استفاده از اوبر به عنوان یک ابزار بهره‏وری

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

چی هوآنگ مدیرعامل Boxed می‏گوید «هیچ‌کسب‏و‏کاری وجود ندارد که چالش‏ها و ضعف‏های خود را برای پیروز شدن نداشته باشد.»در سال ۲۰۱۳ چی هوآنگ و سه موسس دیگر این شرکت بلندپروازانه تصمیم گرفتند تا با آمازون و خرده‏فروشان بزرگ آن رقابت کنند. آنها Boxed را شروع کردند؛ شرکتی که برای ارسال خواربارهای عمده و محصولات داخلی برای مشتریان با قیمت‏های رقابتی اختصاص یافته است. هوآنگ توضیح می‏دهد: «ما تنها مشکلی که در زندگی روزانه خود داشتیم را شناسایی کردیم. امروزه به کمک تکنولوژی، ارزش به معنای فعالیت، قیمت و راحتی است. این تغییر فرمول به ما اجازه می‏دهد تا به بازار ورود کنیم و از آن سود به‌دست آوریم.» چهار سال قبل، هوآنگ این کسب‏و‏کار را بیرون گاراژ منزلش راه انداخت. اولین آیتمی که این تیم ارسال کرد، تعدادی دستمال توالت بود.

امروزه این شرکت چهار مرکز آماده‏سازی (fulfillment center مراکزی برای دریافت، بسته‏بندی، آماده‏سازی و ارسال سفارش‏ها به مشتریان) در سراسر آمریکا دارد. Boxed بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سرمایه‏گذاری و ۱۰۰ میلیون دلار در فروش سالانه به‌دست آورده است. همچنین Boxed برای ابتکاراتی در سطح شرکت در صدر اخبار بوده است؛ ابتکاراتی مانند «صندوق دانشگاه» برای فرزندان کارمندان و صرف مبالغی برای مراسم عروسی کارمندان. هوآنگ در پاسخ این سوال که آیا اپلیکیشن یا ابزاری وجود دارد که شما برای انجام امور و پیگیری از آن استفاده کنید، می‏گوید: «اندکی کلیشه‏ای است اما صادقانه باید بگویم که آن ابزار اوبر است. اوبر در زمان معین شما را سوار می‏کند که واقعا مفید است و من را به موقع به جایی که نیاز دارم بروم می‏برد.» وقتی هوآنگ کودک بود برخلاف بسیاری از بچه‏ها نمی‏خواست یک پزشک شود. او می‏خواست یک بازیکن لیگ NBA شود.

اما در سال اول و دوم دانشگاه رشد او متوقف شد و این پایانی برای رویای بسکتبالیست‏ شدن او بود. استراتژی او برای نوآوری، زمانی که با مانع خلاقیت مواجه می‏شود این است که خودش را از ایمیل و اینترنت جدا می‏کند و با مداد و کاغذ پشت میز می‏نشیند. او می‏گوید «برخی از زمان مولد من در هواپیماست. تنها بودن با افکارم واقعا برایم مفید است.» هوآنگ در پاسخ این سوال که چه کسی تاثیر زیادی روی او گذاشت می‏گوید: «به نظرم این شخصیت مادرم بود. او به عنوان یک صندوقدار در یک فست‏فود کارش را شروع کرد. طی آن زمان حتی یک بار هم اعتراض نکرد. او تنها به آنچه باید انجام می‏داد عمل می‏کرد. هر زمان که صبح‏ها تنبلی می‏کنم به این فکر می‏کنم که اگر مادرم می‏توانست آنقدر محکم باشد، پس من هم می‏توانم.»

هیچ چیز سخت‏تر و ارزنده‏تر از انجام کار خودتان نیست

آرتور زینیان مدیرعامل enBio است. این شرکت تعمیرات پیشگیرانه انجام می‏دهد و تجهیزات پزشکی را برای تسهیلات خدمات درمانی تعمیر کرده و مدیریت می‏کند. enBio نقش مهم تجهیزات زیست‏پزشکی را در بهداشت و درمان نوین درک و با حفظ تجهیزات با حداکثر عملکرد، اعتماد افراد را جلب می‏کند. اما کارآفرینی برای آرتور به چه معناست؟ او می‏گوید: «برای من، کارآفرین فرد یا گروه کوچکی است که یک شرکت را از هیچ شروع می‏کند. (بدون هیچ مشتری، خریدار و برندسازی) و هر چیزی که آنها برای موفق شدن در این جهان نیاز دارند را به آنها می‏دهد. من این پلاک را از سال ۱۹۹۹ داشته‏ام.» سخت‏ترین چالش آرتور داشتن شرکایی بوده است که از او سوءاستفاده کردند، دزدی کردند و به اندازه موردانتظار همکاری نمی‏کردند. او می‏گوید: «من در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتم که شریک نداشته باشم و تصمیم گرفتم که اگر مراقب تیم رهبری خودم باشم، می‏توانم کمتر انتظار داشته باشم و نتیجه بیشتری بگیرم. من می‏توانم به‌طور واضح و با اطمینان به شما بگویم که این کار برای من نتیجه داد.» اما مهم‏ترین ویژگی از نظر آرتور در یک استخدام جدید چیست و چرا؟

او می‏گوید: «خودانگیزشی. مهم نیست که یک رئیس مدیر ارشد اجرایی در شرکت فهرست فورچون ۵۰۰ باشد یا مدیری در یکی از شعب مک‏دونالد. هرکسی به دنبال کارمندانی است که شخصیت مصممی داشته باشند. افرادی که از درگیر شدن در امور نهراسند و با هر چیزی که نیاز است به کمک سازمان بشتابند. یک کارمند برای هدفمند بودن و انگیزه داشتن باید این احساس را داشته باشند که برای شرکت تفاوتی ایجاد می‏کند یا اینکه آن موفقیت منجر به پیشرفت‏های شغلی بزرگ‌تر خواهد شد. آرتور در پاسخ این سوال که در زمان تصمیم‏گیری به چه ویژگی‏هایی تکیه می‏کند، می‏گوید: «توانایی من در درگیر کردن سایرین در فرآیند تصمیم‏گیری. به نظر من اکثر مردم اگر نقش فعالی در تصمیم‏گیری ایفا کنند، احساس بهتر و مسوولیت‏پذیری بیشتری در مورد تصمیم نهایی خواهند داشت. حتی آن دسته از افرادی که با تصمیم نهایی موافق نیستند، احتمالا حمایت بیشتری از آن خواهند کرد؛ چرا که آنها از توجه و ملاحظه حقیقی که به نظرات آنها داده می‏شود قدردانی می‏کنند.»

اما سبک رهبری سازمانی آرتور چیست؟ او می‏گوید:‏« من به‌طور مداوم خودم را بازسازی می‏کنم. به نظر من اگر شما به رشد و توسعه ادامه ندهید، با موقعیت کنونی راضی می‏شوید و این یعنی رکود. شما باید درک کنید که این استایل و نگرش مشابه با کارمندان و سازمان‏های مختلف به‌طور مساوی موثر نیست. از نظر من، یک رهبر سازمانی باید به یافتن راه‏ها و نگرش‏های جدید برای ایجاد انگیزه در کارمندان ادامه دهد. در غیر این صورت، آنها همواره از تغییر وضع موجود می‏هراسند.

استفاده از اوبر به عنوان یک ابزار بهره‏وری