راز شیفتگی مدرک
حمید حسینی
عضو هیأت رییسه اتاق تهران
یک بار از مدیران شرکت شل سوال کردم چگونه است که بسیاری از کارکنان شما افراد ورزیده و متبحری هستند آنها را از کدام دانشگاه استخدام می‌کنید؟ پاسخ مدیران این بود «برای ما دانشگاه مهم نیست ما ابتدا آگهی عام می‌دهیم و از تمام کسانی که دارای شاخص‌های مورد نظر ما هستند دعوت به همکاری می‌کنیم. داشتن روابط عمومی، مهارت‌های فردی، و... اولویت‌های ما هستند بعد از آن تحصیلات برای ما اولویت دارد اگر فردی 5 شاخص اول را داشته باشد و تحصیلات نداشته باشد در مقایسه با فردی که تحصیلات دارد، اما این شاخص ها را ندارد برای ما اولویت دارد. او گفت: در شرایط فردی تحصیل کرده اولویت دارد که از پنج شاخص دیگر در مقایسه با رقیب بدون تحصیل خود برخودار باشد.پس از استخدام دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار می‌کنیم تا با اصول کار آشنا شوند.
شل برای من یک الگو است که برای پیشبرد کار خود فقط بر تحصیل به عنوان اولویت اول تاکید نمی‌کند. وقتی در ایران هر شرکتی برای استخدام نیرو اصل را بر مدرک می‌گذارد؛ بنابراین طبیعی است که دانشگاه تقدس پیدا می‌کند و همه تلاش می‌کنند از این قیف کوچک عبور کنند.
در این شرایط تخصص و مهارت مهم نیست کسب مدرک مهم است. نتیجه نیز معلوم است کسی با مدرک دامپزشکی برای یک اقتصادی گذاشته می‌شود شخصی دیگر با مدرک غیرمرتبط برای کار دیگر. اما اگر به جای مدرک اهمیت به مهارت داده شود دیگر نیازی نیست که از سد کنکورهای مختلف رد شد تا صاحب مدرک شویم.
به گمان من وقتی که خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به کلاس‌های کنکور صرف می‌کنند صرف آموزش مهارت‌های دیگر کنند نتیجه مطلوب‌تری برای آنان رقم خواهد خورد.