توسعه صادرات غیرنفتی رویکرد اصلی دولت در پساتحریم است
معاون اول رییس جمهوری توسعه صادرات غیرنفتی را رویکرد اصلی دولت در دوران پساتحریم عنوان کرد وگفت: حضور در بازار جهانی، جذب منابع خارجی و رفاه و آسایش مردم از برنامه‌های جدی دولت یازدهم پس از تحریم است.اسحاق جهانگیری به اهمیت دوران پساتحریم در ایران اشاره کرد و گفت :

به طور یقین اصول قطعی در شکوفایی اقتصاد ایران بر محور حضور بخش خصوصی است. وی با بیان اینکه دخالت دولت، بی جا و مزاحم اقتصاد کشور است، گفت: امروز رقابت حرف اول و آخر را در اقتصاد دنیا می‌زند. معاون اول رییس جمهوری با تاکید براینکه بنگاه‌های اقتصادی کشور خود را رقابت پذیر کنند،افزود: درست است که در دوران تحریم 25 درصد هزینه بر بنگاه‌ها تحمیل می‌شده، اما امیدواریم این هزینه تحمیلی در دوران پسا تحریم از بین برود. وی تاکید کرد که برای ادامه حیات اقتصادی، بنگاه‌ها باید رقابت پذیری را در قیمت و کیفیت کالاها به وجود بیاورند.

وفور منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در آینده نزدیک از منابع خارجی به وفور در کشور استفاده خواهد شد، گفت : در حال حاضر فقط در بخش نفت و گاز ۲۲۰ میلیارد دلار طرح آماده اجرا به صورت مشترک با سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود دارد. وی با بیان اینکه ۷۰ میلیارد دلار از این طرح‌ها مربوط به پتروشیمی است ،افزود: طرح‌های مربوط به صرفه جویی انرژی، میادین نفت و گاز و گاز رسانی از جمله طرح‌های آماده سرمایه‌گذاری در ایران است.

جهانگیری ادامه داد: در صنعت و معدن، نیرو و کشاورزی نیز طرح‌های بزرگی وجود دارد که باید به صورت مشترک با سرمایه گذاران داخلی و خارجی اجرایی شود. وی تصریح کرد : بخش خصوصی به وِیژه صنایع متوسط و کوچک باید با شرکای مشابه بین‌المللی وارد کار شوند. حمایت دولت از صادرات غیرنفتی وی در بخش دیگری از سخنانش، حمایت از صادرات غیرنفتی را از برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت : در جلسه اقتصادی اخیر دولت، ایجاد خط اعتباری حمایتی به کشورهای هدف، صادرکنندگان، ضمانت نامه‌های صادراتی، تشویق صادراتی و کاهش بهره بانکی برای صادرات مورد تاکید قرار گرفت. وی توسعه صادرات غیرنفتی را جهت گیری اصلی دولت در دوران پساتحریم عنوان کرد وافزود:

برنامه جامع بهره وری نیز در دست تهیه است. معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: عده‌ای که الفبای اقتصاد را نمی‌دانند ومسوولیت اقتصادی نیز در کشور ندارند آنچنان در باره اقتصاد حرف می‌زنند که فقط دولت و بخش خصوصی را متهم می‌کنند. وی افزود : این عده اقتصاد مقاومتی را به فهم خود تفسیر و تحلیل می‌کنند، این درحالی است که اقتصاد ایران با بیست اقتصاد برتر دنیا محاسبه می‌شود. وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با ۱۴۰۰ میلیارد دلار ارزش تولید ناخالص داخلی را نمی‌توان به سادگی تحلیل کرد، گفت : در این شرایط هنوز بهره‌وری نیروی کار و طرح‌های صنعتی و تولیدی پایین است.