بازار مالی مسکن بزودی راه‌اندازی می‌شود
در حوزه ساختمان اصلی‌ترین تقاضا، قدرت خرید است و ما باید این استراتژی اصلی را ساماندهی و قدرت خرید متقاضیان را در طبقه متوسط افزایش دهیم
وزیر راه و شهرسازی گفت: بزودی بازار مالی مسکن با هدف رفع مشکل تامین مسکن و سرمایه در گردش بانک‌ها در کشور راه‌اندازی می‌شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت تولید و تامین منابع مالی مسکن اظهار داشت: دولت کاملا به موضوع رکود در کشور واقف است. اگر ما در این وضعیت بمانیم آثار آن را در اقتصاد، اقتصاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌بینیم. این مقام مسئول به رکود ساخت وساز اشاره کرد و گفت: در مدل قبل حوزه ساختمان با اتکا و تزریق از سوی بانک مرکزی تامین مالی می‌شد که این موضوع به نتیجه نرسید و هیچ یک از اهدافش محقق نشد و موجب افزایش تورم شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار بود با تحقق این مهم قیمت مسکن و زمین کنترل شود یا به صفر برسد که هیچ کدام اتفاق نیفتاد. وی با بیان اینکه باید برای رفع این مشکل به سیستم اقتصادی و بازار برگردیم، اظهار داشت: در این سیستم دو مولفه تقاضا و عرضه وجود دارد که در حوزه ساختمان اصلی‌ترین تقاضا، قدرت خرید است و ما باید این استراتژی اصلی را ساماندهی و قدرت خرید متقاضیان را در طبقه متوسط افزایش دهیم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار برای ایجاد جرقه متکی به پس انداز است، یادآور شد: برای برطرف کردن مشکل مسکن طبقه متوسط، تزریق مالی و متصل شدن به بانک مرکزی چاره کار نیست و باید از طریق سیستم پس‌انداز سالم که به اقتصاد کمک بسزایی می‌کند، این مشکل و برطرف شود.

آخوندی با بیان اینکه بزرگ‌ترین ویژگی سیستم پس‌انداز این است که به اقتصاد خانوار نظم می‌‌دهد،گفت: این سیستم با توجه به درآمد سالانه طی دو تا چهار سال به اقتصاد نظم می‌دهد و همچنین با پس‌انداز سالم می‌توان تامین مالی سالم داشتن و تسهیلات تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.
وی با اشاره به نبود بازار مالی مسکن در کشور ، ابراز داشت: راه‌اندازی این بازار در همه کشورها سابقه دارد و ما هم می‌توانیم از این طریق تامین تسهیلات مسکن را در همه بانک‌ها داشته باشیم و به بازار سرمایه ورود پیدا کنیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید سیستم‌هایی داشته باشیم تا مطالبات 10 تا 15 سال آینده بانک‌ها را بخرد و با پرداخت آن، بانک‌ها مجدد تسهیلات بدهند و با تحقق این مهم گردش پولی در بانک‌ها جریان یابد.
وی با اشاره به اینکه اکنون گردش پولی در حوزه مسکن در کشور سامان ندارد و فاقد نظام بازار مالی است و یک شبه نیز نمی‌توان تصمیم گرفت و آن را برطرف کرد، بیان کرد: باید بتدریج پیش برویم و براساس ارزیابی هر یک از اقدامات دولت، به حفظ و ثبات نظام کمک کنیم.
آخوندی اصلی‌ترین عامل توسعه را رقابت سالم در بازار دانست و افزود: ام‌الفساد اقتصاد کشور دور زدن رقابت است و برای مبارزه با فساد بزرگ‌ترین راهکار، استقرار نظام رقابت است. بنده به سهم خود تلاش می‌کنم تا خارج از سیستم رقابتی هیچ کاری برای هیچ شرکت و دستگاهی انجام ندهم.
وی ادامه داد: با تحقق این مهم، توسعه، رقابت سالم، کارآیی و امید در فعالان اقتصادی و نسل جوان ارتقا می‌یابد و آنان بدانند که راه‌های رقابت باز است و می توانند با تکیه بر خلاقیت خود وارد بازار شوند.pic1
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در رقابت نباید غیرحرفه‌ای وارد شد، خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد باید راه غیررقابتی را ببندیم و راه را برای ورود نسل جوان باز کنیم.
بودجه31 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل پروژه‌های بخش حمل و نقل، حدود 31 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و این در حالی است که برای ایمن کردن جاده‌ها، اعتبار چندانی در اختیار نداریم.
عباس آخوندی اظهار داشت: 90 درصد حمل بار و جابه‌جایی مسافر کشور از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای و 10 درصد از طریق سایر مدل‌های حمل ونقل نظیر هوایی، ریلی و دریایی انجام می‌شود و این نشان از عدم تناسب و توزیع مناسب حمل و نقل بین مدل‌ها دارد.
وی با تاکید بر لزوم تغییر روش‌ها در این عرصه، بهترین سیستم حمل و نقل برای ایجاد چنین تعادلی را حمل و نقل ریلی ذکر کرد و گفت: در حمل نقل حومه‌ای نیز مجبور هستیم تغییر روش‌هایی در سیستم داشته باشیم.
وی با اشاره به هدف‌گذاری برنامه پنجم توسعه در این باره، اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم، حمل و نقل بار و مسافر در شبکه ریلی باید به ترتیب به 30 و 18 درصد افزایش یابد. اما در قانون، برنامه سیستم حمل و نقل حومه، مورد توجه قرار نگرفته است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران لازم است فعالیت‌ها در سه حیطه حمل کالا، جابه‌جایی مسافر بین شهری و جابه‌جایی مسافر حومه‌ای طراحی و اجرا شود و این مسئله ارتباط مستقیمی با ایمنی مسیرها دارد.
آخوندی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر تصور مردم از حمل و نقل ریلی، تنها جابه‌جایی در مسیر تهران - مشهد است و بقیه مسیرهای ریلی جزو انتخاب‌های مردم برای سفر نیست.
30 درصد تلفات رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم‌اکنون 30 درصد تلفات و سوانح رانندگی، در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و این نشان از لزوم توجه مستقل به حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل جاده‌ای دارد.
وی با اشاره به اینکه حداکثر ظرفیت آزادراه تهران - قم 50 هزار نفر است، گفت: در زمان‌‌های پیک سفر، این ظرفیت دو برابر شده و به یکصد هزار نفر می‌رسد و اگر اتفاقی کوچک در این آزادراه رخ دهد تلفات سنگینی خواهیم داشت. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: جاده و ساختار راه، نقش مهمی در کاهش تلفات رانندگی دارد و در این میان استاندارد کردن جاده‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری چندهزار میلیارد تومانی است.
آخوندی ادامه داد: برای تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نظیر آزادراه‌ها مبلغی حدود 8 هزار میلیارد تومان، برای تکمیل کنارگذرها حدود یک هزار و 750 میلیارد تومان، برای ساخت بزرگراه‌ها حدود 4 هزار و 300 میلیارد تومان و برای احداث راه‌های اصلی و فرعی حدود 17 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
وی با بیان اینکه بودجه‌های موجود کفاف اجرای چنین پروژه‌هایی را نمی دهد، بیان کرد: این ارقام با توجه به بودجه موجود که در بهترین حالت حدود 2 هزار میلیارد تومان است، تناسبی ندارد.
آمادگی وزارت راه برای تشکیل شورای حمل و نقل
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرایی شدن نتایج مذاکرات ژنو و بازشدن نسبی فضا گفت: آماده‌ایم شورایی را در حوزه مسکن و حمل و نقل برای خروج از رکود تشکیل دهیم و برنامه خروج از رکود اقتصادی را تدوین کنیم.pic2
آخوندی در ادامه اعلام کرد: سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد است و در این صنعت نوسازی ناوگان ریلی و هوایی و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای نیاز به هزارها میلیارد تومان هزینه دارد.
وی تاکید کرد: می‌توانیم با تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، فاینانس و منابع ملی برای نوسازی ناوگان در صنعت حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم؛ همچنین باید به مردم اعلام کنیم دولت و بخش خصوصی برای خروج از رکود برنامه دارند. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بیش از 18 آزادراه در کشور داریم که باید به کریدورهای توسعه تبدیل شوند و در این راستا کل آیین‌نامه‌های مشارکت در ساخت آزادراه‌ها تغییر می‌یابد.
وی با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل افزود: 3 هزار واگن مسافری و 20 هزار واگن باری مورد نیاز و ناوگان جاده‌ای به شدت فرسوده است؛ همچنین بنگاه‌های بزرگ مقیاس در صنعت حمل و نقل نداریم و به خاطر کوچک مقیاس بودن آنها بهره‌وری بسیار پایین است.
آخوندی اعلام کرد: اخیرا با در نظر گرفتن بنادر خشک در داخل فضای سرزمینی، می خواهیم حمل و نقل ترکیبی را ایجاد کنیم و در یزد برای نخستین بار بخش خصوصی اقدام به ایجاد بندر خشک کرده و استان‌های دیگر از جمله خراسان نیز مستعد انجام این کار اند.
راه‌اندازی خط ریلی قزوین - رشت - آستارا
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی خط ریلی قزوین- رشت- آستارا اشاره کرد و گفت: حضور نیروی انسانی، دانشگاه ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های خصوصی و مهندسی که ثروت‌های ملی ایران هستند بیانگر این موضوع است که استان قزوین سرمایه اجتماعی فوق‌العاده ای دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه قزوین جزو استان‌هایی است که میزان قابل توجهی شرکت صنعتی و تردد دارد، این مهم را بیانگر نهفته بودن ثروت زیاد این استان دانست.
این مقام مسئول با بیان اینکه حمل و نقل ریلی باید در استان قزوین تقویت شود، اذعان داشت که بخشی از حمل و نقل جاده‌ای را متصل به ریلی می کنیم تا از طریق ریل به بقیه استان‌ها مرتبط و به شبکه‌های مختلف و حتی به اروپا متصل شود. براین اساس راه‌اندازی خط ریلی قزوین - رشت -آستارا از نخستین برنامه‌های قابل اجرا در این استان است.
وی با اشاره به اینکه به جز مشهد بقیه مردم شهرها برای مسافرت متکی به جاده و اتوبوس هستند،خاطرنشان ساخت: درصدد هستم براساس قانون 5 ساله، سهم حمل و نقل مسافر که اکنون 9 تا 10 درصد است، 18 درصد اضافه شود و برای تحقق آن به نوسازی ناوگان در ریل نیاز داریم.
آخوندی با بیان اینکه دو هزار و 200 ناوگان مسافری در کشور وجود دارد، ابراز داشت: از این آمار 500 تا 700 ناوگان فرسوده است که باید خارج شوند و به جای آن باید 3 هزار ناوگان مسافری جدید وارد شود تا با تحقق این مهم میزان سفر ریلی دو برابر افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش بار 22 هزار واگن وجود دارد، بیان کرد: 20 هزار واگن باری جدید به این ریل اضافه می شود تا بار جدید افزایش یابد.
وی افزود: برای توسعه خطوط ریلی در شمال و شمال غرب نیز لازم است خط آهن قزوین - تهران را دوبانده و برقی کنیم و با تحقق این مهم میزان قطارهای باری و مسافری را افزایش دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی منطقه ویژه و بندر خشک در استان قزوین اظهار داشت: باید این دو موضوع با هم ادغام شوند و برای بهره‌برداری آن در این استان مکان‌یابی صورت گیرد تا توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بندر خشک بخشی از منطقه ویژه برای ارائه تسهیلات گمرکی است که باید این دو خواسته در ردیف هم قرار گیرند تا بازخورد مثبت داشته باشد.
آخوندی گفت: برای اینکه استان قزوین بتواند کالا را در کشور و یا جهان جابه‌جا کند باید بندر خشک و بارانداز داشته باشد تا بتواند مانند گذشته که کالا از این استان به اروپا صادر می‌شد، این کار را انجام دهد.