تجارت در آینـده
در گزارش پیش رو یکی از بازارهای ناآشنای سکه در داخل کشور معرفی می‌شود که شاید نامش کمتر به گوش خورده باشد. بازار آتی سکه شرایط و خرید و فروش منحصربه‌فردی دارد، اما قبل از معرفی یک توصیه داریم تا آشنایی کامل با این بازار را پیدا نکرده‌اید و آموزش‌های لازم را ندیده‌اید در این بازار جذاب اما پر ریسک به هیچ وجه شرکت نکنید چون ممکن است به راحتی ضرر کنید. اصطلاحات و واژه‌ها
هر صفحه قرارداد سکه آتی بورس کالا شامل اطلاعاتی است که هر کسی به محض دیدن آن می‌تواند تا حدودی با این بازار آشنا شود.
یکی از اصطلاحاتی که در قراردادهای مذکور وجود دارد «دارایی پایه» است. دارایی پایه همان سکه است که در قرارداد به این نام مشهور است، دارایی پایه از بین محصولات پذیرفته شده به تشخیص هیاتی از کارشناسان بورس کالا به نام «هیات پذیرش» انتخاب می‌شود.
نکته‌ای که درباره قراردادهای آتی سکه (یا هر قرارداد دیگر) گفته می‌شود این است که بورس وظیفه دارد اطلاعیه‌های مربوط به قرارداد را ۳ روز قبل از آغاز معاملات در سایت رسمی خود به اطلاع عموم برساند، اما برای اینکه تا حدودی با روند معاملات در بازارها آشنا شویم بهتر است به سایر اصطلاحات نیز اشاره‌ای داشته باشیم.
یکی از دیگر اصطلاحات این بازار «آخرین روز معاملاتی» است که به معنای: آخرین روزی است که امکان معامله یک قرارداد آتی سکه در بورس وجود دارد.
«اتاق پایاپای»: به معنای مکانی است که وظیفه امور مربوط به تسویه قراردادهای آتی سکه را بر عهده دارد.
«اخطاریه افزایش وجه تضمین»: اخطاری است که بورس به مشتریان و به شرکت‌های کارگزاری می‌دهد تا پول اولیه‌ای را که هر مشتری موظف به پرداخت آن است به سطحی که بورس اعلام کرده، برساند. (در حال حاضر برای هر قرارداد 30 درصد کل مبلغ قرارداد باید پرداخت شود که علاوه بر آن، 300 هزار تومان نیز به عنوان «پول اضافی» از مشتری گرفته می‌شود.)
نکته: «ارزش هر قرارداد» به معنای ارزش و قیمت تعهد شده در قرارداد سکه است.
«اطلاعیه‌های معامله قراردادهای آتی سکه»: گزارشی است که بورس کالا برای اطلاع سرمایه‌گذاران از وضعیت به صورت هفتگی، روزانه و ماهانه منتشر می‌کند.
نکته: «اعلامیه تحویل» به معنای این است که اتاق پایاپای به منظور تحویل سکه‌ها به مشتریان گزارش دقیقی به آنها ارائه می‌دهد.
«بازار جبرانی» شاید برای بسیاری از ما همواره معنای دقیق این بازار ابهام داشته، بازار جبرانی بازاری است که پس از پایان معاملات روزانه تشکیل می‌شود، این بازار برای کسانی است که در بازار اصلی یا ضرر کرده‌اند یا در آستانه ضرر هستند که بورس برای جبران این وضعیت به آنها این فرصت را می‌دهد تا در عرض 20 دقیقه از متضرر شدن جلوگیری کنند.
«بستن موقعیت» گاهی مشتریان برای اینکه سود کنند و ضرر نکنند قراردادهای سکه خود را معامله نمی‌کنند و آن را تا زمان مورد نظر(دلخواه) می‌بندند.
«به‌روزرسانی حساب‌ها»: پس از اینکه معاملات سکه در بورس به پایان رسید، اتاق پایاپای همه حساب‌های مشتریان و وضعیت سپرده و میزان پول آنها را چک می‌کند تا اشتباه یا ضرری به مشتریان وارد نیاید.
«بیانیه ریسک مشتریان»: مشتریان یا مردم عادی قبل از اینکه وارد بازار آتی بشوند باید فرمی را امضا کنند که براساس این فرم مشتریان هر گونه ریسک و خطر از دست دادن پول در این بازار را قبول می‌کنند تا بعدا شکایتی متوجه مسوولان یا شرکت‌های کارگزاری نشود.
نکته: تحویل سکه توسط فروشنده در زمانی که بورس اعلام می‌کند در یکی از شعب بانک انجام می‌شود.
«تسویه نقدی»: در آخرین روزی که قیمت روزانه سکه در بازار به ثبت می‌رسد دو طرف معامله؛ یعنی فروشنده و خریدار روی قیمت سکه و تحویل آن توافق می‌کنند که به اصطلاح می‌گویند تسویه نقدی شده است.