یزد در انتظار گردشگران خارجی

با توجه به شرایط اقلیمی و جاذبه‌های متعدد صنعت گردشگری استان یزد، در سند چشم‌انداز استان نیز آمده است که می‌تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و توسعه استان باز ‌کند. تحقق این هدف منوط به رسیدن به اجماع عملی، فرهنگ‌سازی و توجه بیشتر به زیرساخت هاست. محمدرضا داد رئیس کمیسیون گردشگری استان یزد، درخصوص توانمندی‌های استان گفت: در حال حاضر میزان درآمدزایی این بخش به هیچ وجه با امکانات بالقوه استان همخوانی ندارد.وی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون گردشگری یزد برنامه‌ای مدون برای توسعه بخش گردشگری دارد یا نه، خاطرنشان کرد: برای تدوین برنامه توسعه گردشگری، تلاش‌هایی هم درون استان و هم بیرون آن صورت گرفته است. برای نمونه جلسات مکرری با سازمان میراث فرهنگی و سایر دست اندرکاران این حوزه برای شناسایی نیازها و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن برگزار شده است.

همچنین در بیرون استان، برای هماهنگی و پیدا کردن راه‌های همکاری با استان‌های اصفهان و شیراز اخیرا نشست‌هایی با کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های مزبور برقرار شده است ولی تاکنون موفق به تدوین برنامه‌ای منسجم نشده‌ایم. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یزد با اشاره به اینکه در بخش گردشگری، برنامه هایی همچون توسعه مراکز اقامتی، پذیرایی، کمپینگ، گردشگری واحدهای بین راهی و... در دستور کار است، تصریح کرد: در بخش میراث فرهنگی نیز بازسازی و ترمیم آثار و اماکن تاریخی،بدنه‌سازی و کفسازی برخی معابر، خیابان‌ها و میادین و.. در بافت تاریخی، کوشش برای شناساندن یزد به گردشگران خارجی از طریق ثبت جهانی برخی از آثار و... را در برنامه خود داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از پتانسیل‌های استان روند مثبتی داشته ولی تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: درباره برگزاری تورهای بخش خصوصی نسبتاً موفق بوده ایم ولی در جذب گردشگران خارجی موفقیتی نداشته ایم. وی درخصوص مهم‌ترین ویژگی گردشگری یزد گفت: بافت تاریخی و خشت و گلی که زندگی در آن جریان دارد، مراکز درمانی با استانداردهای قابل قبول، وجود کویر، امنیت بالا و برخورد نسبتا مناسب مردم با گردشگران از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری استان یزد به شمار می‌رود. با این حال به علت نبود تبلیغات گسترده جهانی نتوانسته‌ایم این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی کنیم.