ظرفیت تحلیل حوزه اقتصاد هنر
رضا کیانیان - بازیگر سینما و تئاتر دنیای هنر با دنیای اقتصاد هم جنس نیست. آن یکی عالم دیوانگی و غیرمعمولی زندگی کردن است و این یکی دنیای عقلانیت و حساب و کتاب! اما این دو مقوله مرز مشترکی دارند که در اصطلاح «اقتصاد فرهنگ» یا «اقتصاد هنر» قابل بحث است. از نظر من روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک رسانه تحلیلی اقتصادی لازم است که با حوصله و دقت نظر بیشتری به مقوله اقتصاد در هنر بپردازد؛ اینکه اصولا اقتصاد هنر به چه معنی است؟ این جنس مسائل در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته و اگر کسی هم بخواهد در این باره گزارش یا مقاله‌ای بنویسد، نمی‌تواند مشاور خوبی در این زمینه پیدا کند؛ چون صاحب نظری در این حوزه در ایران نیست.
در واقع ذیل همین عنوان می‌توان بسیاری از مسائل دیگر را نیز تحلیل کرد؛ چرا هنر ایران اقتصاد راکدی دارد؟ در کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه هنر یک اقتصاد شکوفا دارد.
برای بررسی این مساله باید اقتصاددانان و هنرمندان رودرروی هم قرار بگیرند و موضوع را واکاوی کنند. روزنامه دنیای اقتصاد این ظرفیت را دارد که چنین کاری انجام دهد، برای مثال ‌من و آقای موسی غنی نژاد در مجله «تجارت فردا» درباره تئاتر آقای فرمان آرا از دو زاویه متفاوت با هم گپ زدیم و به عقیده من گفت‌وگوی خوبی بود؛ ایشان از زاویه علم اقتصاد به موضوع نگاه می‌کرد و من از نگاه هنر! با همین فرم می‌شود درباره صنعت سینما صحبت کرد و عامل‌های اصلی فروش یک فیلم را شناخت. این موضوع به گسترش سرمایه‌گذاری دقیق در سینما کمک بسیاری می‌کند؛ کاری که شما باید بنیان‌گذارش باشید.