مزایای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

رئیس هیات مدیره شرکت پایا طرح و فرم، مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی را تشریح کرد. علی زبردست در گفت وگو با دنیای اقتصاد، با اشاره به اینکه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی زمینه رقابت تولیدکنندگان و اطلاع از آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای روز دنیا در حوزه‌های گوناگون صنعت و اقتصاد را فراهم می‌کند، گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی، ارتقاء سطح صادرات و تولیدات، افزایش درآمد عمومی، ایجاد و فراهم آوری زمینه‌های لازم برای برقراری رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی، بسترسازی برای انتقال فناوری و دانش روز، اثربخشی در کاهش هزینه‌های تجاری، افزایش بازده سرمایه برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها (در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی) برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی از مهمترین مزیت‌های حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. مشروح گفت و گو با وی را در ادامه بخوانید.

از سابقه فعالیت‌های گروه صنعتی پایا بگویید و اینکه تاکنون با چه استانداردهایی فعالیت کرده و موفق به کسب چه نشان‌ها و گواهینامه هایی شده اید؟

گروه صنعتی پایا در سال ١٣٧٠ به همت کادری متخصص و با بهره گیری از امکانات تحقیقاتی پیشرفته و فناوری نوین دنیا، با برند «پایاسیستم» آغاز به کار کرد و طی ربع قرن حضور در عرصه صنعت ایران موفق به کسب ٥ مدال بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی - تنها صادر کننده رک وتجهیزات شبکه به اروپا، افریقا و خاورمیانه - شد . این گروه صنعتی برای توسعه فعالیت‌های خود و حضور در عرصه صنعت دکوراسیون، در سال ١٣٨٣ کمپانی پایا طرح و فرم را تاسیس کرد و طی یک دهه با طراحی و تولید صدها مدل مبلمان فروشگاهی و مشارکت در اجرای پروژه‌های عظیم مراکز تجاری و فروشگاهی، مجموعه‌ای از افتخارات را در کارنامه خود ثبت کرد.کسب افتخار نخستین و تنها شرکت غیرایتالیایی سازنده و مجری پروژه‌های دکوراسیون فروشگاه‌های زنجیره ای بنتون - تحت لیسانس کمپانی بنتون ایتالیا - همچنین دریافت تاییدیه کیفیت از کمپانی‌های کارفور فرانسه ، دبنهامز انگلستان (در زمینه طراحی، ساخت و تجهیز پروژه‌های دکوراسیون) و بی ای تی انگلستان (در زمینه طراحی و ساخت استندهای محصول در ایران)، نشان از کسب استانداردهای لازم و حضور موفق این کمپانی در عرصه‌های بین‌المللی و ارائه قابلیت خودکفایی داخلی در این حوزه دارد.

کسب ۹ مدال پیاپی منطقه ای و بین‌المللی شامل IRSQ۲۰۱۳, Hofex ۲۰۱۳, Ofex ۲۰۱۰, Deco ۲۰۰۹, Hofex ۲۰۰۷, Hofex ۲۰۰۶، تندیس طلایی تضمین کیفیت پاریس WQC ۲۰۱۳، نشان رضایتمندی مشتری Customer Satisfaction ۲۰۱۴ و همچنین نشان بهترین رهبر کسب و کار در خاورمیانه، شمال افریقا و آسیا از اجلاس بین‌المللی منا در دوبی MENAA ۲۰۱۵ ، مهر تاییدی برتلاش شبانه روزی و صادقانه پرسنل پایا برای جلب نظر هر چه بیشتر مشتریان و همچنین سیاست‌های بلندپروازانه مدیران این کمپانی برای اعتلای نام صنعت دکوراسیون این مرز و بوم است.در حال حاضر گروه صنعتی پایا با حضور در عرصه‌های مختلف صنعت اعم از دکوراسیون فروشگاهی (پایاطرح وفرم)، تجهیزات دکوراتیو و خلاقانه منزل (جاکوب)، رک و تجهیزات جانبی (پایاسیستم و اچ پی آسیا) در مساحتی بالغ بر ۱۰هزار متر مربع و با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و خطوط تمام اتوماتیک رنگ پودری الکترو استاتیک ایتالیا به عنوان بزرگترین تولید کننده مبلمان فروشگاهی با اجرای بیش از ١٠٠ هزار متر مربع دکوراسیون فروشگاهی برای شاخص ترین برندهای دنیا در ایران مشغول به فعالیت است.مجموعه پایا به عنوان بسترساز و پیشرو در فعالیت‌های ذکر شده با تکیه بر مزیت‌های رقابتی همچون برخورداری از تیم متخصص طراحی، قابلیت‌های نرم افزاری (استفاده از نرم افزارهای روز دنیا در بستری پویا و دانش بنیان)، قابلیت‌های سخت افزاری (تجهیزات و ماشین آلات متنوع و گسترده تولیدی) و ...در مقایسه با سایر رقبا موفق به کسب سهم عمده‌ای از بازار از طریق تحقق درخواست‌های مشتریان شده است.این شرکت با اعمال پیشرفته ترین روش‌های روز دنیا در عرصه مهندسی قیمت، کیفیت مناسب محصولات و تحویل کالاهای مورد نیاز مشتریان در زمان مورد نیاز موفق به ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود شده است.

از نظر شما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی چه تاثیری در ارتقای صنعت و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی دارد؟

به طور قطع برگزاری این نمایشگاه‌ها تاثیرات و کارکرد‌های مثبت و متنوعی دارد. برخی از این کارکردها عبارتند از: تامین و فراهم آوری ابزارهای مهم و موثر در بازاریابی و ارتباطات تجاری،مرکز تبادل اطلاعات، دانش فنی،کارکردها وابزارهای مربوط به توسعه گردشگری و اشتغال ملی،افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری‌های اقتصادی، ارتقاء سطح صادرات و تولیدات، افزایش درآمد عمومی،ایجاد و فراهم آوری زمینه‌های لازم برای برقراری رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی، بسترسازی برای انتقال فناوری و دانش روز، اثر بخشی در کاهش هزینه‌های تجاری،افزایش بازده سرمایه برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها (در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی) برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی. این در حالی است که ده‌ها و شاید صدها مزیت دیگر در خلال برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برای تولیدکنندگان ومصرف کنندگان وجود دارد که در نهایت می‌تواند منجر به ارتقای صنایع و همچنین ایجاد رضایتمندی در میان مشتریان و مصرف کنندگان شود.

درحال حاضر وضعیت تولید داخلی در صنعت دکوراسیون فروشگاهی و منزل در کشور چگونه است؟ ظرفیت تولید چه میزان است و تا چه اندازی نیاز داخلی را پوشش می‌دهد؟

در حال حاضر وضعیت و ظرفیت تولید صنعت دکوراسیون فروشگاهی و منزل با توجه شرایط پساتحریم و گسترش مراکز فروشگاهی از طریق توسعه توانمندیها و تجهیزات موجود در داخل کشور مهیا و رو به رشد است؛ آن چنانکه در سوابق همکاری مجموعه پایا طرح وفرم، همکاری با اکثر برندهای خارجی و تامین محصولات مشابه با ایجاد اصلاحاتی مازاد بر توقعات مشتریان دیده می‌شود.امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی و افزایش مبادلات اقتصادی و سیاسی ایران با دنیا، ظرفیت‌های تولیدی در تمام بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت مبلمان و دکوراسیون افزایش یابد و در این زمینه شاهد افزایش همکاری شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ ایرانی با برندها و تولیدکنندگان مطرح جهان باشیم.

مهمترین مسایل و مشکلاتی که هم اکنون تولیدکنندگان در فعالیت‌های حرفه‌ای خود با آن مواجهند چیست؟

با وجود تمام پیشرفت‌ها و چشم اندازهای مثبتی که در زمینه تولیدات داخلی در فضای پسابرجام وجود دارد، یکی از موانع موجود در شرایط رکود اقتصادی،گرایش و تمایل مشتریان داخلی به تولیدات ارزان قیمت بدون توجه به کیفیت و دوام محصولات ارائه شده است که موجب افزایش ورود سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی کوچک و غیرحرفه‌ای به این حوزه و نفی فعالیت‌های تخصصی و ایجاد ارزش افزوده پایدار در این صنعت شده است.این در حالی است که با در نظرگرفتن ساختار حرفه‌ای صنعت دکوراسیون و جهت گیری استراتژیهای توسعه بازار مبتنی بر تولید محصول و ارائه خدمات متمایز در کلاس جهانی، چنانچه خواسته و راهبرد کلان کشور رشد بلندمدت و حرفه‌ای صنعت دراین حوزه با توجه به نیازهای بازار بین‌المللی باشد، نیازمند خلق ارزش بلندمدت برای مشتریان توسط سازمانهای حرفه‌ای و کسب فاکتورهای جهانی رقابت هستیم.

با توجه به چالشها و موانعی که در این صنعت وجود دارد، انتظارات شما از دولت و مسئولان این حوزه چیست؟

از مسئولان و مدیران و به خصوص مدیران دولتی انتظار داریم با پیش بینی زیرساخت‌های مورد نیاز و تعریف شاخص‌های رشد صنعت در این حوزه، نسبت به شناسایی شرکت‌های دارای ظرفیت و پتانسیل رشد و ارائه حمایت‌های مالی و معنوی لازم به آنها اقدام کنند. در این صورت این شرکت‌ها می‌توانند از طریق دسترسی به تسهیلات موردنیاز برای واردات ماشین آلات و تجهیزات به روز دنیا ، مقدمات سرمایه گذاریهای راهبردی با اهدافی همچون افزایش نرخ اشتغال ، تامین نیازمندی‌های داخلی ، تقویت صنایع پشتیبان کشور به تناسب رشد مراودات تجاری با بازارهای جهانی و ورود به بازارهای کشورهای همسایه را فراهم کنند.

به نظر شما پس از امضا و اجرای برجام، شرایط تولییدکنندگان داخلی این صنعت و شرایط فعالیت در بازارهای داخلی و خارجی چه تغییری کرده است؟

به طور قطع امضای برجام و دستیابی به توافق بین‌المللی، علاوه بر ایجاد زمینه‌های مناسب سیاسی برای کشور، در حوزه بازارها و فعالیت‌های اقتصادی نیز اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوب و مثبتی خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به خروج از تنگناهای اقتصادی و تجاری ناشی از تحریم‌های گسترده علیه ایران طی یک دهه اخیر اشاره کرد. از سوی دیگر، بهبود روابط اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها و جوامع مترقی دنیا می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین شرکت‌ها و تولیدکنندگان مطرح ایرانی با شرکت‌ها و برنده‌های بزرگ دنیا را ایجاد کند که این موضوع موفقیت بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. در این مسیر نیازمند هدف گذاری راهبردی و توسعه سازمان‌های حرفه‌ای دارای قابلیت رقابت با تولید کنندگان خارجی هستیم. این موضوع با توجه به ورود و افزایش حضور برندهای خارجی در کشور و توسعه فروشگاه‌ها و مراکز تجاری در فضای پسابرجام از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود. هم اکنون با توجه به مدل‌های رقابتی موجود در سطوح ملی، تولید کنندگان می‌توانند از طریق برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه و ایجاد ساختارهای منعطف و مطابق با استانداردهای جهانی،موجب تقویت بنیه تجاری کشور در عرصه رقابت بین الملل شوند. آنها همچنین می‌توانند در چشم انداز ملی و کلان، با توجه به تغییرات صورت گرفته در بازار داخل در شرایط پساتحریم و توسعه بازار برخی از همسایگان کشور ، امکان تامین کامل نیازمندیهای داخلی و افزایش فعالیت در بازارهای هدف خارجی را فراهم کنند.