اقدام عملی«گل گهر»  برای تکمیل زنجیره ارزش
شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور تامین نیاز سنگ‌آهن داخل و براساس برنامه صادراتی فولاد کشور، چشم‌انداز 20،20 و5 خود را تدوین کرده است.در این مسیر هدف گل‌گهر، تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش و صادرات محصول نهایی از این زنجیره و جلوگیری از خام‌فروشی است.این شرکت بزرگ معدنی و صنعتی اقداماتی ویژه در راستای تامین زیرساخت‌های موردنیاز طرح‌های خود به انجام رسانده که این برنامه‌هاشامل ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل، توسعه حمل ریلی و انرژی است.


چشم‌انداز توسعه گل‌گهر
پاسخگویی به نیاز داخلی فولاد و همچنین بازار کشورهای منطقه که همچون ایران در مسیر توسعه قرار دارند و روزبه‌روز به مصرف فولادشان افزوده می‌شود، مستلزم توجه جدی به صنعت فولاد است. با توجه به سهم ۴۰ درصدی گل‌گهر از ذخایر دو میلیارد و هشتصدهزار تنی سنگ آهن در ایران، این پتانسیل برای شرکت گل‌گهر وجود دارد که به یکی از تاثیرگذاران اصلی تولید فولاد کشور تبدیل شود.
چشم‌انداز منطقه گل‌گهر مبنی بر ایجاد ظرفیت لازم برای تولید 20 میلیون تن کنسانتره، 20 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن فولاد در سال1398 با توجه به همین امر تعیین شده است.

به این ترتیب، گل‌گهر متناسب با سهم ذخایر خود، در تولید فولاد نقش خواهد داشت و منطقه گل‌گهر با وسعتی در حدود 18900 کیلومتر مربع در سال 1398 اولین منطقه‌ای است که زنجیره کامل فولاد کشور از معدن تا فولاد را را در دل خود جای خواهد داد. برای دستیابی به این چشم‌انداز نیاز به سرمایه‌گذاری در حدود دویست هزار میلیارد ریال می‌باشد که اشتغالزایی 13000 نفری و غیر مستقیم 44000 نفری را به دنبال خواهد داشت. به منظور دستیابی به چشم‌انداز گل‌گهر 98، طرح جامع گل‌گهر 98 مدون شد که در این طرح 32 اقدام استراتژیک در سه بخش: پروژه‌های صنعتی - پروژه‌های زیرساخت و پروژه های خدماتی، اداری و اجتماعی تعریف و اجرای پروژه های صنعتی در سه فاز از سال 1390 تا 1398 در دستور کار شرکت قرار گرفت.

خطوط تولید شرکت معدنی و صنعتی گل گهر


کارخانه خطوط 1و 2و 3 تولید کنسانتره
به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۷۳ بهره‌برداری از دو کارخانه تغلیظ یا فرآوری سنگ آهن را با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال آغاز و سپس در سال ۱۳۸۱ با احداث یک خط ۲ میلیون تنی دیگر مجموع تولید کنسانتره در این شرکت به ۶ میلیون تن در سال رسید. در این کارخانجات کلوخه سنگ‌آهن معدن با عیار حدود ۵۰ درصد به کنسانتره سنگ‌آهن با عیار بالای ۶۷ درصد در اندازه ۶۰۰ میکرون تبدیل می‌گردد.

کارخانه خط 4 تولید کنسانتره:
چهارمین خط تولید کنسانتره با هدف افزایش سطح تولید کنسانتره و استفاده از بار برگشتی مدار خردایش خطوط تولید با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال ۱۳۸۷ آغاز و در تیرماه ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. در این کارخانه کلوخه سنگ آهن پس از سه مرحله سنگ‌شکنی و تبدیل شدن به اندازه ۲ سانتیمتر به همراه سنگ برگشتی از سه خط تولید کنسانتره وارد دو مرحله آسیاب‌های پلی‌کام و آسیاب‌های گلوله‌ای تر گردیده و پس از طی مراحل جدایش مغناطیسی و آبگیری، کنسانتره نهـایی با رطوبت ۸ درصد و در اندازه حـداکثر ۳۰۰ میکـرون با عیار ۶۷ الـی ۶۸ درصد حـاصل می‌گردد.

کارخانه خطوط 5و 6 تولید کنسانتره:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در ادامه مسیر توسعه خود و در راستای چشم‌انداز سال ۱۳۹۸ خود طراحی و احداث خطوط ۵ و۶ تولید کنسانتره را در دستور کار قرار داد. این طرح با هدف تولید ۴ میلیون تن کنسانتره در سال طراحی شده است که سنگ آهن خرد شده با ابعاد حداکثر ۳۰ میلیمتر را گرفته وکنسانتره با ابعاد حداکثر ۵۰ میکرون و رطوبت حداکثر ۵/ ۸ درصد تولید مینماید در این طرح در هر خط تولید از سه واحد خردایش استفاده شده است که با اضافه شدن یک واحد و واحد فلوتاسیون این خط از خطوط تولید مشابه خود در منطقه متمایز شده است. این طرح در مرداد ماه ۹۴ به بهره‌برداری رسید.

کارخانه بازیابی هماتیت و سولفورزدایی:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور استفاده بهینه از باطله‌های ایجاد شده و همچنین سولفورزدایی از کنسانتره تولیدی، طرح احداث یک خط بازیابی از باطله خشک به ظرفیت تولیدی ۳۵۰۰۰۰ تن در سال، یک خط بازیابی از باطله تر به ظرفیت تولیدی ۲۲۰۰۰۰ تن در سال و یک خط سولفورزدایی به ظرفیت تولیدی ۴۶۰۰۰۰ تن در سال را از سال ۱۳۸۴ آغاز و در نیمه اول سال ۸۹ تکمیل و راه‌اندازی کرده است.

کارخانه گندله‌سازی شماره یک:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور تکمیل زنجیره ارزش خود و نیز با توجه به پیش بینی بالا بودن گوگرد در سنگ آهن و افزایش تدریجی آن در آینده که فروش کنسانتره تولیدی را با مشکل مواجه می‌کرد و همچنین افزایش پر شتاب تولید فولاد در واحد‌های فولاد سازی کشور، نیاز روز افزون این واحد‌ها به گندله سنگ آهن و استفاده فراگیر از گندله در کوره‌های بلند در ایران و سایر نقاط جهان ،اقدام به احداث یک واحد گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن کرد و در سال ۱۳۸۹ رسما افتتاح و به بهره برداری رسید .

پروژه های صنعتی
چهار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، گهر زمین، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و جهان فولاد سیرجان به صورت مستقیم پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و سه شرکت ( گهر انرژی، تامین و انتقال آب خلیج‌فارس، گهر ترابر و توسعه، عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر ) نیز تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای را بر عهده دارند.


دستاوردها و افتخارات
از دستاورد‌های مهم می‌توان به قرار گرفتن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در آرایش ۵۰ بنگاه برتر اقتصادی و همچنین کسب مقام‌های پیشرو ایران بر اساس رتبه بندی IMI۱۰۰در سال‌های ۱۳۹۰،۱۳۹۱،۱۳۹۲،۱۳۹۳ اشاره نمود.
- رتبه چهارم صد شرکت برتر - از نظر شاخص بازدهی فروش در سال 1390
- شرکت پیشرو در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر- تقدیرنامه در سال۱۳۹۰
- شرکت پیشرو در رتبه بندی شرکت‌های برتر- تندیس در سال1392
- رتبه ۶۵ صد شرکت برتر از نظر شاخص فروش در سال ۱۳۸۹
- رتبه 69 صد شرکت برتر از نظر شاخص فروش در سال 1390
- رتبه ۴۷ صد شرکت برتر از نظر شاخص فروش در سال۱۳۹۱
- رتبه 50 صد شرکت برتر از نظر شاخص فروش در سال 1392
- دریافت لوح تقدیر تجارب موفق جشنواره ملی بهره‌وری در سال ۱۳۹۴
- کسب تقدیرنامه سه ستاره تعهد به تعالی جایزه ملی تعالی سازمانی در سال 1393
- کسب برترین تجربه دانش محوری در حوزه عملیاتی نمودن دانش‌های پژوهشی بر اساس جایزه جهانی MAKE
- کسب تقدیر نامه تعهد به تعالی دو ستاره جشنواره نظام پیشنهادها
-کسب عنوان تلاشگر دو ستاره در جشنواره بهره‌وری بر اساس مدل بهره‌وری ایمیدرو
-صادر کننده نمونه استان کرمان در سال‌های متوالی