دارای رویکرد مناسب و مستقل
هاشم یکه‌زارع - مدیرعامل ایران‌خودرو شاید بتوان یکی از ویژگی‌های شاخص این روزنامه را فعال ‌بودن آن در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها به‌ویژه مباحث اقتصادی دانست. روزنامه «دنیای اقتصاد» تا حدود زیادی توانسته پاسخگوی نیازهای گروه‌های مختلفی از مخاطبان در سطوح و بخش‌های متنوع باشد. از این نظر؛ نیاز عمومی به اطلاعات اقتصادی در مراجعه به این روزنامه تا میزان قابل توجهی برطرف می‌شود. همچنین درک مهم‌ترین مسائل اقتصادی، انتخاب رویکردی مناسب و تلاش برای حفظ استقلال در پرداختن به مسائل مختلف می‌تواند دومین دلیل برای توفیق این رسانه باشد. اگرچه شاید تفکیک، دسته‌بندی یا سطح‌بندی مطالب و چینش مطلوب‌تر آن بتواند به‌نوعی راهنمای بهتری برای مخاطب در یافتن مطالب مورد نظر باشد، اما پرمایه بودن آن در انتشار اخبار و اطلاعات، نکته قابل توجه در آن محسوب می‌شود.
اما اینکه این روزنامه چه تاثیری در اصلاح روندها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی داشته باشد شاید مدیران آن رسانه پاسخ بهتری برای این پرسش داشته باشند؛ زیرا خصوصیت کار آنها حکم می‌کند که به پایش و رصد آنچه به آن پرداخته‌اند، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. با این وجود آنچه مسلم است، واکنش‌ها و حساسیت‌ها به یک روزنامه و اخبار و اطلاعات منتشره از سوی آن، می‌تواند معیاری برای سنجش اثرگذاری آن باشد.
از سوی دیگر یکی از شاخص‌های مهم در اینکه یک رسانه یا روزنامه‌ تاثیرگذار هست یا خیر، اقبال گروه‌های مختلف از نخبگان، دانشگاهیان، مدیران صنعتی و مسوولان، علاوه‌بر عامه مردم نسبت به آن است. اگر رسانه‌ای ظرفیت بهره‌مندی از این امکان را داشته باشد یا بتواند در طول زمان فعالیت خود به نحوی عمل کند که گروه‌های تولید‌کننده اطلاعات یا مصرف‌کننده آن در تعامل با رسانه قرار بگیرند، توانسته ‌است به اهداف خود برسد.
در مورد روزنامه «دنیای اقتصاد» حضور این گروه‌ها با گرایش و سلایق مختلف تا حدودی توانسته است، تصویری مستقل از آن ایجاد کند.
اما اینکه این جایگاه چه مسوولیتی را متوجه «دنیای اقتصاد» می‌کند، باید گفت که تاثیرگذاری زمانی تحقق می‌یابد که اعتماد ایجاد شود؛ اعتماد یک سرمایه است. سرمایه‌ای که برای دارندگانش مسوولیت ایجاد می‌کند، حفظ چنین مولودی و توسعه ‌دادن آن نیازمند پایمردی و ممارست در مسیری است که انتخاب می‌شود. اگر «دنیای اقتصاد» خود را اثرگذار می‌داند که قطعا در حوزه‌هایی این چنین هست؛ یعنی توانسته است این سرمایه را تا حدودی تجمیع کرده و به دست آورد، مسوولیت آن نیز حفظ این سرمایه، یعنی اعتماد عمومی است.
همچنین رسانه در جریان ارتباطی‌اش با مخاطبان باید سهم متعاملینش را نیز رعایت کند. بالاخره هر گیرنده‌ای در جریان ارتباطات‌،دهنده نیز محسوب می‌شود، ساماندهی ارتباط مخاطبان با رسانه می‌تواند به ارتقای رسانه کمک کند. نکته مهم این است که توجه به اخلاق حرفه‌ای و درستی در عملکرد، یک گوهر اخلاقی است که رسانه را به نهادی موثر و مورد اعتماد بدل می‌کند. پاسداشت چنین اخلاقی شاید دردانه کمیاب رسانه‌های امروز ما است. «دنیای اقتصاد» اگر بتواند در فرآیند رشد و تکامل خود این گوهر وجودی را نیز توسعه بخشد، توانسته است خدمتی شایان توجه به جریان رسانه‌ای کشور کند.