م.ر.بهنام رئوف
این روزها و با گسترش لاکپشتی شبکه اپراتور سوم موسوم به رایتل، شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که نسل سوم تلفن همراه چیست یا چه تفاوتی با نسل‌های قبلی یا اپراتورهای اول و دوم دارد؟ اینکه آیا با توجه به شرایط فعلی این اپراتور داشتن سیم‌کارت نسل سوم کارآیی دارد؟ یا تعرفه‌های استفاده از این سیم‌کارت‌ها چه مبلغی است؟ گزارش این هفته در مورد نسل سوم تلفن همراه است و اینکه چه گوشی‌هایی می‌تواند امکانات این شبکه را پشتیبانی کند. ۱-نسل سوم شبکه تلفن همراه (به انگلیسی: ۳G) روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم است. نسل جدید شبکه موبایل رویکردی بر پایه دیتا دارد. ۳G برخلاف شبکه‌های جی‌اس‌ام که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل سرعت بالا برای انتقال دیتا و مولتی مدیا را فراهم می‌سازد. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال و با سرعتی نسبتا بالا که در تلفن‌های نسل سوم پیش‌بینی شده‌است. فناوری نسل سوم در دنیا با هدف افزایش ظرفیت نسل دوم شبکه‌های موبایل در دو سطح اطلاعات و صوت گسترش یافته است. در نگاه اول تلفن‌های نسل سوم بسیار شبیه نسل ۵/۲ هستند که قابلیت دریافت صدا و تصویر بهتر و ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بیشتر را ممکن می‌کند.



۲-اولین کشوری که از شبکه ۳G به صورت گسترده و تجاری استفاده کرد، کشور ژاپن بود. در اولین روز ماه اکتبر سال ۲۰۰۱، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ژاپن، ان‌تی‌تی دوکومو، سرویس‌های مخابراتی خود را به نسل سوم مجهز کرد. شبکه‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت پایین طراحی شده‌است. از همین رو براساس نیازهای مشترکان به ارتباطات پرسرعت‌تر، این نسل وارد عمل شد. در کنار خدماتی اصلی همچون پیام کوتاه و پیام صوتی، نسل سوم امکان استفاده از طیفی گسترده تر از خدمات ارزش افزوده (VAS) را فراهم می‌کند.


3-انواع خدمات باند تلفن همراه از جمله مهم‌ترین خدمات ارزش افزوده نسل سوم به شمار می‌آید که امکان استفاده مشترکان از اینترنت پرسرعت بر روی تلفن یا کامپیوتر خود حتی زمانی که در حال حرکت هستند را فراهم می‌کند. برای استفاده از اینترنت برروی رایانه و لپ‌تاپ از یک مودم با اندازه مشابه حافظه‌های فلش استفاده خواهدشد. همچنین با استفاده از سیم‌کارت‌های دیتا که اختصاصا برای ارائه پهنای باند به کار گرفته شده است می‌توان از خدمات باند پهن اپراتور سوم روی تبلت‌ها و برخی از نوت‌بوک‌هایی که سیم‌کارت را پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد. سرعت انتقال داده برای محیط‌های بسته نزدیک به 2 مگابیت بر ثانیه، برای مشترکان در حال حرکت با سرعت پایین 384 و برای مشترکان با سرعت تحرک بالا 144 کیلوبیت بر ثانیه است. همچنین شبکه نسل سوم می‌تواند سرویس‌های چندرسانه‌ای را به صورت همزمان در اختیار مشترک قرار دهد. یعنی مشترک همزمان که مکالمه صوتی دارد، می‌تواند از اینترنت هم استفاده کرده یا پیامک بفرستد.



4-با استفاده از نسل سوم تلفن همراه ‌ کانال‌های تلویزیون روی گوشی قابل مشاهده‌است. البته این موضوع با گوشی‌هایی که مجهز به تیونر هستند به شکل کلی تفاوت دارد. این خدمات هم بر بستر باند پهن قرار داشته و مشترکان می‌توانند به راحتی به کانال‌های تلویزیونی دسترسی پیدا کنند. همچنین به کمک بستر شبکه نسل‌سوم می‌توان فیلم یا کلیپ‌های ویدئویی را برای مشترکان ارسال کرد و توسط گوشی آنها را دریافت کرد. این سرویس به مشترکان اجازه می‌دهد انواع ویدئو و محتویات آن را انتخاب کرده و سپس آن را برای مشاهده به گوشی موبایل، ‌لپ‌تاپ یا غیره بفرستد.



5-با توجه به امنیت بالای شبکه‌های نسل سوم و همچنین استفاده از خدمات باند پهن در نتیجه استفاده از انواع خدمات الکترونیکی روی این نسل از شبکه‌های تلفن همراه بسیار مقرون به صرفه است. خدماتی که به نوعی با دولت الکترونیکی در ارتباط است همچون بانکداری الکترونیک، بهداشت الکترونیک، آموزش الکترونیک و... همچنین به کمک سرویس‌های مبتنی بر مکان، اطلاعات آب و هوا یا ترافیک محلی به گوشی تلفن ‌همراه شما فرستاده می‌شود. همچنین امکان جست‌وجوی دوستان یا مراکز تجاری نزدیک یا حتی ارائه سایر خدمات شهروندی از طریق این امکانات قابل دسترسی است. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خدمات مبتنی به مکان هم‌اکنون نیز از طریق سایر اپراتورها و البته بیشتر اپراتور دوم قابل دسترسی است.


6-از طریق شبکه نسل سوم تلفن همراه علاوه بر مکالمات صوتی امکان انجام مکالمات تصویری بر بستر شبکه هم فراهم می‌شود. البته این مکالمه تصویری جدای از مکالمه تصویری است که از طریق نصب نرم‌افزارهای گوناگون روی گوشی و با استفاده از اینترنت می‌توان به آن دسترسی داشت. در مکالمه تصویری همزمان با صحبت با طرف مقابل می‌توان تصویر او را نیز دید. همچنین می‌توان با استفاده از سرویس ویدئو کنفرانس چنین ارتباطی را با بیش از یک نفر داشت.