جمعه خونین
طالبان با یک شوک خبری به رسانه‌ها بازگشته است. شوکی که دست‌کم 40 کشته در برداشته است. در حالی که در یک سال گذشته خبر چندانی از این گروه نبود و تنها خبر چند حمله پراکنده از این گروه در رسانه‌ها منتشر شد، این‌بار این گروه با سه حمله پیاپی در یک روز نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است. تا پیش از این حمله سخن از این بود که طالبان در حال نزدیک شدن به دولت افغانستان است. گزینه صلح، مهم‌ترین گزینه روی میز بود اما با حملات روز جمعه این تحلیل‌ها رنگ باخته و تحلیل‌های جدیدی ارائه شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: امواج حملات طالبان به کابل رسید. حملاتی که گفته می‌شود دست‌کم ۴۰ کشته برجا گذاشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، حملات روز جمعه طالبان نزدیک به ۴۰ کشته و صدها زخمی داشته است. پس از این حملات اشرف غنی احمد ‌زی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد حملات روز جمعه در واقع سرپوشی برای بحران جانشینی در این گروه تروریستی است. خبرنگاران مستقر در کابل می‌گویند این شدیدترین حمله تروریستی در یک‌سال اخیر بوده است. روز جمعه سه انفجار بزرگ حکایت از یک حمله تروریستی در افغانستان داشت. طالبان تنها حمله به مرکز آموزش نیروهای پلیس را برعهده گرفت اما دو انفجار دیگر، یکی در پایگاه نظامی منطقه شاه شهید و دیگری در نزدیکی فرودگاه کابل در مجموع ۴۰ کشته داشته است. دولت افغانستان می‌گوید دو حمله دیگر نیز کار طالبان بوده است. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در میان کشته‌شدگان یک سرباز نیروهای ائتلاف نیز دیده می‌شود.

سه حمله روز جمعه نخستین حمله بزرگ طالبان در فقدان رهبر این گروه یعنی ملاعمر صورت گرفته است. پس از ملاعمر این گروه به دو دسته تقسیم شده است. زیرا ملااختر جانشین ملاعمر در داخل گروه طرفدار چندانی ندارد و برخی از اعضای این گروه با وی بیعت نکرده‌اند.
یک مقام پلیس این کشور که نام خود را فاش نکرد، گفت: در حمله روز جمعه 4 عامل انتحاری وارد پایگاه آموزشی شدند و در این حمله 15 نفر کشته شده‌اند. چندین ساعت طول کشیده است تا میزان دقیق کشته شدگان این حمله انتحاری مشخص شود. زیرا مشخص نبوده که چند عامل انتحاری جزو کشته شده‌ها و چند تن نیز مربوط به نیروهای پلیس این کشور بوده‌اند. مقامات می‌گویند هر 4 عامل انتحاری پیش از اینکه وارد مجتمع آموزشی نیروهای پلیس شوند دست به انتحار زده‌اند. سیدظفر هاشمی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید: در این حمله 15 تن کشته و 240 نفر از جمله 47 زن و 33 کودک زخمی شده‌اند. بیشتر زخمی‌ها سرپایی مداوا شدند اما حال 35 تا 40 زخمی به شدت وخیم گزارش شده است. یکی از مقامات شاخه امنیت ملی افغانستان می‌گوید: هدف حمله طالبان فراتر از حمله به پایگاه آموزشی نیروهای پلیس بوده است. آنها قصد داشته‌اند تا خود را به نزدیک دفتر فرماندهی این ساختمان برسانند تا خسارت بیشتری به بار آورند، اما چون در ورود به داخل ساختمان ناکام بوده‌اند، بلافاصله اقدام به انفجار خود کرده‌اند.

برخی می‌گویند این حملات تنها برای پایان دادن به شایعات اختلاف‌ها در گروه طالبان بوده است. غنی که تازه از سفر آلمان برگشته است این حمله را محکوم کرده و آن را در راستای تلاش طالبان برای پوشش دادن به ضعف‌های خود قلمداد کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، طالبان با این حمله قصد داشته است تا بار دیگر خودنمایی کند و مشکلات در مورد بحران جانشینی در این گروه فراموش شود. البته برخی بر این باورند این گروه همچنان به مذاکرات صلح با دولت امیدوار است و در واقع این حمله برای ابراز قدرت بوده است تا در مذاکرات آتی دست بالا را داشته باشند.
روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: طالبان با توجه به رشد داعش در این کشور گزینه نخست را گزینه صلح با دولت افغانستان قرار داده است اما قصد دارد تا با دستان پر در این مذاکرات حاضر شود.
پس از مرگ ملاعمر این باور به وجود آمده است که دوران افول طالبان آغاز شده است. دو دستگی‌های موجود در این گروه و بیعت نکردن اعضای این گروه با ملااختر، رهبر تازه طالبان موجب شده است این تحلیلگران باور داشته باشند اپیزود آخر از داستان طالبان کلید خورده است.

محکومیت بین‌المللی حملات روز جمعه
سازمان ملل متحد، آمریکا و هند حملات مرگبار دیروز به کابل را محکوم کرده‌اند.دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرده است که حملات روز جمعه کابل بیشترین تلفات غیرنظامی را از سال ۲۰۰۹ تا به‌حال داشته است. سازمان ملل از سال ۲۰۰۹ ثبت منظم تلفات غیرنظامی در افغانستان را شروع کرده است. در خبرنامه این سازمان آمده است: «آنهایی ‌که مسوول حملات انتحاری و دیگر انواع حملات پیچیده در مناطق غیرنظامی هستند، دیگر نمی‌توانند آسیب‌هایی را که به غیرنظامیان وارد می‌کنند، نادیده بگیرند.»
در این خبرنامه به نقل از نیکولاس هیسم، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته شده: «افغان‌ها مردمی صبور هستند، اما رنجی‌ که از این تاکتیک‌ها ناشی می‌شود و موجب مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان و اعضای خانواده‌ها می‌شود، شدید، برگشت‌ناپذیر و غیرموجه است.» وزارت خارجه آمریکا نیز حملات کابل را محکوم و اعلام کرد: «با این حملات شورشیان یکبار دیگر نشان دادند که هیچ اعتنایی به جان افغان‌های مظلوم ندارند. مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «چنین اعمالی توجیه ندارد و بار دیگر از طالبان، دیگر گروه‌های جنگجوی افغان و هر کسی ‌‎که از آنها حمایت می‌کند، می‌خواهیم تا خشونت در افغانستان را متوقف کنند.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در توییتر نوشت: «من حملات تکان‌دهنده و بزدلانه در افغانستان را محکوم می‌کنم.»
امر سینها، سفیر هند در کابل نیز با محکوم کردن این حملات در توییتر نوشته است: «از وقوع حملات بی‌رحمانه در کابل عصبانی هستم. تا چه زمانی این معافیت از پیگرد ادامه خواهد یافت.»او اضافه کرده است: «خشونت نه به امیر، نه به شورا و نه به رهبری مشروع نیاز دارد. این حملات پیچیده در کابل بدون کمک‌ (دیگران) نمی‌توانست واقع شود.»