افتتاح بوستان نوروز در اراضی عباس‌آباد
گروه شهری -در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی و همزمان با روز جمهوری اسلامی -12 فروردین- یک بوستان جدید در پایتخت و در محل مجموعه اراضی عباس‌آباد شهر تهران افتتاح شد. بوستانی در جنوب بزرگراه شهید همت که با بوستان‌های بنادر و حضرت ابراهیم با یک پل پیاده‌رو ارتباط دارد. بوستان نوروز که بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی اراضی
عباس آباد محسوب می‌شود شامل دریاچه ۱۲ هزار متر مربعی، باغ گل، اسکیت پارک، آسمان نما، پارک دوستدار کودک و مسیرهای کالسکه و دوچرخه رو است و با حضور شهردار تهران افتتاح شد.
آشنایی شهروندان با فرهنگ نوروز در بوستان نوروز
بوستان نوروز با بیش از ۹۰ هزار متر مربع مساحت در اراضی عباس آباد و در قسمت غرب بزرگراه شهید مدرس و در قسمت جنوبی بوستان آب و آتش قرار دارد. هدف از ساخت و طراحی آن علاوه بر ایجاد تفرجگاهی دیگر در شهر، آشنایی شهروندان با فرهنگ نوروز بوده است.
این بوستان با کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است. در پارک اکو نیز که یکی از بخش‌های تفریحی این بوستان است، سعی شده همه امکانات فرهنگی و ورزشی ایجاد شود.
این محل به معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت «نوروز» در تمام ایام سال، اختصاص داده شده است.
در این بوستان ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند، ولی عضو اکو نیستند اختصاص پیدا کرده است که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکو‌ها به معرفی خود در حوزه گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی بپردازد. نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشور‌های عضو اکو مطرح است که این مساله در بین کشور‌های همسایه دریای خزر نیز بوده و به همین منظور دریاچه‌ای به شکل نقشه دریای خزر در این بوستان طراحی شده است.
دریاچه‌ای بزرگ در میان بوستان
دریاچه بوستان نوروز به عمق 5/1 متر شامل دو قسمت شمالی و جنوبی است که مساحت آنها به ترتیب سه هزار و ۵۰۰ مترمربع و ۱۲ هزار مترمربع است. همچنین بازی‌های آبی نیز روی این دریاچه
پیش بینی شده است. در ساحل دریاچه بوستان نوروز، فضاهای سبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه و پیاده رو در نظر گرفته شده است. می‌توان بعد از گذر از بوستان آب و آتش و بنادر و همچنین گذر از اتوبان شهید همت، با استفاده از پل ارتباطی وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاریوم شد.