6 نکته مالی برای دانشجویان آینده
دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی ایران تحصیل می‌کنند، هزینه‌های بسیار کمتری را نسبت به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند. از این‌رو هزینه دانشگاه در ایران مانند هزینه‌های مشابه در دیگر کشورها دغدغه‌ای برای خانواده‌ها و فرزندان است. پائولا پنت، نویسنده «وایزرادوایزر» در نوشته‌ای این دغدغه‌ها را مورد بررسی قرار داده، نوشته‌ای که با توجه به شباهت وضعیت ایران و دیگر کشورها، خواندنی است. هزینه‌های دانشگاه بسیار بالاست. «کالج بورد» یک شرکت غیرانتفاعی آمریکایی است که به‌عنوان هیات آزمون ورودی دانشگاه عمل می‌کند و هدف آن افزایش دسترسی به آموزش عالی است و نکته بد این است که رقمی که کالج بورد به‌عنوان هزینه تحصیل برای فقط یک سال تحصیلی اعلام کرده است، بسیار بالاست. از سوی دیگر، شهریه و هزینه‌ها از تورم پیشی گرفته است و این مساله به این معنی است که دانش‌آموزی که چند سال دیگر به سن ثبت نام در دانشگاه می‌رسد، هزینه هایش به‌طور چشمگیری بالاتر خواهد بود. اکثر خانواده‌ها قادر نیستند کل هزینه‌های تحصیل دانشگاهی فرزندان‌شان را بپردازند، بنابراین استفاده از کمک‌های مالی بخشی از برنامه‌ریزی آنها برای تحصیل دانشگاهی فرزندان‌شان خواهد بود. خانواده‌هایی که فرزندشان در سن دانشگاه است یا خانواده‌هایی که فرزندشان چند سال دیگر به سن دانشگاه می‌رسد، باید به چند نکته اساسی توجه کنند.

برنامه‌‌ریزی را زود شروع کنید
فکر کردن به چگونگی پرداخت هزینه‌های تحصیل دانشگاهی فرزندتان را به سال‌های آخر دبیرستان موکول نکنید. عوامل بسیاری بر میزان هزینه‌های تحصیل تاثیر می‌گذارند، مانند رشته تحصیلی که فرزندتان علاقه‌مند است دنبال کند، فرزندتان می‌خواهد در دانشگاه دولتی تحصیل کند یا دانشگاه خصوصی و اینکه آیا می‌خواهد در ایالت خود تحصیل کند یا در یک ایالت دیگر. بنابراین در سال دوم دبیرستان با فرزندتان درباره اینکه می‌خواهد در چه رشته‌ای ادامه تحصیل دهد، گفت‌وگو کنید. اگر از قبل این مساله را بدانید، برنامه‌ریزی آسان‌تر می‌شود و استرس تصمیم‌گیری در دقیقه ۹۰ به وجود نمی‌آید.

تحقیق کنید
در مورد کمک‌های مالی تحصیلی واژگان فنی بسیاری وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید. مثل کمک هزینه در برابر وام، کمک مالی یارانه‌ای در برابر غیریارانه ای، دولتی در برابر خصوصی و بسیاری دیگر. اگر با این اصطلاحات آشنایی ندارید از مشاور تحصیلی فرزندتان پرس و جو کنید. برای دریافت کمک مالی می‌توانید به مراکز دولتی و خصوصی مراجعه کنید. وام دهندگان غیردولتی مانند بانک‌ها، موسسات اعتباری و دانشگاه‌ها، وام دانشجویی خصوصی ارائه می‌کنند. ارائه این وام‌ها به سابقه اعتباری و درآمد وام‌گیرنده و دیگر معیارهای وام‌دهی بستگی دارد.

برنامه‌های جایگزین را درنظر بگیرید
اگر همه تلاش‌تان را برای تضمین کمک مالی انجام دادید و بازهم احساس کردید از توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل فرزندانتان برخوردار نیستید، می‌توانید برنامه‌های جایگزین را درنظر بگیرید. با درنظر گرفتن سناریوهای جایگزین برای تجربه تحصیلات دانشگاهی فرزندانتان، می‌توانید هزینه‌های تحصیل را کاهش دهید. مثلا آنها می‌توانند در دانشگاه شهر محل سکونتشان تحصیل کنند تا در هزینه اقامت و خورد و خوراک صرفه‌جویی شود. می‌توانند ابتدا در دوره‌های دانشگاهی دو ساله شرکت کنند و فوق دیپلم بگیرند و سپس از فوق‌دیپلم به لیسانس بروند.


از توان مالی خود مطلع باشید
برخی کمک‌های مالی خاص، براساس نیاز هستند، یعنی فقط به دانشجویانی اختصاص می‌یابند که سطح مشخصی از نیاز مالی داشته باشند. اگر درآمد خانوار و میزان هزینه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود والدین قادر به پرداخت آنها باشند، بسیار بالا باشد، میزان کمک مالی که دانشجو دریافت خواهد کرد، محدود خواهد شد. اگر در مورد این مساله نگران هستید، باید با یک برنامه‌ریز مالی برای ارتقای هر‌چه بیشتر شرایط فرزندتان مشورت کنید. از سوی دیگر، اگر توانایی مالی چندانی ندارید، خوب است بدانید که این مساله به فرزندتان این شانس را می‌دهد که از کمک‌های مالی بیشتری برخوردار شود.

منابع جایگزین را درنظر بگیرید
فراموش نکنید که کمک‌های مالی سنتی مانند وام‌ها و کمک هزینه‌ها تنها گزینه موجود برای پوشش هزینه‌های تحصیلی نیستند. در واقع، هنگام برنامه‌ریزی مالی، گرفتن وام دانشجویی باید آخرین گزینه باشد نه اولین.بورس‌های تحصیلی(که از طرف دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی اعطا می‌شوند)، برنامه‌های کار درضمن تحصیل و مشاغل نیمه وقت، کمک می‌کنند دانشجویان بدون نیاز به گرفتن وام تحصیلی و رفتن زیر بار بدهی به تحصیل خود ادامه دهند. در درجه اول این فرصت‌ها را به حداکثر برسانید. به‌عنوان مثال بررسی کنید کدام دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بورس تحصیلی ارائه می‌کنند. اما نباید تصور کنید که بورس تحصیلی همه هزینه‌ها را پوشش خواهد داد.

هر سال درخواست کمک مالی کنید
درباره واجد شرایط بودن خود بدبین نباشید. دانشجویان می‌توانند هرسال درخواست کمک مالی کنند، حتی اگر تصور می‌کنند کمکی دریافت نخواهند کرد. بیش از دو‌سوم خانواده‌ها واجد شرایط دریافت کمک مالی هستند. اگر وضعیت مالی تان تغییر کرده باشد، ممکن است فرزندتان برای دریافت کمک‌های مالی واجد شرایط شده باشد. به هر حال درخواست کمک مالی به‌صورت سالانه ضرری ندارد.