اقدامات شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد برای دستیابی به رتبه های برتر
لطفا توضیحاتی در خصوص فعالیت شرکت و هدف از ایجاد آن را ارائه دهید.
شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد در سال ۱۳۶۷ با مشارکت مجتمع فولاد مبارکه و کارکنان آن تحت نام شرکت تولیدی کارکنان مجتمع فولاد مبارکه (سهامی خاص) تشکیل شد.
هدف از تاسیس این شرکت در آن زمان حفظ توان و امکانات فراهم شده در زمان ساخت فولاد مبارکه و استفاده از تجربیات مذکور در احداث کارخانجات فولاد مشابه و همچنین خدمت رسانی به فولاد مبارکه در دوران بهره‌برداری بود.
از چه سالی وارد بورس شدید ؟
به دنبال توسعه شرکت توکا در سال 1378 موضوع پیوستن شرکت به بورس اوراق بهادار مطرح و به دنبال آن ماهیت شرکت به سهامی عام) تبدیل شد و سپس به شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد تغییر نام داد ، که در نتیجه سهام آن از سال 1380در بورس خرید و فروش می شود.
لطفا حوزه های فعالیت شرکت را تشریح نمایید.
در حال حاضر توکا فولاد در 25 شرکت زیر مجموعه سرمایه گذاری کرده و از این طریق در 5 حوزه کسب و کار فعالیت دارد.نخستین حوزه حمل و نقل شامل هفت شرکت است که دو شرکت اصلی آن، شرکت توکا ریل و شرکت حمل و نقل توکا هستند که هر دو وارد بورس شده اند. با استفاده از ناوگان ریلی توکا ریل و زیر مجموعه آن 35درصد از کل بار ریلی کشور حمل می‌شود که معادل 40 درصد بار معدنی کشور است. حمل و نقل توکا نیز با برخورداری از زیر ساخت مناسب و تجهیزات ملکی، بر اساس رتبه بندی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمره 10 شرکت برتر حمل و نقل جاده ای کشور به شمار می آید.
حوزه بعدی تولید است که هشت شرکت را در بر می گیرد و تحت مدیریت گروه تخصصی توکا تولید اسپادانا جمع شده و شامل شرکتهای نسوز توکا، ایران ذوب، بهسازان غلطک، لاستیکهای صنعتی میرکو، توکا رنگ و ... می‌باشند و در زمینه هایی از قبیل: صنایع نسوز، لاستیک های صنعتی، تولید گلوله های فولادی و ... فعالیت می کنند.
همچنین حوزه پیمانکاری شش شرکت را در بر می گیرد و در زمینه کارهای ساختمانی، اجرای پروژه های صنعتی، اجرای پروژه های خدماتی و غیره فعالیت دارد. شرکتهای توکا EPC، توکا بتن، راهبران فولاد، توکا سبز، بهسازان خاورمیانه و توکا نیرو اجرای پروژه به صورت کلید در دست شامل کلیه خدمات مشاوره، طراحی، تامین، تدارک، ساخت و مدیریت اجرای پروژه، تهیه و تولید بتن و سایر مصالح ساختمانی و راه سازی، ساخت، نصب ، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات و صنایع، ایجاد و نگهداری فضای سبز و تامین نیروی انسانی را بر عهده دارند و هم اکنون در حال اجرای پروژه و ارائه خدمت به مشتریان متعدد اعم از فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و سایرین هستند.
حوزه بازرگانی شامل چهار شرکت است که در زمینه بازرگانی داخلی و تأمین قراضه مورد نیاز فولاد مبارکه و بازرگانی خارجی و همچنین خرید و فروش محصولات فولادی فعال هستند.
حوزه مالی نیز شامل شرکتهای کارگزاری و سرمایه گذاری فعال در حوزه بورس می‌باشند. شرکت توسعه توکا، کارگزاری آرمان تدبیر و شرکت اعتماد گستر از شرکتهای این گروه به شمار می آیند و عمدتا مباحث مربوط به راهبری سرمایه گذاریهای مربوط به بازار سرمایه، آماده سازی شرکتها برای ورود به فرابورس و بورس، پرتفوگردانی، اداره امور سهامداران محترم هلدینگ و زیر مجموعه را بر عهده دارند.
در حال حاضر شرکت چه وضعیتی دارد؟
شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد هم اکنون در رتبه 96 صد شرکت برتر ایران جای دارد و جهت رشد و توسعه آینده خود، برنامه ریزی جامعی طرح کرده است تا دستیابی به جایگاه هفتاد و پنجم در IMI 100 را در افق 1400 هجری شمسی محقق کند و در این راه با بازسازی تصویر سازمان و هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد، نام و نشان تجاری و برند خود را به عنوان یکی از شاخص ترین هلدینگ های کشور مطرح سازد.
نظر به اینکه توکا شامل سبدی از چند شرکت با فعالیت های متنوع است همواره از بازدهی مناسب برای سهامداران برخوردار است به ویژه اینکه با برنامه های توسعه که در دستور کار خود دارد یقیناً رشد یافته و بازدهی فعالیت های آن افزایش خواهد یافت. برای محقق شدن افق توسعه شرکت در سال ۹۳ اقدام به افزایش سرمایه شرکت از ۶۱۰ میلیارد ریال به ۲۰۰۰ میلیارد ریال نموده و همچنین با کوشش مدیران خود توانسته‌ایم مسیر ورود شرکت های نسوز توکا و توکا رنگ را به فرابورس فراهم آورده و همچنین در حال آماده سازی مقدمات ورود شرکت های آسیا سیر ارس، لاستیک های صنعتی میرکو، ایران ذوب و توکا بتن به فرابورس هستیم.

آغاز به کار دفتر پردازش ایده های نو در توکا فولاد
معرفی طرح:
در راستای ماموریت شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد به عنوان مجموعه ‌ای برای استفاده از نیروهای متخصص و خلاق مجتمع فولاد مبارکه و همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت در جهت حمایت از کارآفرینان و نخبگان کشور، این شرکت سعی دارد برای ارزش نهادن به خلاقیت و نوآوری و کمک به صاحبان ایده به ویژه پرسنل بازنشسته مجتمع فولاد ایشان را شناسایی کرده و با مشارکت آنها نسبت به سرمایه گذاری روی ایده های خلاق و ثروت آفرین ، گامی در جهت کارآفرینی، اشتغال و کمک به نامبردگان و اقتصاد کشور بردارد.
اهداف:
هدف اصلی این پروژه (استارتاپ) کارآفرینی از طریق ارزش نهادن، خلاقیت، نوآوری ایده پردازان، شناسایی و مشارکت با صاحبان ایده و کسب و کارهای نو می باشد.

مخاطبین:
مخاطبین اصلی، پرسنل و مدیران بازنشسته مجتمع فولاد مبارکه، خانواده ایشان و در نهایت نخبگان و کارآفرینان کشور می باشد که دارای طرح یا ایده خاصی باشند و به دنبال راه اندازی کسب و کار نو و جدیدی می باشند و یا پروژه های دانش بنیاد خاصی را داشته باشند. (توضیح: پروژه ها بایستی در یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر با قابلیت تولید انبوه ارایه شود .)

گروه:
متالوژی ، نانو تکنولوژی ، طراحی و تولید ، IT ، ICT ، کشاورزی و محیط زیست ، گردشگری ، مدیریت و ... .
علاقه مندان می توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۶۶۹۰۰۶۶ (۰۳۱) تماس حاصل فرمایند.