سالانه یک خیابان برای معلولان به‌سازی شود

دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- صبح دیروز ۱۴ آذر به مناسبت روز جهانی معلولان مراسم نکوداشتی به همت امور فرهنگی اجتماعی آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی و با شعار «دست‌یابی به ۱۷ هدف برای آینده‌ای که می‌خواهیم» در محل بنیاد فرهنگی مصلانژاد برگزار شد. در این مراسم معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن قرائت پیام فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پروش به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: باید همه ما در جهت تحقق ۱۷ شعار روز جهانی معلولان بکوشیم. عظیم عراقی با تاکید بر احقاق عدالت آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان در تمام کشور افزود: معلولیت یک مساله فراملی است نه مساله فردی، لذا هریک از ما باید به‌نوبه خود برای رفاه حال معلولان گام برداریم.

13 درصد دانش‌آموزان استثنایی کشور در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب که امروز آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شعاری شایسته تحت عنوان «تعلیم و تربیت تمام ساعتی، کیفیت، عدالت» مطرح کرده است گفت: ۷/ ۸ درصد از کل دانش آموزان کشور در استان خراسان مشغول به تحصل هستند در حالی‌که سهم استان از تعداد دانش آموزان با شرایط ویژه ۱۳ درصد از کل کشور است که هزینه‌های تحصیل آنان ۵ برابر دانش‌آموزان عادی است. سید جواد حسینی با تاکید بر کیفیت بالای آموزشی به‌عنوان شاخصه مهم آموزش و پرورش خراسان رضوی علی‌رغم آمار بالای دانش‌آموزان استتثنایی افزود: طی ارزیابی وزارت آموزش و پرورش از آموزش و پروش استثنایی استان‌های کشور در سال گذشته که در آن ۱۸ مولفه مورد بررسی قرار گرفت، آموزش و پروش استثنایی استان خراسان رضوی در کشور رتبه نخست را بدست آورد. بر این اساس هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در کشور سرآمد هستیم.

معلولیت محدودیت و محرومیت نیست

رئیس سابق اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، دست یابی به ۱۷ شعار هدفمند روز جهانی معلولان را حائز اهمیت دانست و افزود: اگر بخواهیم این اهداف را تحلیل محتوا کنیم به این پیام مشترک می‌رسیم که معلولیت محدودیت و محرومیت نیست. وی در ادامه با انتقاد از شرایط نامناسب شهری در کل کشور افزود: امروز شهرهای ما معلول دوست نیستند، درحالی‌که ۱۰ الی ۱۲ درصد از جمعیت جهان را معلولان تشکیل می‌دهند. حسینی فرصت مشهد ۲۰۱۷ را در این باره مناسب دانست و گفت: مشهد باید شهری مناسب برای تمام مردم با هر نوع ویژگی باشد، ما می‌توانیم در سال یک خیابان را به جهت آسایش معلولان مناسب سازی کنند.

افتتاح اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری برای دانش آموزان استثنایی

رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم با اعلام این خبر که روز ۱۳ آذر به همت جواد محقق رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری برای دانش آموزان استثنایی افتتاح شد، گفت: جامعه توسعه یافته جامعه‌ای است که همه انسان‌ها با ویژگی‌های متفاوت بتوانند مسیر رشد را طی کنند و به کمال برسند. مهین توکلی ادامه داد: کودک دارای نیاز ویژه باید از بدو تولد مورد حمایت و آموزش قرار گیرد که این حرکت تنها در حوزه مسئولیت خانواده و آموزش و پرورش نیست بلکه یک عزم ملی را می‌طلبد. در این مراسم که با اجرای برنامه‌های متعدد هنری، نمایشی توسط معلولان همراه بود، از ۷۵ معلول موفق در تحصیل و ۱۷۵ معلول موفق در زمینه‌های هنری و ورزشی تقدیر شد.