زینب موسوی
عضو گروه خبر
علی طیب‏نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت حسن روحانی سومین کارت زرد را نیز یکشنبه این هفته از مجلسی‏ها دریافت کرد؛ موضوعی که به نظر شرایط را برای اعلام وصول طرح استیضاح او تسهیل کرده است.
گرچه پیش از این تصور می‏شد دریافت کارت زرد سوم به صورت خودکار منجر به استیضاح می‏شود، اما حالا این موضوع مورد تردید قرار گرفته است. بر اساس آنچه در آیین نامه داخلی مجلس و در ماده ۲۱۱ آن آمده است «چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سوالات نمایندگان از هر وزیر واردتشخیص داده شودطرح استیضاح وزیر در دستور کار مجلس قرار خواهدگرفت.»

به استناد ماده ۲۱۱ آیین‏نامه، استیضاح وزیر منوط به رعایت اصل ۸۹ قانون اساسی است. براساس اصل هشتاد و نهم قانون اساسی، نمایندگان‏ مجلس‏ ‏ می‏توانند در مواردی‏ که‏ لازم‏ می‏دانند هیات‏‏وزیران‏ یا هر یک‏ از وزرا را استیضاح‏ کنند؛ استیضاح‏ نیز وقتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ که‏ با امضای‏ حداقل‏ ۱۰‏ نفر از نمایندگان‏ به‏ مجلس‏ تقدیم‏ شود. بنابراین می‏توان «کارت زرد» یا «اخطار» مجلسی‏ها به وزیران را به عنوان اقدامی از سوی نمایندگان خواند که به خودی خود قابلیت در دستور کار قرار دادن موضوع استیضاح وزیر «سه کارته» را ندارد، بلکه باید با طرح استیضاح رسمی با ۱۰ امضا، همراه باشد.

حال اما خبرهایی از هیات‌رئیسه مبنی بر تصویب طرح استیضاح علی طیب نیا به گوش می رسد؛ طرحی که به امضای 25 نفر از نمایندگان رسیده و با سومین کارت زردی که وزیر اقتصاد دریافت کرد، شرایط را برای اعلام وصول این استیضاح هموار ساخت. با این همه اگر استیضاح وزیر اقتصاد جدی باشد، باید هفته آینده از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول شود