ایفای نقش در حوزه‌های غیراقتصادی
کیوان ساکت - آهنگساز دنیای اقتصاد روزنامه‌ای است که به‌طور ویژه به مسائل اقتصادی می‌پردازد و البته ممکن است بیشتر مخاطب خاص داشته باشد اما تا جایی که من می‌دانم و مطالعه می‌کنم روزنامه مناسبی برای عموم اقشار جامعه است. البته با این تبصره که در صفحه نخست روزنامه اشاره‌ای به صفحه‌های غیر اقتصادی هم بشود تا مخاطبان بدانند که با خریدن این روزنامه می‌توانند هم از اقتصاد کشور و هم از سایر حوزه‌ها اطلاع داشته باشند. اقتصاد زیربنا است و حالا که دنیای اقتصاد یکی از روزنامه‌های اثرگذار کشور است می‌تواند برای همه حوزه‌ها به ویژه فرهنگ و هنر در سیاست‌گذاری‌های درست نقش ایفا کند.سوای این موضوع از نظر من دنیای اقتصاد این ظرفیت و پتانسیل را دارد که در ساخت اقتصادی کشور موجب شفاف‌سازی بیشتری شود. رونق اقتصادی بی‌تردید رونق فرهنگی را به دنبال دارد و این اتفاق با توجه به توان و مسوولیت رسانه‌ها امکان تحقق دارد. در این میان و در شرایطی که مفاسد اقتصادی بزرگی در چند سال اخیر اطلاع‌رسانی شده است، به گمانم انتظارها و امیدها به روزنامه دنیای اقتصاد بیشتر است. ایفای نقش در حوزه‌های غیراقتصادی

کیوان ساکت - آهنگساز
دنیای اقتصاد روزنامه‌ای است که به‌طور ویژه به مسائل اقتصادی می‌پردازد و البته ممکن است بیشتر مخاطب خاص داشته باشد اما تا جایی که من می‌دانم و مطالعه می‌کنم روزنامه مناسبی برای عموم اقشار جامعه است. البته با این تبصره که در صفحه نخست روزنامه اشاره‌ای به صفحه‌های غیر اقتصادی هم بشود تا مخاطبان بدانند که با خریدن این روزنامه می‌توانند هم از اقتصاد کشور و هم از سایر حوزه‌ها اطلاع داشته باشند. اقتصاد زیربنا است و حالا که دنیای اقتصاد یکی از روزنامه‌های اثرگذار کشور است می‌تواند برای همه حوزه‌ها به ویژه فرهنگ و هنر در سیاست‌گذاری‌های درست نقش ایفا کند.سوای این موضوع از نظر من دنیای اقتصاد این ظرفیت و پتانسیل را دارد که در ساخت اقتصادی کشور موجب شفاف‌سازی بیشتری شود. رونق اقتصادی بی‌تردید رونق فرهنگی را به دنبال دارد و این اتفاق با توجه به توان و مسوولیت رسانه‌ها امکان تحقق دارد. در این میان و در شرایطی که مفاسد اقتصادی بزرگی در چند سال اخیر اطلاع‌رسانی شده است، به گمانم انتظارها و امیدها به روزنامه دنیای اقتصاد بیشتر است.


قدرت اثرگذاری روی مدیران

قطب‌الدین صادقی - کارگردان و پژوهشگر تئاتر
دنیای اقتصاد یک روزنامه تخصصی است و با روزنامه‌های عمومی تفاوت‌های زیادی دارد.من توقع جریان‌سازی‌های عمومی را از دنیای اقتصاد ندارم.توقع این است که بشود با مقالات تحلیلی در حوزه اقتصاد اندکی وضعیت نابسامان اقتصادی به‌خصوص در حوزه فرهنگ و هنر ایران را برای مسوولان و مقامات باز کنید.مدیران دولتی احتمالا کمترین چیزی که درک می‌کنند، اوضاع اقتصادی هنر است.برای همین هم وقتی چهار تا تابلو در کریستی به فروش می‌رسد، اولین عکس‌های یادگاری با هنرمندان را مدیران می‌گیرند.این دردی از این اقتصاد نابسامان دوا نمی‌کند.همین مدیران در مورد بنیانی‌ترین بحث‌های اقتصادی سرزمین ما که زندگی هزاران هنرمند درگیر آن است اطلاعی ندارند، چون به آنها گفته نمی‌شود.کار دنیای اقتصاد تحلیل این اوضاع نابسامان است.از زاویه تخصصی‌ای که کار می‌کنید شما روی مدیران تاثیرگذار هستید، پس باید شرایط موجود را برای آنها تحلیل کنید و چشم و گوش آنها را باز کنید.آنها نمی‌دانند.این روند حتما تاثیرگذار است.کمترین اثری که می‌توانم ذکر کنم این است که وقتی یک مقاله در مورد اقتصاد تئاتر نوشتم بسیار تاثیرگذار بود و به چند زبان ترجمه شد.براساس همین مقاله من بود که ردیف بودجه تئاتر در مجلس بالاتر رفت.رویکرد اصلی باید روی زندگی و معیشت هنرمندان متمرکز شود. همزمان باید درباره مدیریت بودجه تئاتر، توسعه سالن‌ها و توسعه مراکز حرف زده شود.هیچ‌کس هیچ چیزی در این زمینه نمی‌گوید.در حال حاضر سرانه تئاتر در ایران ۷۰ تومان است.این یعنی دولت برای هر ایرانی در طول سال ۷۰ تومان یا تنها ۷۰۰ ریال در نظر می‌گیرد.شاید تعجب کنید، اما حقیقت دارد.بودجه امسال هم که بین فعالان تئاتر در ایران تقسیم شد، مشاهده شد که به هر تئاتری ماهی ۲۵۰۰ تومان می‌رسد.برای معیشتی که همه چیز از جمله اجاره خانه و تامین خانواده را شامل می‌شود تنها ۲۵۰۰ تومان در ماه برای هر نفر.با شعار هیچ اتفاقی نمی‌افتد.باید این مسائل برای اهل فرهنگ و هنر حل شود.


سیاست واحد تولید محتوا

روزبه نعمت‌الهی - خواننده موسیقی پاپ
روزنامه دنیای اقتصاد به جایی رسیده که فعالان اقتصادی مجبورند برای رصد بازار و شرایط اقتصادی کشور به آن مراجعه کنند. من به دلیل شغلم معمولا دنیای اقتصاد را مطالعه می‌کنم. البته غیر از خوانندگی درعرصه اقتصادی هم فعالیت می‌کنم و همین نکته باعث می‌شود از مخاطبان جدی این روزنامه به حساب بیایم. نکته مهمی که این روزنامه به آن توجه می‌کند پوشش اخبار و اتفاقات تمامی حوزه‌ها است وروزنامه تنها روی مسائل اقتصای متمرکز نشده است. مثلا من به‌عنوان یک خواننده که زمینه علاقه‌ام فرهنگ وهنر است به راحتی می‌توانم زمینه علایقم را در بخش‌های فرهنگی روزنامه که صفحات جداگانه‌ای هم دارد دنبال کنم. یکی از ویژگی‌های مهم محتوای مطالب این روزنامه دراین نکته خلاصه شده است که حاشیه‌ها جایگاهی درصفحات ندارند و تنها به موضوعات کلیدی پرداخته می‌شود.از سویی هم تمامی صفحات با یک سیاست تولید محتوا می‌کنند که همین نکته می‌تواند تفاوت این روزنامه با رسانه‌های دیگر کشور به حساب بیاید.علاوه بر نکاتی که عنوان کرده‌ام به اعتقاد من یکی دیگر از نقاط مثبت روزنامه انتشار هفته نامه‌ای است که در روزهای پنج‌شنبه همراه روزنامه منتشر می‌شود. هفته‌نامه‌ای که روی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تمرکز بیشتری دارد و چون در روزنامه به این حوزه‌ها در مقایسه با صفحات اقتصادی کمتر پرداخته می‌شود، این هفته‌نامه آن کمبودها را جبران می‌کند.