مسابقات فرمول سبز!

اگر به ۱۰ سال گذشته بر‌گردیم تصوری که از خودروهای برقی وجود داشت خودروهایی کوچک، ضعیف و آهسته بود که با واقعیت‌های امروز اصلا قابل مقایسه نیست و کمتر کسی می‌توانست تصور کند که روزی برسد که خودروهای برقی برای خودشان مسابقات فرمول E داشته باشند.

در این مسابقات که از سال ۲۰۱۴ شروع شده است تیم‌های مختلفی با استفاده از شرایط یکسان شرکت می‌کنند تا اهداف مهمی ترویج پیدا کند. کل تیم‌های حاضر در این سری مسابقات قهرمانی ۱۰ تیم با ۲۰ راننده است. اما اینکه چه تیم‌هایی در این رقابت‌ها شرکت دارند خود موضوع جالبی است، چرا‌که برخی از آنها بدون سابقه خودرو‌سازی در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری خارجی هسته اولیه خود را ایجاد کرده‌اند. در این میان تیم چینی Next EV هم در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که اخیرا با اعلام اهداف و برنامه‌های آینده در تلاش است تا جایگاه خود را در میان دنیای ماشین‌های برقی مسابقه‌ای پیدا کند. خودروهایی که در این سری مسابقات استفاده می‌شوند از نظر ظاهر شبیه خودروهای فرمول یک هستند ولی با موتورهای تمام برقی در پیست مسابقات حاضر می‌شوند و با استفاده از توان بالایی که دارند به رقابت با هم می‌پردازند. تیم اتومبیلرانی Next EV در سال ۲۰۰۴ از سوی وزیر ورزش چین تاسیس شد تا در مسابقات A۱ Grand Prix شرکت کند. این تیم اخیرا در مسابقات فرمول E شرکت کرده و توانسته است مقام چهارم را با رانندگی Nelson Piquet از آن خود کند. این شرکت اعلام کرده در نظر دارد خودروی سوپر‌اسپرت با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و تمام برقی را در سال جاری تولید کند.

نکست ‌ای وی که با سرمایه چینی‌ها در خارج از این کشور فعالیت می‌کند توانسته در مدت کوتاهی با کمک مهندسان و کارشناسان اروپایی، خود را در میان حریفان مطرحی چون فرادای فیوچر و دیترویت الکتریک قرار دهد و سپر به سپر آنها مسابقه دهد. خودروهایی که در این مسابقات شرکت می‌کنند شتاب بالایی دارند و سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را تنها در ۳ ثانیه طی می‌کنند. طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در آلمان و شهر مونیخ پیگیری می‌شود مراحل ساخت نیز در انگلستان انجام می‌شود. برخی تیم‌ها به خودروسازانی وابسته هستند که به کار طراحی و تولید محدود خودروهای سوپر‌اسپرت برقی می‌پردازند مانند فرادای فیوچر که با سرمایه چینی‌ها در آمریکا فعالیت می‌کند و در سال گذشته از خودروی مفهومی سوپر اسپرت و تمام برقی خود با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار رو‌نمایی کرده است که قرار است بر‌اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۷ وارد خط تولید شود و در کنار برندهایی مانند فراری، لامبورگینی و فورد قرار بگیرد. شرکت فرادای با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در تلاش است تا با ساخت خودروهای سوپر اسپرت در آینده حضور فعال‌تری در بازار خودروهای برقی پرقدرت و پر‌سرعت داشته باشد و در کنار شرکت Next EV که با دلار‌های چینی‌ها فعالیت می‌کند یکه تاز پیست‌های مسابقه هم باشد. مسابقاتی که در سکوت برگزار می‌شود و آلودگی برای محیط زیست ندارد طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است، هر چند بسیاری از عاشقان خودروهای فرمول یک صدای موتور این خودرو‌ها را بسیار هیجان انگیز می‌دانند و تماشای مسابقات فرمول E برایشان کمتر هیجان دارد.

در حال حاضر با ورشکسته شدن تیم ترولی تعداد تیم‌های حاضر در این مسابقات به ۹ تیم و ۱۸ راننده رسیده است. در این مسابقات سبز، پیست‌ها ۲ تا ۴/ ۳ کیلومتر طول دارند و خودروها مجاز هستند با قدرت ۲۰۰ کیلو وات با خودرویی با نام Spark-Renault SRT_۰۱E رانندگی کنند. بر عکس مسابقات فرمول یک خودروهایی که شرکت‌کنندگان با آن مسابقه می‌دهند از هر جهت شبیه به هم هستند و همان طور که گفته شد از نوع Spark-Renault هستند. این خودرو می‌تواند حداکثر با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند و برنده مسابقات از سوی رسانه‌های اجتماعی و طرفداران تیم‌ها انتخاب می‌شود. هدف از این مسابقات نشان دادن قابلیت‌های خودروهای برقی در رسیدن به سرعت‌های بالا است و همچنین ترویج استفاده از انرژی‌های نو در بخش‌های مختلف زندگی و مبارزه با آلودگی‌های محیط زیستی است. از این جهت با مشارکت مردم نتایج مسابقات تعیین می‌شود و شرکت یا راننده‌ای که طرفداران بیشتری داشته باشد و یا مسیر مسابقه را بهتر طی کرده باشد به‌عنوان برنده معرفی می‌شود. به نظر می‌رسد با گسترش چنین تیم‌هایی می‌توان انتظار داشت در آینده مسابقات فرمول E با حضور خودروهای ساخت هر تیم و بر اساس فناوری‌هایی که در دسترس دارند، شرکت کنند.

مسابقات فرمول سبز!

مسابقات فرمول سبز!