خودروهای آینده بازار ایران چیست. اولین سوالی که امروز بسیاری از مشتریان آن را مطرح می‌کنند و با پاسخ آن قصد دارند برنامه خرید آینده خود را مشخص کنند. این موضوع که ازابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی آغاز شد در این روزها بیشتر از گذشته محل پرسش قرار می‌گیرد. این موضوع در شرایطی است که شروع مذاکرات هسته‌ای روزهای خوشی را برای اقتصاد کشور رقم زد، اما در میان صنایع مختلف بخت صنعت خودرو از بقیه بلندتر بود که با توافق ژنو در اواخر آذرماه قرعه برداشته شدن اولین تحریم‌ها به نام این صنعت زده شد. با این حال برداشته شدن این تحریم‌ها کمک چندانی به صنعت خودرو کشور نکرد؛ زیرا هنوز به دلیل تحریم‌های دیگری که در اقتصاد کشور وجود داشت، بسیاری از شرکت‌ها با ترس به بازار ایران نگاه می‌کردند.

با این حال با قرائت بیانیه هسته‌ای لوزان امید به رفع موانع پررنگ شد و زمزمه حضور بسیاری از خودروسازان برای مشارکت در بازار ایران شنیده شد تا اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به نتیجه رسید. اعلام حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران اشتیاق بسیار خودروسازان خارجی را به دنبال داشت؛ به‌طوری‌که آنها هدف خود از بازار ایران را سرمایه‌گذاری مشترک در تولید عنوان کردند. در این میان هم مسوولان بر قوانین کشور در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کردند و شرط داخلی‌سازی 40 درصد برای حضور در صنعت خودرو ایران را یادآوری کردند. خودروسازان بین‌المللی نیز با گوشه چشمی که به بازار ایران داشتند هر چند در زمینه شرط و شروط‌ها اظهار نظری نکردند، اما مذاکرات خود برای حضور را آغاز کردند که در این میان هر یک از شرکت‌ها از خودروهای آینده‌ای که قرار است در ایران ساخته شود، نام بردند. با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان مذاکرات صورت گرفته برای تولید خودروهای اروپایی در بازار ایران را منوط به یک‌سال و نیم تا دو سال آبنده می‌دانند، اما در این گزارش به معرفی خودروهای آینده بازار ایران می‌پردازیم.

pic1


تولیدات جدید رنو در بازار ایران
شرکت رنو جزو شرکت‌هایی است که مساله داخلی‌سازی و قطعه‌سازی در صنعت خودرو ایران را مدنظر قرار داد و در شرایط تحریم نیز جزو تنها شرکت‌های خارجی بود که بازار ایران را رها نکرد، بر همین اساس برنامه این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌ها از همه جلوتر است. بر این اساس شرکت رنو قصد دارد، دو پروژه مهم خود یعنی وانت تندر و ساندرو (B90) را که آماده کرده است، در سال‌جاری به بازار عرضه کند.
همچنین این شرکت با ارزیابی نسبت به تقاضای مشتریان از طریق شرکت ایران خودرو، کپچر را وارد کرد که در جدیدترین برنامه خود از داخلی‌سازی این خودرو در شرکت ایران خودرو خبر دارد. همچنین دیگر خودروی این شرکت یعنی داستر که توسط شرکت‌های واردکننده خودرو به دست مشتری ایرانی می‌رسید، قرار است در سال‌جاری به داخلی‌سازی این خودرو در پارس خودرو بپردازد.
رنو کلئوس هم از شهریور به‌صورت CBU وارد بازار می‌شود که در صورت استقبال مشتریان با داخلی‌سازی در شرکت پارس خودرو به دست مشتریان می‌رسد. سیمبول نیز خودروی جدیدی است که شرکت واردکننده رنو در حال حاضر به ایران وارد کرده است، اما بنابرگفته‌ها این خودرو نیز قرار است در آینده نزدیک با داخلی‌سازی به دست مشتری ایرانی برسد.

محصولات آینده پژو
در حال حاضر محصولات کمپانی پژو در ایران بیش از هر سازنده دیگری به چشم می‌خورد؛ به‌طوری‌که براساس آمار پژو ۳۰ درصد از بازار ایران را در دست دارد، اما گویا مدیرعامل ایران خودرو قصد دارد سهم این شرکت در بازار ایران را کاهش دهد که علت این موضوع نیزآن است که پژو در روزهای سخت تحریم بازار ایران را ترک کرد و اینکه این شرکت به تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند نبود. با این حال مذاکرات بین پژو و ایران‌خودرو ادامه دارد و گویا طرف اروپایی سعی دارد سردی روابط را از بین ببرد.
با این حال در میان خودرو‌های جدید پژو که قرار است از این شرکت به بازار ایران وارد شود نام خودرو پژو 301 پژو 2008 دیده می شود. همچنین نام دیگر محصول این شرکت پژو 208 نیز به چشم می‌خورد.

گزینه دیگر مشتریان خودروهای آلمانی و آمریکایی
هر چند در حال حاضر برنامه این دو شرکت فرانسوی برای تولید خودرو در بازار ایران مشخص است، اما در این میان نام برخی دیگر از خودروسازان اروپایی و آمریکایی نیز به چشم‌ می‌آید. یکی از گزینه‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی به مذاکره پرداخت شرکت خودروسازی فولکس‌واگن آلمان است که این شرکت در حال مذاکره برای حضور در بازار ایران به‌صورت جوینت ونچر با شرکت ایران خودرو است.

pic۲



شرکت فیات ایتالیا که سهام کرایسلر آمریکا را نیز خریداری کرده، جزو گزینه‌هایی است که نامش در این لیست جای گرفته است. به‌طوری‌که مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به نام این شرکت، از آن به‌عنوان گزینه‌های مطرح خود در آینده نزدیک نام برده است؛ بنابراین آن‌گونه که مشخص است با وجود افزایش تعداد خودروسازان خارجی به بازار ایران در آینده شاهد بازاری خواهیم بود که با محصولات متنوعی روبه‌رو است. نکته جالب توجه آن است که با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به خودروهای شاسی بلند بسیاری از این شرکت‌ها در برنامه داخلی‌سازی خودروهای آینده خود علاوه‌بر در نظر گرفتن مدل‌های سدان، سهم خودروهای شاسی بلند را نیز بسیار مدنظر قرار داده‌اند. آن‌گونه که مشخص است بازار ایران در آینده نزدیک با تحولات بسیاری در زمینه خودرو روبه‌رو خواهد بود؛ به‌طوری‌که خودروسازان ایران می‌توانند به نیاز مشتری ایرانی پاسخ مطلوب دهند.

pic۳