لیلا رضایی
از بهنام صفوی تا کنون دو آلبوم منتشر شده است اما با همان آلبوم اول که به بازار فرستاد، شهرت خوبی کسب کرد و توانست در میان این همه خواننده صدای خودش را به گوش مردم برساند. ملودی‌های ساده و در عین حال ریتمیک قطعات او برای علاقه‌مندانش دلنشین بوده و به سادگی جای خود را در میان آنها باز کرده است.

دومین آلبوم این خواننده در حالی به بازار آمد که آلبوم‌های بسیاری در بازار بود اما بازهم توانست به فروش خوب و قابل توجهی دست یابد. «آرامش» عنوان دومین آلبوم اوست که آهنگ‌هایش در همین مدت کوتاه بین مردم گل کرده و توسط خیلی‌ها زمزمه می‌شود. ویژگی مهمی که آلبوم قبلی این خواننده هم با آن روبه‌رو شد. قطعه «عشق من باش» را باید یکی از آثار موفق بهنام صفوی نامید. با این خواننده که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، گفت‌وگو‌ کرده‌ایم:


مدت زمان زیادی از انتشار آلبوم «آرامش» نمی‌گذرد. آیا در این مدت توانست توقع شما را از لحاظ فروش و استقبال برطرف کند؟
آن طور که می‌دانم و آن گونه که دیده‌ام و متوجه شده‌ام، آلبوم «آرامش» توانسته مورد توجه مردم، طرفداران و علاقه‌مندانم قرار بگیرد. خوشحالم که این اتفاق افتاده و توانسته‌ام برای مردمی که دوستم دارند و دوستشان دارم آلبومی منتشر کنم که با آن خاطره داشته باشیم. احساس می‌کنم بازتاب خوبی داشته ومن که از این بازخورد راضی هستم.


*این دوآلبوم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
به هر حال تجربه‌ای که در تولید و انتشار آلبوم دوم داشتم را در آلبوم اول نداشتم. همین تجربه‌ها موجب شد تا در انتخاب‌هایم دقت بیشتری داشته باشم. با توجه به شناختی که از مردم، از فضای موسیقی و از بازار موسیقی پیدا کردم سعی کردم در «آرامش» خیلی چیزهارا لحاظ کنم که در «عشق من باش» زیاد مد نظر نداشته‌ام. آلبوم دوم من در فضایی کاملا ریتمیک تر تولید شده و سعی‌ام بر این بوده تا از حال و هوای خودم در آن استفاده کنم تا رد پای بیشتری از خودم در آن بر جای بگذارم. سعی کردم با شناخت دقیق‌تری به انتخاب ترانه‌های آلبوم بپردازم. به همین دلیل از ترانه‌های بهتری در آن استفاده کرده‌ام. در واقع به نوعی گزینشی کار کرده‌ام. فکر می‌کنم همین گزینشی کار کردن موجب شده تا آلبومم بیش تر ازآلبوم قبلی‌ام شنیده شود. همین طور در انتخاب آهنگ‌ها و تنظیم‌ها نیز دقت بسیاری کرده‌ام تا بهترین‌ها را در آلبومم داشته باشم.
پس خودتان کاملا از این آلبوم راضی هستید!
از آن قسمت کار که خودم باید از آن راضی باشم، راضی‌ام! اما راضی بودن من به تنهایی کافی نیست. چرا که من برای مردم کار می‌کنم و آنها هستند که باید از کارم راضی باشند. اگر مخاطب راضی باشد می‌توانم انگیزه برای کارهای بعدی‌ام داشته باشم.


برای مخاطب و سلیقه او تصمیم گرفته‌اید؟
اصلا این طور نیست. نه من برای سلیقه مخاطب تصمیم می‌گیرم و نه مخاطب برای کارهای من تصمیم می‌گیرد. ما فقط سعی می‌کنیم به هم نزدیک شویم. ما به لحاظ فکری و سلیقه به هم نزدیک بوده ایم که جذب هم شده ایم. اگر نه مخاطب هرگز به شنیدن کارهای من روی خوش نشان نمی‌داد و از آنها استقبال نمی‌کرد. ما هر یک سلیقه خود را داریم ولی در نقاطی با هم مشترک هستیم. ضمن اینکه او برایم مهم بوده و در اولویت است. مخاطبانم به قدری برایم مهم هستند که اگر اکثریتشان یک نظر واحد داشته باشند، سعی می‌کنم آنها را راضی نگه دارم. همیشه نظر اکثریت برایم مهم بوده و هست و سعی می‌کنم طبق خواسته و نظر اکثریت کار کنم. نا گفته نماند در صورتی سعی می‌کنم نظر اکثریت را بپذیرم که این نظر، نظر خود من نیز باشد. چون نهایتا این من هستم که خالق و صاحب آن اثر هستم و باید امضای من پای کارهایم باشد.
اگر کاری مدنظر خودم نباشد و به ایده و سلیقه من نزدیک نباشد محال است آن را انجام بدهم.
ویژگی مهم این آلبوم چیست که توانسته بین مخاطبان طرفدار پیدا کند؟
من فکر می‌کنم هماهنگی که در این آلبوم بین آهنگ‌ها و تنظیم و ترانه وجود دارد یکی از این ویژگی‌ها باشد. البته این نهایت لطف دوستان و علاقه‌مندان است که از آلبوم خوششان آمده است. برای من هم جالب است؛ چرا که با توجه به سلیقه‌ای که هر کس دارد از یک قطعه خوشش آمده است. خوشحالم که این اتفاق افتاده است. ارتباطی که مخاطبان با آلبوم و قطعاتش برقرار کرده‌اند برایم ارزشمند است.


همین که خودتان هم اشاره کردید، بحث تجربه است. به نظر می‌رسد تجربه‌ها خیلی به شما کمک کرده تا با شناخت حرکت کنید؟
بله و همین نکته کارم را سخت تر می‌کرد. کسی که آلبوم منتشر کرده وظیفه بیشتری دارد، به ویژه اگر آلبوم قبلی خواننده با موفقیت مواجه شده باشد. من به کمک تجربیات سعی کردم کارهایی که در این آلبوم دارم شبیه کارهای قبلی‌ام نباشد. از تکرار مکررات پرهیز کرده‌ام. چون می‌دانستم که آنهایی که «عشق من باش» را گوش کرده‌اند توقع دیگری دارند. اما به لحاظ فرم و محتوا از امضای من دور نیستند. همه قطعات، به نوعی امضای من را با خود دارند. سعی کرده‌ام تغییری در سبک ندهم. بارها گفته‌ام که آلبوم «آرامش» در واقع ادامه آلبوم «عشق من باش» است فقط کمی با‌تجربه‌تر از آن است. تفاوتی هم با هم داشتند و آن این است که در «آرامش» از ترانه منفی خبری نیست، در حالی که در آلبوم قبلی این طور نبود و قطعات اسلو نیز وجود داشت. البته قطعه «پشیمونم» در آلبوم جدیدم یک قطعه اسلوست که مورد توجه حتی حرفه ای‌های موسیقی هم قرار گرفته است.
فکر می‌کنید این کارتان موفقیت بیشتری پیدا کند یا آلبوم قبلی؟
این چیزها کاملا سلیقه‌ای است؛ چرا که یک عده بر این باورند که اولین آلبومم خوب بوده و یک عده بر عکس فکر می‌کنند.
من خودم نمی‌توانم در مورد این مساله نظر بدهم. نظر مردم مهم تر است. من به عنوان خالق اثر همه کارهایم را دوست دارم و روی همه آنها تعصب دارم. نمی‌توانم بگویم کدام بهتر است و کدام بدتر! ضمن اینکه قضاوت در مورد آلبومی که تازه منتشر شده زود است. باید کمی تامل کرد و بعد قضاوت کرد. این در حالی است که همه به خود این اجازه را می‌دهند که همان اول قضاوت خود را علنی کنند. به اعتقاد من باید صبور بود و کارها را با دقت گوش کرد و بعد در مورد آنها نظر داد.
آنچه طی این مدت دیده‌ام این است که 70 درصد کار رضایت بخش است. تا به حال هیچ کس نگفته کاری ضعیف است. البته کسانی هستند که همیشه چوب لای چرخ آدم می‌گذارند و اذیت می‌کنند و نقد علمی نمی‌کنند ولی در کل تا کنون نشنیده‌ام کسی از آلبوم بد بگوید. به نظر من این نقد کردن نیست. نقد باید استاندارد باشد که متاسفانه اینجا نیست. هر سبکی استانداردهایی دارد و باید این استانداردها در نقد کردن رعایت شود. اما کسی متوجه این استانداردها نیست. وقتی قطعه‌ای نزد مردم می‌گیرد، منتقدان فقط به همین دلیل آن را یک کار خوب می‌دانند ومعیار سنجش آنها میزان مخاطبان و استقبال آنها از کار است. هیچ وقت نمی‌آیند یک بحث فنی کنند و از روی اصول علمی و تکنیکی در مورد آن بحث کنند. ما هر کاری کنیم و هر چه انجام دهیم در مورد آن بحث می‌شود. ما هر کاری کنیم و هر آهنگی در هر سبکی و با هر ترانه‌ای که بسازیم حرف و حدیث همچنان وجود دارد.
مخاطب عام هم چنین واکنشی نشان می‌دهد ؟
من برای مخاطب کار می‌کنم و برای او احترام قائلم. من در دو آلبوم با رعایت احترام به مخاطب سعی کرده‌ام آنها را راضی نگه دارم. اگراین طور نبود نیازی به این نبود که کارم را منتشر کنم. می‌نشستم در خانه و برای خودم کار می‌کردم. موفقیت یک خواننده در گرو مخاطب اوست. اگر مخاطب از کار راضی باشد دیگر خواننده موفقیت خود را تضمین کرده است.
در آلبوم قبلی آنچه که بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفته بود، صدای غمگین خواننده‌ای بود که با ملودی شاد می‌خواند.
این ایراد نیست به نظر من! به نظر من اتفاقا این یک حسن است. «عشق من‌باش» به اعتقاد من یکی از شادترین قطعات است که غم خاصی درون آن نهفته است. به همین دلیل هم هست که از آن استقبال شده است. این روزها مردم بیشتر به دنبال کارهای شاد هستند و به دنبال حس خوب هستند. این یک حس بود که مردم از من می‌گرفتند.
چرا از موسیقی الکترونیک استفاده می‌کنید؟ چون بیشتر از ساز آکوستیک از الکترونیک استفاده کرده اید این سوال پیش می‌آید که هزینه‌های کار را مورد توجه قرار می‌دهید؟
دوست داشتم این اتفاق بیفتد. به لحاظ هزینه هم اصلا برایم اهمیت نداشت. از آنجایی که هزینه برایم اهمیت نداشت، با کسانی کار کرده‌ام که جزو گران‌ترین‌های این عرصه هستند. دوست داشتم الکترونیک کار کنم. چون بیشتر جواب می دهد و مخاطبانم از آن بیشتر استقبال می‌کنند. اصلا این روزها از الکترونیک بیشتر استقبال می‌شود.
سلیقه من این طور است و هیچ ربطی به هزینه‌های آلبوم ندارد. فکر می‌کنم در سبکی که من کار می کنم، استفاده از کارهای الکترونیک بیشتر جواب می‌دهد تا آکوستیک! ضمن اینکه تلفیقی از اینها را در کنار هم داشته‌ام.
وجود این همه خواننده در بازار موسیقی کار شما را تحت الشعاع قرار نداده است؟
من کار خودم را انجام می‌دهم و مخاطب خود را دارم. مردم همیشه دنبال کارهای خوب هستند. باید آدرس درست به آنها داد. متاسفانه ما تریبونی نداریم که آثارمان را معرفی کنیم. ما دچار یک بی قانونی شده‌ایم. از این لحاظ ضربه‌های خیلی مهلک دارد به موسیقی ما می خورد. همین طور یکسری تضادها و پارادوکس‌ها هستند که به هیچ وجه دست خود ما نبوده و قابل کنترل نیستند. اینها به موسیقی ضربه می‌زنند و یکی از اینها نیز ماهواره‌هایی هستند که در خانه‌ها وجود دارند و نمی‌توان نادیده‌شان گرفت. برنامه‌های ماهواره‌ای باعث می‌شود مردم فکر ‌کنند همه موسیقی ما در همان برنامه‌ها خلاصه می‌شود در صورتی که موسیقی مجاز مظلوم واقع شده است.
چه توقعی از مردم دارید؟
توقع دارم نه تنها از من که از همه خواننده‌ها حمایت کنند. حمایت آنها موجب بقا و دوام کار ما می‌شود. آلبوم‌ها را به صورت اورجینال تهیه کنند. کما اینکه خوشبختانه برای من این اتفاق افتاد و حتی با وجودی که آهنگهایم در اینترنت پخش شده بود، آن را اورجینال تهیه کردند و حمایت خود را اعلام کردند. خوشحالم که به چنین درک درستی رسیده‌اند. اگر این حمایت‌ها تداوم داشته باشد می‌توانیم موفقیت خود را تضمین کنیم. از همین تریبون از آنها تشکر می‌کنم.
آلبوم بعدی تان ادامه همین دو آلبوم منتشر خواهد شد؟
آلبوم جدیدم را استارت زده‌ام و سعی می‌کنم در سال آینده منتشر و راهی بازار موسیقی شود. می‌خواهم به فاصله یک سال یک آلبوم منتشر کنم.
برنامه‌ای هم برای اجرای کنسرت دارید؟
به زودی کنسرت‌هایی در تهران و شهرستان‌ها خواهم داشت که خبر آنها اعلام خواهد شد.