فراری شگفت انگیز با موتور جت

استفاده از موتور خودروهای دیگر یا موتور هواپیما در خودرو‌های نادر پیش از این نیز اتفاق افتاده است. اما قرار دادن موتور جت روی یک دستگاه فراری کاری جنون آمیز است که البته تیونرها برای خودرو هم نام «جنون» در نظر گرفته‌اند. ساخت این خودرو ۱۲ سال طول کشیده است و توسط مهندسان کانادایی در گاراژی ساخته شده است. این جت زمینی که از موتورهای واقعی جت ساخت شرکت رولز رویس استفاده کرده است این روزها مورد توجه رسانه‌های رسمی قرار گرفته است و قبل از ورود رسانه‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی از این جهت مطالب مختلفی پخش شده است. ساخت جنون توسط رایان مک کین و مهندسان کانادایی انجام شده است و جالب است که خود او مهندس نیست و برای تامین هزینه این کار شورولت کروت خود را به‌فروش می‌رساند تا همه چیز را از صفر برای این کار شروع کند او مجبور شده است تا در کلاس‌های مختلفی شرکت کند و بیاموزد که با موتورهای جت چطور می‌توان کار کرد یا اینکه جوشکاری و کار با فیبرکربن و فایبرگلس به چه صورت خواهد بود.

فقط ساخت بدنه خودرو ۵ سال طول می‌کشد تا از فایبرگلس بدنه‌ای مقاوم و مناسب برای در بر گرفتن موتور جت و تحمل فشارناشی از آن ساخته شود. ساخت بخش لوله‌های استیل که گازهای موتور با فشار از آن خارج می‌شوند هم دو سال طول کشیده است. خودروهایی که برای مسابقات درگ استفاده می‌شوند نیروهای خارق العاده‌ای تولید می‌کنند. اما اساس کار موتور جت با موتورهای درون سوز خودرو متفاوت است و همین مساله اهمیت کار مک‌کین و دوستانش را بیشتر می‌کند. مک کین قصد دارد تا در چند ماه آینده این خودرو را مورد آزمایش قرار دهد و تا به حال برای آن بیش از ۶۹ هزار دلار هزینه کرده و در نمایشگاه‌های مختلفی حضور یافته است. مک کین در رابطه با مشخصات موتور جت رولز رویس نصب شده در این خودرو اطلاعاتی را اعلام نکرده است اما با توجه به نمونه‌های مشابه این خودرو باید بتواند به سرعت ۶۵۰ کیلومتر در ساعت برسد، اما توان خروجی خودرو مشخص نشده است.

این فراری زیبا با داشتن موتور جت از این جهت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد که سازنده آن بدون کمک گرفتن گسترده از شرکت‌های خودرو‌سازی آن را ساخته است. خودروهایی که توان‌های فوق‌العاده به‌دست می‌آورند برای استفاده از توان خود نیاز به تغییراتی در خودرو دارند تا پایداری آنها در شرایط جدید حفظ شود. در خودروهای مسابقات درگ لاستیک‌های عقب معمولا پهن تر از جلو می‌شوند و میله‌هایی نگهدارنده در جلو خودرو باعث می‌شوند تا جلوی خودرو به هوا بلند نشود. این تغییرات برای خودروهایی است که چرخ‌ها وظیفه حرکت دادن خودرو را بر عهده دارند، اما در این مورد خودرو به موتور جت مجهز شده است که نیروی رو به جلو از اگزوزهای استیل در پشت خودرو خارج می‌شوند و چرخ‌ها خلاص هستند به همین منظور خودرو باید تغییراتی برای حفظ پایداری در برابر این نیروها در خود ایجاد کرده باشد که مهم‌ترین‌ آنها استفاده از نیروی جانب پایین است. برای این منظور بخش بالای موتور جت به‌صورت یک باله عقب بسیار بزرگ ساخته شده است.