیلومتر باقی مانده، بنابراین صبحانه را در رستوران‌های مسیر لواسان صرف کنید، به روستای افجه که رسیدید در نزدیک‌ترین محل به جاده دشت در روستا ماشین خود را پارک کنید، مگر اینکه ماشین‌های دودیفرانسیل داشته باشید و بتوانید همچنان از میان تپه‌ها با خودروی شخصی عبور کنید، گرچه به این ترتیب کارتان ساده تر خواهد بود، اما بخشی از زیبایی‌های سفر که همان گذار آرام از کنار باغ‌‌های روستاییان افجه است و شستن صورت با خنکای آب روستا را از دست خواهید داد.
اگر پیاده هستید وشیب ابتدایی راه برایتان سخت است، این امید را به شما می‌دهیم که به زودی شیب به پایان می‌رسد و شما در جاده‌ای کفی با باغ‌های زیبا خواهید رسید، فکر کردن به این باغ‌ها اندکی به شما آرامش خواهد داد به ویژه آنکه بدانید پیاده‌روی شما نهایتا پس از دو ساعت پایان خواهد یافت آن هم با رسیدن به چشمه‌ای که آب زلالی از آن می‌جوشد. گفته‌اند که پادشاهان صفوی بخشی از زمان خود را به تفرج و شکار در این منطقه می‌گذارندند، بی‌شک شما نیز اندک زمانی دارید که شتاب را کنار گذاشته و با حوصله و لذت بردن از فضا خود را به دشت برسانید.
به دشت که رسیدید می‌توانید در کنار جوی آب وسایل خود را پهن کرده و بساط ناهار را حاضر کنید. دوستانی که قصد صعود به قله را دارند، می‌توانند تا زمان ناهار خود را به شما برسانند. پس از ناهار نیز هنوز فرصتی برای استراحت هست تا ساعت چهار که عزم بازگشتن کنید. توجه داشته باشید که دوستان ما در شهرداری در دشت حضور ندارند، بنابراین برای حفظ زیبایی دشت حتما زباله‌های خود را برگردانید. به این ترتیب در کنار گذراندن روزی خوش در کنار خانواده، به فرزندان یا کسانی که مانند شما این دشت را برای تعطیلات آخر هفته برگزیده‌اند، آموزش پاسداری از محیط زیست را نیز داده‌اید.


پیشنهادها
از روستا تا دشت هویج مکانی که آب آشامیدنی داشته باشد، پیدا نمی‌کنید، از این رو لازم است تا آب به همراه داشته باشید.
این سفر را باید پس از ماه رمضان انجام دهید. چون در کنار سختی مسیر، بخشی از آن در آفتاب خواهد بود و شما را آزار خواهد داد، ضمن اینکه دورشدن شما از تهران موجب می‌شود نتوانید روزه خود بگیرید.
لوازمی که برای سفر لازم دارید را حتما تا زمان حرکت از روستا تهیه کنید پس از دور شدن از روستا مکانی برای خرید نخواهید یافت.
اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید باید برای نزدیک به 150 کیلومتر بنزین داشته باشید. اگر هم سفر شما دسته جمعی و با کرایه مینی بوس است که 100 تومان را برای کرایه یک روز مینی‌بوس کنار بگذارید.