مسوولیت در صنعت نشر
محمود دولت‌آبادی یک نویسنده کارش نویسندگی است یعنی زندگی‌اش همین است و از همین راه نان می‌خورد. از این نظر کمتر پیش می‌آید که بتواند درباره مسائل اقتصادی نظر خاصی داشته باشد. من هم همین گونه‌ام. اما بالاخره در جایی به اسم «قیمت پشت جلد» کار نویسنده‌ها با اقتصاد هم گره می‌خورد و داستان پیچیده می‌شود. توزیع نادرست و ناکافی و کارهای غیرقانونی و قاچاق، مساله نشر کتاب را بغرنج کرده است. به نظر من یک روزنامه اقتصادی همان‌طور که لازم است به مسائل فرهنگی از دیدگاه اقتصادی بپردازد، لازم است که دراین باره کاری کند تا فرهنگ نشر در فعالان این بخش جا بیفتد و البته دست کسانی که بی‌ملاحظه بگویم در این حوزه دزدی می‌کنند را با شفاف کردن ماوقع و نظارت رسانه‌ای، از بازار نشر کوتاه کنند.
مشکل من به شخصه مشکل توزیع کتاب است. کتاب را می‌گیرند، چک دو، سه ماهه می‌دهند، خوب توزیع نمی‌کنند و از هر لحاظ دردسر ایجاد می‌کنند. این اتفاق جان و تن نویسنده را خسته می‌کند.
الان اگر کتابی خوب نوشته شود ممکن است قبل از انتشار قانونی و رسمی، به سادگی لو برود و یک ناشری برای خودش چاپ کند و حق نویسنده و مولف را پایمال کند. این فضا فضای خوبی نیست. رسانه باید کارش همین باشد، جلو این اتفاق‌ها را تا جایی که از دستش برمی‌آید بگیرد. مخصوصا یک روزنامه اقتصادی که با این رویه‌ها بیشتر آشنایی دارد، وظیفه سنگین‌تری هم دارد.