استانداردها باید تعیین کننده   ترکیب محصول تولیدی باشد
معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: ساده ترین حق مردم و شهروندان یک جامعه است که صنایع و سرمایه های آنها به صورت بهینه و منطقی تخصیص داده شود.
علی اباذری، در گفت و گو با خبرنگار ما، در خصوص فواید استانداردسازی برای تامین حقوق شهروندی تصریح کرد: استانداردها به دنبال تخصیص بهینه منابع هستند، به عنوان مثال این استانداردها هستند که مشخص می کنند برای تولید یک محصول، منطقی ترین ترکیب مواد اولیه کدام است. وی افزود: حقوق شهروندی در هر کشوری شامل سلامت، بهداشت و ایمنی در جامعه است و استانداردها تضمین کننده سلامت، بهداشت و ایمنی شهروندان و نتیجه اجماع دانشمندان و نخبگان جوامع هستند، بنابراین ملاحظات کارشناسی و فنی را در زمینه های سلامت، بهداشت و ایمنی متناسب با ظرفیت های علمی لحاظ می کنند.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استفاده مسرفانه و نا بجا از منابع یک جامعه برای شهروندان پسندیده نیست و نباید در استفاده از منابع نیروی انسانی، مواد، انرژی و ... اسراف کرد، عنوان کرد: اسراف با آموزه های اعتقادی و فرهنگی ما سازگار نیست. استانداردها با تعاریفی که از طبقه بندی، توصیف ویژگی، تعیین روش های آزمون و آیین کار دارند سازوکارهای صرفه جویی را توصیه می‌کنند.
اباذری با اشاره به شعار امسال روز جهانی استاندارد که «استانداردهای جهانی تضمین تغییر مثبت» است، ادامه داد: مردم باید بتوانند با یکدیگر و سایر ملل به سهولت ارتباط برقرار کنند از قبیل ارتباط خریدار و فروشنده، تولیدکننده و مصرف کننده. برای این ارتباط مناسب نیازمند زبان مشترک می باشیم و استانداردها را می توان به عنوان این زبان تلقی کرد.