کسب عنوان جوان ترین کارآفرین نمونه در دهمین جشنواره ملی قهرمان صنعت ایران
گروه ساختمانی روحی فعالیت های خود را از سال 1367 در زمینه های ساختمان سازی و عمرانی آغاز کرد. عمده فعالیت های این گروه ساختمانی متمرکز در سطح شهر تهران است که ثمره این فعالیت ها انجام پروژه های متعدد مطابق با آخرین فناوری های روز و سلیقه عمومی جامعه بوده است. علی روحی، مدیرعامل گروه ساختمانی روحی به تازگی موفق به کسب عنوان جوان ترین کارآفرین نمونه در دهمین جشنواره ملی قهرمان صنعت ایران شده است. به همین منظور خبرنگار دنیای اقتصاد مصاحبه ای را با این کارآفرین جوان انجام داده است که در ادامه ملاحظه می نمایید. برنامه های آتی شما به عنوان یک کارآفرین موفق جهت اشتغال زایی نیروی کار جوان چیست؟
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم باید به این نکته اشاره کنم که در فرهنگ ما انسان آمده است تا محل اثر برای خود و دیگران باشد. یکی از دغدغه های همیشگی من دیدن جوانان هم سن و سال خود است که با توجه به نداشتن شغل مناسب، دچار مشکلات فراوان شده اند. (لذا کارآفرینی را رسالت خود به عنوان یک انسان می دانم)
با توجه به اینکه صنعت ساختمان به عنوان یکی از صنایع مادر در بحث اشتغال زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزایی داشته و دارد، یکی از اهداف مقدس مجموعه ما گسترش فعالیت های ساخت و ساز به صورت انبوه سازی جهت اشتغال زایی بیشتر و همچنین تامین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه است. همچنین برای ایجاد یک پایگاه اشتغال زایی پایدار و رفع کمبودهای موجود در زمینه های تفریحی و گردشگری در منطقه جنوب غرب استان تهران اقدام به تهیه طرح توجیهی ایجاد یک مجموعه خدماتی - گردشگری - فراغتی در اتوبان آزادگان و در مجاورت شهر احمد آباد نموده ایم که با توجه به سیاست های استانداری استان تهران به جهت تکمیل تاسیسات گردشگری و نیز در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح این طرح بزرگ باشیم. این طرح هدیه کوچک ما به مردم شریف استان تهران و میهن عزیزمان، ایران اسلامی است.
نظرتان در مورد جشنواره قهرمانان صنعت چیست؟ این جشنواره چه کمکی به صنعت کشور می کند؟
ایجاد روحیه قهرمانی و قهرمان پروری در کشور می تواند باعث ایجاد انگیزه و حس خوب بودن در جامعه شود. جشنواره قهرمانان صنعت کشور مهم ترین رویدادی است که در آن هر ساله شرکت ها و برند های معتبر در زمینه های گوناگون می توانند توان و ظرفیت های خود را در مقایسه با رقیبان خود در صنعت کشور مورد سنجش قرار دهند که این فرآیند در نهایت می تواند منجر به بالندگی زیر ساخت های صنعت کشور شود. این اتفاق ایجاد یک چالش در جامعه نیست بلکه هدف آن تعالی بخشی به صنعت کشور است. از منظر دیگر این جشنواره محل دلگرمی برای صنعتگرانی است که در زمینه فعالیتشان ارائه بهترین کیفیت خدمات اهمیت ویژه ای دارد. حضور مسئولین رده بالای کشور در این جشنواره بیانگر تاثیرگذاری و جایگاه مهم این جشنواره ملی است و نشان دهنده توجه آنان به صنعت و صنعت گر.
ارزیابی خود را از صنعت احداث و ساختمان در کشور بیان نمایید.
در خصوص صنعت ساختمان کشور مباحث مختلفی مطرح است. در حال حاضر یک سری از معضلات اقتصادی در سطح کلان باعث شده تا سرمایه گذاران کمتر در عرصه ساخت و ساز ساختمانی ورود پیدا کنند چرا که ریسک زیادی در بازگشت سرمایه وجود دارد که این مسئله یکی از مشکلات جدی است. یکی دیگر از مسائل مطرح در خصوص ساخت و ساز، بحث مصالح ساختمانی است که به نظر می رسد در کشور ما در این زمینه استفاده از فناوری ها و پیشرفت های نوین مطابق با استاندارد های جهانی به کندی صورت می گیرد. با توجه به معضل مصرف بالای انرژی و کمبود منابع طبیعی در کشور و به جهت استفاده از قابلیت ها و کاربرد های فراوان تکنولوژی های نو در عرصه ساخت و ساز ساختمان مسئولان می بایست در این زمینه تصمیماتی جدی اتخاذ نمایند. البته گروه ساختمانی روحی همواره سعی کرده تا از فن آوری های نوین در پروژه های خود بیشترین بهره را ببرد.
وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها در توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی چه نقشی را می توانند ایفا کنند؟
هم اکنون در دنیا دانش و توان فنی و مهندسی به یک کالای گران قیمت تبدیل شده که توسعه صدور این خدمات علاوه بر درآمدزایی و ایجاد اشتغال می تواند هم به تقویت نهاد های دانش بنیان کمک کند و هم در بعد سیاسی موجبات تحکیم روابط کشورها را موجب شود. با توجه به شرایط استراتژیک کشور به لحاظ جغرافیایی در منطقه و وجود فصل مشترک های فرهنگی فروان با کشور های همسایه شرایط بسیار مطلوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. البته در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده که صادرات بیش از دو میلیارد دلاری این خدمات و رشد دو و نیم برابری آن نسبت به سالیان گذشته موید این مطلب است. به طور قطع نقش یک دیپلماسی فعال و کارآمد در توسعه این صادرات بسیار حائز اهمیت است.
نقش روش های نوین تامین منابع مالی در توسعه صنعت احداث و ساختمان چیست؟
بنابر آمار کارشناسان یک دهم اشتغال، یک پنجم تسهیلات بانکی و یک چهارم سرمایه در گردش کشور مربوط به ساخت و ساز ساختمان و مسکن است که این آمار بالا نمایانگر اهمیت موضوع است. اما روش های قدیمی تامین منابع مالی در این صنعت مانند وام بانکی و پیش فروش پاسخگوی نیاز و تقاضای بالای جامعه نبوده و از کارآمدی لازم برخوردار نیست. در حال حاضر درآمد و پس انداز بخش عمده ای از خانواده های ایرانی، پاسخگوی خرید مسکن نیست که رفع این معضل مستلزم تسهیل نمودن دسترسی خریداران به منابع مالی دراز مدت است. بنابر اظهار نظر فعالان عرصه ساخت و ساز در حال حاضر راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان و ورود شرکت های لیزینگی با شرایط خاص در تامین مالی بخش ساخت و خرید می تواند موثر واقع شود.

گروه ساختمانی روحی فعالیت های خود را از سال 1367 در زمینه های ساختمان سازی و عمرانی آغاز کرد. عمده فعالیت های این گروه ساختمانی متمرکز در سطح شهر تهران است که ثمره این فعالیت ها انجام پروژه های متعدد مطابق با آخرین فناوری های روز و سلیقه عمومی جامعه بوده است.این مجموعه تاکنون با هدف تلفیق تجربه های ارزشمند، دانش روز و با استفاده از توان و استعداد مهندسین، تکنیسین ها و نیروی کار جوان سعی برآن داشته تا پاسخگوی شهروندان محترم و مشتریان خود باشد.
در حال حاضر تمرکز این مجموعه بر روی پروژه های بزرگی از قبیل ساخت برج مجلل سولماز در محدوده منطقه فردوس غرب تهران، مجتمع ۳۰۰ واحدی مسکونی مهرداد در منطقه شهرک اکباتان، مجتمع تجاری و اداری دیزان، مجتمع صنعتی محسن، کلینیک بزرگ ساختمانی و پروژه بزرگ گردشگری خاورمیانه است.
این مجموعه درحال بررسی پیشنهادات مطرح شده در خصوص گسترش محدوده فعالیت های خود در سطح کشور و مواردی نیز در خارج از کشور است.
همچنین گروه ساختمانی روحی در سالیان اخیر به منظور گسترش و ایجاد تنوع در فعالیت های خود اقدام به سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت های دیزان خودرو، شرکت دیزان تکوین و شرکت دیزان آسو نموده‌اند.
یکی دیگر از دغدغه های مدیران این مجموعه بهبود روش های ارتباط با مشتریان و بهبود کیفیت ارائه خدمات در زمینه های مختلف بوده که در این راستا گروه ساختمانی روحی با اصلاح و تقویت ساختار اداری و اجرایی خود پس از گذراندن مراحل مختلف، مفتخر به دریافت نشان‌های 10004 ISO استاندارد بین المللی سنجش رضایت مشتری و 9001 ISO استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت شده است.