ایسنا- آشنایی با فرهنگ کشورهای اردو، انگلیسی و آذری‌زبانان از جمله ملاحظاتی بود که برای سخنرانان مراسمات هریک از این زبانان درنظر گرفتیم.
مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ضمن تشریح برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای زائران خارجی‌زبان در دهه اول محرم، از افزایش درخواست حضور گروه‌های اروپایی به حرم رضوی در دهه اول محرم خبر داد.
محمدجواد هاشمی‌نژاد اظهار کرد: در دهه اول ماه محرم نشست‌های تخصصی در مورد حادثه عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و آذری برگزار می‌شود. وی با بیان این‌که مراسم ویژه آذری و انگلیسی ‌زبانان در رواق غدیر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: سخنرانی عرب‌زبانان هر روز بعد از اقامه نماز ظهر و هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق دارالمرحمه توسط حجت‌الاسلام سیدمنتظر احمدالحیدری و حجت‌الاسلام محمدرضا سیبویه با موضوعات بصیرت عاشورایی انجام می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی درباره سخنرانی اردوزبانان گفت: این سخنرانی هر شب در رواق کوثر توسط دیدار علی‌‌اکبری و الفت حسین‌جویا با موضوع پیام‌های عاشورا همراه با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی برگزار می‌شود. وی تاکید کرد: در برنامه‌های ویژه عرب‌زبانان سعی شده از سخنرانان به‌نام کشورهای عربی دعوت شود که به فرهنگ این کشورها نیز مسلط باشند، همچنین آشنایی با فرهنگ کشورهای اردو، انگلیسی و آذری‌زبانان از جمله ملاحظاتی بود که برای سخنرانان مراسمات هریک از این زبانان درنظر گرفتیم.