The Economist
تعیین جنسیت کودک

مجله اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به سراغ یک موضوع حساس در علم رفته است. علمی که می‌تواند به تعیین جنسیت کودک ختم شود. این مجله می‌نویسد: قدیم‌ها همه‌چیز ساده‌تر بود. با 9 ماه انتظار کشیدن در نهایت جنسیت بچه مشخص می‌شد اما حالا به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز پیچیده‌تر شده است. گزارشی در 14فوریه از سوی آکادمی علوم ملی آمریکا منتشر شد که در آن گفته شده است امکان دستکاری ژنتیک وجود دارد. در این گزارش آمده است که پیشرفت‌های خوبی روی شبیه‌سازی و تشخیص بیماری‌ها به‌دست آمده است. برخی انتقاد می‌کنند که این اقدام قرار گرفتن در برابر خداست.در واتیکان نیز بین افراد آن دو دستگی دیده می‌شود ولی بخش سنتی‌تر آن مخالف چنین دخالتی هستند.مجله اکونومیست البته در یک مطلب مهم دیگر نیز به رسوایی اخیر دولت ترامپ اشاره داشته است. در این راستا مایکل فلین هفته گذشته به دلیل ارتباط با سفیر روسیه از کار برکنار شد. خبرها حکایت از این داشت که فلین پیش از اینکه ترامپ به‌طور رسمی قدرت را در دست بگیرد، با سفیر روسیه تماس داشته و به وی قول داده است که آمریکا در دوران ترامپ تحریم‌ها را سبک‌تر خواهد کرد. این خبر اما به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند و مایکل فلین مجبور به استعفا می‌شود. مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا متهم شده بود که دراین‌باره اطلاعات ناقصی در اختیار مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا قرار داده است. از این‌رو ترامپ از فلین می‌خواهد که استعفا بدهد. این رسوایی در شرایطی رخ داد که ترامپ متهم است با کمک روسیه قدرت را در آمریکا به دست گرفته است. هنوز چند صباحی از موضوع حملات هکری روسیه به سایت مرکزی انتخاباتی دموکرات‌ها نگذشته است که خبر ارتباط مایکل فلین با سفیر روسیه عمومی می‌شود و همین امر موجب شده است که فشارها علیه دولت ترامپ افزایش یابد.

Newsweek
شکست خورده از آلزایمر

آلزایمر یکی از مصیبت‌بارترین بیماری‌های انسانی است. تاکنون محققان تلاش‌های زیادی داشته‌اند تا ریشه‌های این بیماری را بشناسند و به جنگ این بیماری بروند اما توفیقات چندانی نداشته‌اند. با این وجود مجله نیوزویک در گزارشی اختصاصی می‌نویسد که محققان در تلاش هستند تا با برجسته کردن استراتژی جدید، این بیماری مخوف را شکست دهند. براساس این راهبرد آنها می‌گویند این بیماری را پیش از اینکه آغاز شود متوقف کنید. به نوشته این مجله درست یک روز پیش از روز شکرگزاری، گروهی از دانشمندان که بر روی یک داروی ضدآلزایمر کار می‌کردند با نهایت تاسف اعلام کردند که دارو تاثیرات کمی داشته است و آنها نتوانسته‌اند روند بیماری آلزایمر را کُند کنند. دانشمندان می‌گویند این بیماری ارثی است و حتی در سنین پایین‌تر هم ممکن است به سراغ افراد بیاید. بر اساس آخرین آماری که منتشر شده است بیش از ۹۹ درصد از داروهایی که در بازار برای مبارزه با آلزایمر موجود است در برابر این بیماری شکست خورده‌اند. مارتی رایس‌وایگ یکی از شهروندان آمریکایی پس از اینکه از شکست پروژه اخیر با خبر می‌شود به نیوزویک می‌گوید: خیلی غمگینم. واقعا امیدوار بودم که این‌بار این دارو بتواند زندگی همه ما را دگرگون کند.مارتی رایس‌وایگ بیماری آلزایمر ندارد. او ۳۸ ساله و عامل فروش مستغلات است. اما بیشتر اعضای خانواده وی به این بیماری مبتلا شده‌اند. عموی او به همین دلیل از دنیا رفته است. ۱۱ عمه و عموی دیگر او نیز به این بیماری دچار بوده‌ یا به‌تازگی آلزایمر گرفته‌اند. او می‌گوید پدربزرگ من در ۶۴ سالگی به خاطر این بیماری فوت کرد. خانواده مارتی در سراسر دنیا نزدیک به ۵۰۰ نفر هستند که بیشتر آنها دارای نشانه‌هایی از این بیماری هستند و نشان داده شده است که آلزایمر در حال پیشرفت است و به سنین کمتر هم رسیده است. حالا مارتی نیز ممکن است از طرف خانواده پدری حامل این بیماری باشد.

Time
اینجا خبری نیست

در کاخ سفید چه خبر است؟ آیا آنگونه که رسانه‌ها می‌گویند در کاخ سفید یک هرج و مرج مطلق برقرار است یا آنگونه که ترامپ مدعی است همه چیز در کاخ سفید روبه‌راه است و اصلا خبری نیست. تیتر این هفته تایم نیز با استفاده از خود جمله ترامپ است. درحالی‌که توفان و باد و باران، کاغذهای روی میز را به هوا بلند کرده ترامپ خونسرد نشسته و بالای سر وی نیز نوشته شده است: اینجا هیچ خبری نیست. اما واقعیت این است که در یک‌ماه مدیریت ترامپ، کاخ سفید روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته است. روزهایی هرج و مرج‌گونه که عمدتا هم ناشی از دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بوده است. افشای دخالت روسیه در انتخابات و گزارش اخیر از ارتباط مشاور امنیت ملی ترامپ با سفیر روسیه در آمریکا همگی نشان از نا‌آرامی در درون کاخ سفید دارد. این اتفاقات در حالی در آمریکا رخ داده است که روسیه در اروپا در حال اجرای طرح‌هایی است که ترس کشورهای اروپایی را به همراه داشته است. به عنوان مثال تایم مدعی است که روسیه در مونته‌نگرو به دنبال ترور نخست‌وزیر این کشور بوده است. گفته می‌شود در این کشور نیروهای پلیس قلابی به دنبال یک کودتا در این کشور بوده‌اند و هدف از آن نیز کشتن نخست‌وزیر مونته‌نگرو بوده است. زیرا این کشور از زمانی که تلاش‌هایش را برای پیوستن به ناتو آغاز کرده، روسیه قصد داشته مانع آن شود. این در حالی است که اگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده یک رقیب سخت برای روسیه به حساب می‌آمد، در حال حاضر در تیم ترامپ نفراتی همچون استیفن بانن وجود دارند که طرفدار روسیه هستند. پیشتر نیز مایکل فلین به اتهام ارتباط با روسیه مجبور به استعفا شده بود. وجود این افراد در تیم رئیس‌جمهوری جدید آمریکا موجب شده است تا کشورهای اروپایی نسبت به سیاست‌های ترامپ در قبال روسیه نگران باشند.

The week

آیا فلین تنها بود؟

مجله ویک هم در این شماره به رسوایی اخیر دولت ترامپ پرداخته است. فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از اینکه جایش در کاخ سفید و در کنار ترامپ گرم شود، مجبور به استعفا شد. او به‌دلیل ارتباط با سفیر روسیه، در زمانی که هنوز سمت رسمی نداشت مجبور به استعفا شد. فلین بدون آنکه سمت رسمی داشته باشد در اواخر دوران باراک اوباما با سفیر روسیه ارتباط برقرار کرده و می‌گوید که تیم ترامپ تحریم‌های روسیه را سبک‌تر خواهد کرد. او اما به این دلیل که اطلاعات ناقصی از ارتباط خود با سفیر روسیه در اختیار مایک پنس، معاون اول آمریکا قرار داده است به اتهام فریب وی مجبور به استعفا می‌شود، اما سوال اصلی این است که آیا فلین در این رسوایی تنها بوده است؟ در هفته‌ای که گذشت به‌دلیل عملکرد دونالد ترامپ، تیم وی در آستانه یک تحقیق گسترده قرار گرفته است. این امر زمانی قوت گرفت که فلین اعتراف کرد وی به سفیر روسیه قول‌هایی داده است. دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دیگر موضوعی تازه نیست، اما زمانی که ژنرال سه ستاره این کشور به این ارتباط اعتراف می‌کند، این گمانه‌زنی قوت می‌گیرد که تیم ترامپ ارتباطات بیشتری با روسیه داشته است. ترامپ تاکنون راه انکار را در پیش گرفته است اما چندی پیش از استعفای فلین نیز وی هرگونه ارتباط با سفیر روسیه را تکذیب می‌کرد. اما زمانی که واشنگتن پست جزء به جزء مکالمه‌ها را افشا کرد وی مجبور به اعتراف شد. این داستان اما زمانی هیجان بیشتری می‌گیرد که شواهد نشان می‌دهد ترامپ و تیم وی از داستان ارتباط فلین با سفیر روسیه در واشنگتن مطلع بوده‌اند. البته ترامپ نیز پیش از اینکه به‌طور رسمی وارد کاخ سفید شود سیگنال‌هایی از آسان‌گیری بر روسیه فرستاده بود. در رسوایی فلین نیز به این امر اشاره شده است که ژنرال سه ستاره آمریکایی از سفیر روسیه خواسته است کرملین به تحریم‌های اوباما واکنش نشان ندهد، زیرا ترامپ آنها را سبک‌تر خواهد کرد.

The spectator
پایان داعش

مجله بریتانیایی اسپاکتاتور در این شماره به سراغ داعش رفته است. به اعتقاد این مجله داعش به روزهای آخر خود نزدیک شده است. این مجله می‌نویسد: این روزها برای خلافت (خودخوانده) روزهای آخر است. تمامی ارتباطات رقه، پایتخت این خلافت مسدود شده است. در عراق نیز آنها نصف موصل را از دست داده‌اند. آیا آنها انتظارش را داشتند؟ آنها باید از همان ابتدا می‌دانستند که به این روز ناگزیر خواهند رسید. این شکست حتی توسط یکی از رهبران فکری داعش نیز پیش‌بینی شده بود. ابو فاروق المصری یکی از متفکران این گروه تروریستی پیشتر اعلام کرده بود که داعش ممکن است در میادین شکست بخورد و خلافت ما را زنده به گور کنند. المصری که یکی از روحانیون برجسته این گروه است در رقه زمانی که مشغول موعظه بود این موضوع را به اطلاع طرفداران خود رساند و گفت آنها پروژه ما را ناکام خواهند گذاشت. او در این موعظه گفت که راهبرد آنها آتش زدن شوالیه‌های خلافت است. او گفت دیدن شما در زندان برای من بهتر از آن است که شما را در میادین جنگ ببینم که در حال نابود شدن هستید. البته این روحانی مصری چندی بعد ناپدید شد و برخی می‌گویند احتمالا در یکی از زندان‌های بدنام داعش در رقه گیر افتاده است. دونالد ترامپ هم شاید با پیش‌بینی المصری موافق باشد. او با عجله فراوان قصد دارد پایان داعش را رقم بزند. توبی کیث (که نام وی به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی پست مشاور ارشد ملی آمریکا مطرح شده است و از یاران نزدیک ترامپ محسوب می‌شود) اخیرا گفته است ترامپ به کاخ سفید پاگذاشته است تا پایان افراطیون را رقم بزند. او همچنین به نیروهای داعش هشدار می‌دهد: شما از اینکه سر به سر آمریکا گذاشته‌اید به زودی متاسف خواهید شد. برای اینکه ما پوتین‌هایمان را بر سر شما فرود خواهیم آورد. ترامپ نیز البته گفته است یک طرح فوق سری برای شکست داعش دارد.

Beijing Review

آرامش اقتصادی در چین؟

در‌حالی‌که در ایالات‌متحده هر روز اخبار ناخوشایندی به گوش می‌رسد، چین به‌عنوان رقیب فعلی آمریکا خبر می‌دهد همه امور تنظیم شده به پیش می‌رود. مجله پکن ریویو نزدیک به حزب کمونیست این کشور از طرح‌های اقتصادی چین خبر می‌دهد. بر این اساس گفته می‌شود که در فصل چهارم سال ۲۰۱۶ اقتصاد چین ۸/ ۶ درصد رشد داشته است. این در حالی است که در فصل سوم نیز این کشور رشد اقتصادی ۷/ ۶ درصدی داشته است. در عین حال رشد اقتصادی سالانه این کشور به رقم ۷/ ۶ درصدی رسید. تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۶ به مجموع ۱۱ تریلیون دلار رسیده است. چین در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید و این احتمال داده می‌شود که پکن بتواند در غیاب آمریکا به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های انزواطلبانه واشنگتن، حضور موثرتری در اقتصاد جهانی داشته باشد. حالا چین توانسته است یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد. نیگ جیژه، مدیر دفتر آمار و اطلاعات ملی چین در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که چین توانسته است یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد؛ زیرا برخی از نهادها پیشتر گفته بودند که درآمد ناخالص ملی چین ۴/ ۹ تریلیون دلار بوده است، اما وی در این کنفرانس خبری اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی چین ۱۱ تریلیون دلار بوده است. بر این اساس چین ۲/ ۳۳ درصد به رشد جهانی در سال ۲۰۱۶ کمک کرده است. بر اساس گزارش نهادهای اقتصادی، چین در سال ۲۰۱۶ سریع‌ترین رشد اقتصادی را در بین کشورهای بزرگ اقتصادی داشته است. افزون بر این اقتصاد چین در سال ۲۰۱۶ توانست به‌طور مداوم و پیوسته رشد داشته باشد. این کشور در بخش خدماتی توانست رشد قابل‌توجهی به‌دست آورد و در صنایع فوق تکنولوژی موسوم به «High tech» نیز رشد سریع و بالایی داشته است.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات