پرداخت 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کشور

اصغر پاک طینت/ عضو هیات مدیره

چنانچه می دانیم وظیفه اصلی بانک های توسعه ای ، تسریع و تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی یک کشور، از طریق تجهیز و تخصیص منابع میان مدت و بلندمدت و تشویق و ترغیب بخش خصوصی در کمک به توسعه اقتصادی است . وجه تمایز این بانک ها با بانک های تجاری در این است که بانک های توسعه ای معمولاً در طرح های پرریسک و دیر بازده سرمایه گذاری می کنند که بانک های تجاری تمایل چندانی به حضور در آن ندارند. تاکنون بیش از پانصد بانک و موسسه توسعه در سراسر جهان در کشورهای صنعتی پیشرفته و در حال توسعه تامین منابع مالی و فنی لازم و هدایت سرمایه گذاری های بخش خصوصی و غیرخصوصی به طرف انجام سرمایه گذاری های تولیدی را بر عهده داشته اند که این سرمایه گذاری ها بنا بر سیاست های توسعه اقتصادی هر کشور؛ گسترش امکانات زیر بنائی اقتصادی و توسعه بخش های صنعتی ؛ کشاورزی و حتی رشد بخش تعاونی را در بر می گیرد. به بیانی دیگر؛ بانک های توسعه ای ؛ در مسیر کمک به حل مشکلات توسعه اقتصادی کشورها و رفع تنگناهای موجود؛ رسالت مهمی بر عهده دارند.

در این میان بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه ای و تخصصی در طول حیات ۶۰ ساله خود همواره نقش مهم و اساسی را در پیشبرد اهداف اقتصادی از طریق تامین مالی و فنی و مشاوره ای بنگاههای تولیدی داشته است . نگاهی گذرا به اقدامات این بانک در طول حیات خود نقش کارآمد آن را بیشتر نمایان خواهد کرد . بانک صنعت و معدن در دوران دولت تدبیر و امید نیز عملکرد در خورتحسین نام و جایگاه خود داشته است چنانچه در این دوران مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کشور پرداخت کرده که تعداد اشتغال مستقیم ناشی از افتتاح طرح‏های یاد شده بالغ بر ۲۵ هزار نفر می باشد که در مناطق مختلف به ویژه استان‏های محروم و کمتر توسعه یافته تاثیر چشمگیری در فعال‏سازی فضای کسب و کار داشته است.

در این مدت بانک صنعت و معدن مبلغ ۲ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی را برای یکهزار و ۴۲۷ طرح صنعتی و ۹ میلیارد و ۶۵ میلیون دلار اعتبار اسنادی ارزی را برای ۸۸۹ طرح صنعتی گشایش اعتبار کرده است. تسهیلات مصوب برای پرداخت به صنایع کشور در دوران دولت تدبیر و امید به۶۶ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بالغ می‏شود که به ۱۲ هزار و ۷۴۰ طرح صنعتی تخصیص یافته است. از نگاه دیگر بانک صنعت و معدن از نخستین روزهای تشکیل صندوق توسعه ملی تعامل شایسته ای با این صندوق برای تامین منابع مالی داشته و طرح‏های صنعتی متعددی را با استفاده از منابع این صندوق تامین اعتبار کرده است.این بانک در دوران دولت تدبیر و امید مبلغ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به۶۷۰ بنگاه صنعتی پرداخت کرده و با استفاده از منابع این صندوق برای ۳۸۰ طرح صنعتی گشایش اعتبار ارزی معادل ۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار انجام داده است.