مترجم: شادی آذری اگر از کارآفرینان بپرسید که رمز موفقیت‌شان چیست، احتمالا به شما پاسخ خواهند داد استعداد خدادادی و تلاش فراوان. پاسخ آنها هر چه باشد، به هر حال در فهرست آنان، «شانس» جایگاه آخر را خواهد داشت. در یک مطالعه علمی که روی 3 هزار کارآفرین سوئیسی انجام شد، 6عامل موثر در موفقیت آنان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به هریک از این عوامل رتبه‌ای اختصاص داده شده است. در 78 درصد موارد، عامل «شانس» رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.در این مطالعه، مشخص شده است که افراد موفق، بر این باورند که دستاوردهایشان حاصل تلاش­‌های خودشان است و نه حاصل تصادف. اما احتمالا اگر از کارآفرینان شکست‌خورده و ناموفق بپرسید، تعداد بیشتری از آنان شکست خود را حاصل بد‌شانسی خواهند دانست.
اما نویسندگان این تحقیق در نهایت دریافتند که موفقیت، دست‌کم در سوئیس، حاصل فرهنگ است. آن دسته از شرکت­‌کنندگان در این نظرسنجی که در مناطق ایتالیایی زبان سوئیس زندگی می­‌کردند، بیشتر از افراد ساکن در مناطق فرانسوی زبان این کشور معتقد بودند که موفقیت یک کسب‌و‌کار به شانس هم بستگی دارد و کارآفرینان فرانسوی زبان هم بیشتر از کارآفرینان سخت­کوش آلمانی، به شانس اعتقاد داشتند.
البته سن هم در اعتقاد به شانس نقش موثری ایفا می‌­کند. بنا به نتایج به‌دست آمده توسط نویسندگان این تحقیق که از استادان دانشگاه برن هستند، کارآفرینان جوان‌تر بیشتر روی شانس حساب می­کنند تا کارآفرینان مسن‌تر. احتمالا دلیلش این است که دوستان با‌تجربه­‌تر با گذشت زمان به این نتیجه رسیده‌­اند که نقش شانس کمتر است. علاوه بر این، اغلب افرادی که در این مطالعه مورد نظرسنجی قرار گرفتند، بر این باور بودند که بد شانسی (یا حتی خوش­ شانسی) چیزی است قابل تغییر و قابل غلبه. نویسندگان این مطالعه نوشته­‌اند پیام این تحقیق به کارآفرینان این است: «دنبال تحصیلات بروید، سخت تلاش کنید، به تجربیات خود تکیه کنید و اجازه ندهید که تصادف‌های زندگی شما را مایوس کند، چون عوامل تعیین ­کننده‌­ای نیستند.»
منبع: بلومبرگ