خودروی  ارزان ناایمن است؟
در بسیاری از کشورها که تنوع خودرو به مشتریان حق هرگونه انتخاب را از نظر کیفیت و قیمت می‌دهد مشتریان بیشتر به دنبال خودرویی می‌روند که از ایمنی مناسبی برخوردار باشد. این درحالی است که در زمان‌های گذشته مردم خودرویی را ایمن می‌دانستند که از ابعاد بزرگی برخوردار باشد حال این تفکر هنوز هم در برخی از افراد وجود دارد به طوری‌که خودروهای قدیمی آمریکایی هنوز جزو ایمن‌ترین خودروها تلقی می‌شود و خریداران هم نسبت به نگهداری آنها از خود علاقه وافری نشان می‌دهند.
اما در بازار ایران که تنوع دیگر بازارهای دنیا را ندارد و مشتریان با انتخاب‌های محدودی مواجه هستند، ایمنی تنها جزیی از انتخاب‌ها است این در حالی است که خودروسازان با فشار سازمان ملی استاندارد و ناجا طی سه چهار سال گذشته در زمینه نصب دو سیستم ایمنی ایربگ و ABS دست به اقداماتی زده‌اند. حال این سوال مطرح است که آیا با نصب ترمز ABS و ایربگ روی خودروهایی که در بازار به نام خودروی ارزان قیمت شناخته می‌شوند، سیستم ایمنی آنها به طور ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند؟
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایمنی تعریف خود را دارد و هر خودرویی اعم از گران و ارزان می‌تواند خودوریی ناایمن باشد. هر خودرو بسته به توانایی‌هایی که دارد می‌تواند تا حد زیادی از سرنشینان محافظت کند، اما این بسته به عملکرد راننده و چگونگی استفاده از خودرو است به‌عنوان مثال در کاتالوگ یک خودرو درج شده است که حداکثر سرعت این خودرو 140 کیلومتر است، اما خودروی یاد شده به راحتی می‌تواند به سرعت‌های بالاتر تا 180کیلومتر نیز دست یابد در این صورت نمی‌توان گفت که خودروساز اشتباه کرده است چراکه ترمز‌ها و دیگر ادوات خودرو تنها تا 140کیلومتر می‌توانند عملکردی مطمئن داشته باشند و در سرعت‌های بالا عملکرد لازم را ندارند.
پس با توجه به این مثال می‌توان دریافت که خودروهای ارزان قیمت هم در صورت استفاده صحیح می‌توانند ایمن باشند، اما نکته دیگر اینکه برخی از خودروها دارای جثه‌ای کوچک بوده و حس می‌شود که در کوچک‌ترین تصادفات دچار آسیب‌دیدگی جدی شده و راننده و سرنشینان را به کام مرگ می‌کشند، اما این نکته را باید یادآور شویم که این خودروها سازه مستحکمی دارند بهتر است بگوییم شاسی مستحکمی داشته و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راننده و سرنشینان آسیبی وارد نشود. در تست تصادفاتی که شرکت‌های معتبر تست تصادف در نقاط مختلف دنیا از خودروها می‌گیرند به وضوح می‌توان مشاهده کرد که برخی از خودروهای کوچک موفق به اخذ ۵ ستاره کامل ایمنی از این موسسات می‌شوند و برخی دیگر نیز که اتفاقا جثه بزرگی هم دارند حتی ۳ ستاره هم دریافت نمی‌کنند پس می‌توان این‌طور استنباط کرد که ایمنی یک خودرو ربطی به جثه ندارد.
گفته می‌شود که خودروهای کوچک به دلیل ایمنی کم، قیمت ارزانی دارند؛ در این مورد نیز باید یاد آورم شویم که قیمت ارزان یک خودرو به عواملی همچون حجم موتور، امکانات، نوع گیربکس، جنس ادوات به کار رفته در خودرو کیفیت کابین و بسیاری دیگر از مولفه‌ها بستگی دارد ممکن است یک خودرو ارزان قیمت باشد، اما ایمنی بالایی داشته باشد.
اما داشتن ترمز abs و کیسه هوا چقدر می‌تواند به بالا رفتن ایمنی یک خودرو کمک کند؟ ترمز abs یا همان سیستم ضدقفل به نوعی عمل می‌کند که از سرخوردن لاستیک روی آسفالت جلوگیری می‌کند یا به زبان ساده‌تر خط ترمز کمی دارد که البته در نگه داشتن خودرو در سرعت‌های بالا و ترمز‌های ناگهانی کمک زیادی می‌کند این سیستم هم می‌تواند قوی یا ضعیف باشد که در خودروهایی که در هر چهار چرخ دارای دیسک هستند عملکرد این ترمز‌ها بهتر خواهد بود، اما تاریخچه ایربگ به کشور آمریکا باز می‌گردد کشوری که برخی از شهروندان آن اغلب در حالت مستی رانندگی می‌کردند و کمربند ایمنی خود را نمی‌بستند، از این رو در این کشور خودروسازان موظف هستند تا خودروهایشان را به ایربگ تجهیز کنند. در ایران داستان بسیار جالب تر است چراکه نمی‌توان روی ایمنی هیچ خودرویی اعم از ارزان و گران حساب باز کرد چراکه بارها دیده شده است که خودروهای گران قیمت در تصادفات شدید و حتی در اثر واژگونی ایربگشان باز نشده یا ترمز abs خودرو عمل نکرده است از این رو نمی‌توان با اطمینان هر خودرویی را ایمن دانست روی هم رفته نصب ترمز ضد قفل و ایربگ می‌تواند به ایمن‌تر شدن خودرو کمک کند، اما مسائل دیگری نیز موثرند.
خودروهای ارزان قیمت بازار ایران در تست تصادفات شرکت‌های معتبری همچون euroencap به چالش کشیده نمی‌شوند چراکه از نظر ایمنی نمی‌توانند آن‌طور که باید موفق عمل کنند و گاه ممکن است موفق به دریافت دو ستاره نیز نباشند ضخامت ورق در بدنه خودرو می‌تواند در ایمنی بیشتر تاثیرگذار باشد، اما طراحی خودرو باید به گونه‌ای باشد که در اثر برخورد در قسمت جلوی موتور به درون کابین راه پیدا نکند؛ در این صورت حداقل جان سرنشینان در امان خواهد بود پس در هنگام خرید، زیاد به قیمت خودروها توجه نکنید چراکه هر خودرویی می‌تواند ایمن باشد یا نباشد و نکته دیگر اینکه در هنگام راندن به امکانات ایمنی متکی نباشید چراکه ممکن است در هنگام خطر شما را تنها بگذارند.