فصلی جدید در صنعت گردشگری
ایران امیدوار است توافق هسته‌ای که زمینه برداشته شدن تحریم‌ها را فراهم کرده است به‌طور قابل توجهی بر تعداد گردشگران خارجی این کشور بیفزاید. سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و توجه به بانکداری الکترونیکی از جمله استفاده گسترده از کارت‌های اعتباری تاثیر زیادی بر رونق این صنعت در کشور داشته است. اقتصاد ایران سال‌ها به دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است، اما با برداشته شدن تحریم‌ها فرصت‌های بسیاری در اختیار اقتصاد این کشور قرار می‌گیرد از جمله آزاد شدن بیش از 100 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران که می‌تواند کمک شایانی برای این کشور باشد.
تاثیر توافق بر صنعت توریسم ایران به دلیل جو مثبتی که از این پس ایجاد می‌شود، بسیار مثبت خواهد بود، همان‌طور که پس از روی کارآمدن دولت جدید شاهد حضور گسترده گردشگران از نقاط مختلف از جمله اروپا در ایران بوده‌ایم.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران می‌گوید: پس از اعلام توافق گروه‌هایی که در صنعت هتلداری کشورهای آلمان، یونان،کره جنوبی و سنگاپور مشغول به فعالیت هستند، برای بررسی وضعیت گردشگری در ایران و جذابیت‌های توریستی آن وارد کشور شده‌اند.
اگرچه زیرساخت‌های صنعت توریسم چندان توسعه‌یافته و مناسب نیست، اما براساس گفته سلطانی‌فر در سال گذشته 11 هتل در سراسر کشور ساخته شده و هتل‌های دیگری نیز در حال ساخت هستند. گروه هتل‌های «روتانا» که متعلق به کشور امارات است، تصمیم دارد چهار هتل در ایران افتتاح کند و شرکت «آکور» فرانسه که یک گروه پیشرو در این صنعت محسوب می‌شود نیز درگیر احداث حداقل دو هتل چهارستاره در کشور است.

وی در گذشته نیز بر اهمیت صنعت گردشگری برای کشور تاکید کرده و از برنامه‌ریزی برای جذب 20 میلیون توریست تا سال 2025 و کسب بیش از 30 میلیارد دلار درآمد خبر داده بود؛ رقمی که در حال حاضر حدودا 4 میلیون نفر برآورد می‌شود. کشور ایران جزو یکی از مقاصد دارای ظرفیت بالای گردشگری جهان به‌شمار می‌رود که دارای 17 مکان ثبت شده باستانی بسیار ارزشمند در یونسکو است.
با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر، ایران یکی از کشور‌های کمتر توسعه‌یافته در بازار مهمانداری و خدمات‌رسانی به‌شمار می‌رود. به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر دارای مکان‌های تاریخی و باستانی و فرهنگی متاسفانه در بین ۱۸۰ کشور رتبه ایران از نظر فعالیت در صنعت گردشگری و درآمد ناشی از آن به ترتیب ۱۳۲ و ۱۶۰ است.

محسن قریب، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری تورهای مسافرتی و گردشگری ایران می‌گوید: از ماه ژوئن به دلیل اعلام توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵، سونامی گردشگران خارجی به کشور سرازیر می‌شود.
هتلداران و تورگردانان ایرانی اعلام توافق هسته‌ای ایران را اتفاق بسیار مثبتی تلقی می‌کنند که درهای ایران را به روی گردشگران خارجی باز می‌کند.
به نظر می‌رسد صنعت توریسم ایران با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی رشد سریعی را پیش‌رو داشته باشد. از سویی گردشگران زیادی تمایل به بازدید از جاذبه‌های بی‌نظیر ایران دارند و از سوی دیگر برنامه‌های زیادی برای توسعه آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و تسهیلات گردشگری در نظر گرفته شده است.

ایرانی‌ها قصد دارند از این فرصت نهایت استفاده را در جهت بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و مکان‌های باستانی و تفریحی از جمله کوه‌های سر به فلک کشیده که برای اسکی و و کوه‌نوردی بسیار مناسب هستند، ببرند.
برداشته شدن تحریم‌ها احتمالا امکان سفر به ایران و بازدید از مناطق مختلف آن را برای غربی‌هایی که تعداد آنها پس از انتخابات سال 92 بسیار بیشتر شده، تا حد زیادی راحت‌تر خواهد کرد. اگر محدودیت‌های اعمال شده بر ایران - که در شکل‌های گوناگون ازسال 1979 وجود داشته- برداشته شود؛ امکان رزرو هتل، قطار و هواپیما، افتتاح حساب یا استفاده از کارت‌های اعتباری را در این کشور تسهیل می‌کند. در حال حاضر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، مجبورند با دور زدن محدودیت‌ها و از طریق شخص سومی در یک کشور دیگر کارت‌های اعتباری را تهیه کرده و اجناس مورد نظر خود از جمله خرید فرش‌های ایرانی یا حتی پرداخت هزینه تور را انجام دهند.