گیشه اصفهان در دست مخاطبان قدیمی

در سال‌های اخیر رشد فروش گیشه یکی از مواردی بوده که همواره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی آن تأکید داشتند، فروشی که هر ساله از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده و رئیس سازمان سینمایی بارها با تفاخر از افزایش‌های صد درصدی صحبت کرده است. با این حال فروش در شهرستان‌ها از جمله مواردی است که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود. شهرستان‌ها از نبود سالن‌های مناسب، تبلیغات لازم و بازاریابی لازم برای فیلم‌های سینمایی رنج می‌برند و اصفهان نیز در میان دیگر شهرستان‌ها از این قاعده مستثنا نیست.

به جز مرکز استان، سایر شهرستان‌ها نیز با مشکلات دیگری مواجه هستند به ویژه شهرستان‌هایی که اصلاً سینمایی ندارند، همچون چراغی خاموش در حوزه سینما هستند. آمار تفکیکی فروش فیلم‌ها در شهرستان‌ها کمتر اعلام می‌شود و باید تا پایان سال صبر کرد تا این آمارها خود را نشان دهند. با این حال فیلم‌هایی همچون ۵۰ کیلو آلبالو، من سالوادور نیستم و فروشنده که به تازگی بر پرده سینماهای کشور به نمایش درآمده همان فیلم‌هایی هستند که در شهرستان‌ها نیز با اقبال عمومی رو به رو بوده‌اند. آنچه آمارها نشان می‌دهد، پیشتازی فیلم‌های کمدی است و اصغر فرهادی با فیلم خود در حال نزدیک شدن به صدر جدول است. البته آمار ماه رمضان برای سینمای اصفهان نشان از خبرهای خوبی داشت. اخیرا مصطفی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: همان‌طور که انتظار می‌رفت فروش فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان در سینماهای اصفهان نسبت به همین ماه در سال قبل، با افزایش چشمگیری روبرو شد. وی تصریح کرد: فروش سینماهای اصفهان در ماه مبارک رمضان امسال، بین ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است که نشان از استقبال شهروندان اصفهانی در شب‌های ماه مبارک رمضان از فیلم‌های در حال اکران دارد.

افزایش 10 تا 20 درصدی فروش

منصور نورپور، مدیر سینما قدس اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه همه سینماهای ایران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش فروش را در سال جاری تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: سینماهای اصفهان نیز با همین افزایش فروش مواجه بودند و تفاوت میزان فروش آنها در فیلمی است که پخش کرده‌اند، ممکن است یک سینما فیلمی پرمخاطب را پخش کرده که فروش بیشتری داشته و ممکن است سینمایی دیگر با فیلمی با مخاطبان کمتر فروش کمتری داشته است.

تأثیر تبلیغات مجازی بر سینما

در سال جاری شاهد افزایش تبلیغات مجازی هستیم به صورتی که کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام توانسته‌اند تا حد زیادی در معرفی و نمایش تیزرهای فیلم‌ها نقش قابل‌توجهی ایفا کنند. در این زمینه رضا دهقانی، رئیس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در مورد تبلیغاتی که در استان صورت گرفته، گفت: تبلیغات در فضای مجازی در سال جاری بیشتر شده و تأثیرش نیز از تبلیغات محیطی بهتر بوده است. شاید تأثیر آن ۷۰ درصد بیشتر از تبلیغات محیطی بوده و تأثیرگذاری بیشتری در جذب مخاطب داشته است. اما منصور نورپور با بیان اینکه تبلیغات خاصی در مورد سینما در اصفهان نداریم، اظهار کرد: تبلیغاتی که اکنون وجود دارد تأثیر کمی بر فروش فیلم‌ها دارد و صداوسیما نیز تبلیغات کمی در این مورد دارد.

مخاطبان سینما تفاوتی نکرده‌اند

در مورد مخاطبان سینما شاید بتوان به دو مورد اشاره کرد. یکی مخاطبانی که بیش از گذشته پا به سینما می‌گذارند و دوم آن‌هایی که برای نخستین بار در این فضای فرهنگی گام برمی‌دارند. در مورد مخاطبان اول شاید نیازی به تبلیغات نباشد، چراکه آنها فیلم‌های خود را پیدا می‌کنند و به سینما می‌آیند. اما در مورد گروه دوم باید سعی و تلاش بیشتری صورت گیرد تا بتوان آنها را جذب کرد. رئیس اتحادیه سینماداران اصفهان در مورد مخاطبانی که به سینماهای اصفهان پا می‌گذارند، گفت: عموماً مخاطبان اصفهان سه‌شنبه‌ها که نیم‌بهاست به سینما می‌آیند. اگر فیلم خانوادگی باشد، استقبال خانواده‌ها از آن زیاد است ولی تیپ مخاطبان نسبت به سال‌های گذشته فرقی نکرده است. مخاطبان سینما همیشه همان افرادی هستند که سینما می‌روند و همان مخاطبان همیشگی مشتریان سینما هستند. در برابر آنها گروهی هستند که به نمایش خانگی علاقه دارند و صبر می‌کنند تا فیلمی در شبکه خانگی عرضه شود و آن را خریداری می‌کنند. بنابراین تفاوتی نسبت به گذشته نداشته‌ایم. گروهی هم هستند که اصلاً پای خود را به سینما نمی‌گذارند و برخی هم فقط برای فیلم‌های خاصی به سینما می‌آیند مثل فیلم محمد رسول‌الله (ص)، افرادی هم به فیلم‌های هنر و تجربه علاقه دارند.

نوسازی سینماها تأثیر داشته است؟

در سال‌های اخیر سینماهای حوزه هنری با بازسازی‌های بسیاری در سطح کشور رو به رو بوده است. در اصفهان نیز چند سالن سینمایی تجهیز یا بازسازی شدند که شاید سینما فلسطین را بارزترین نمونه آنها دانست. تأثیر این بازسازی‌ها از جمله مواردی است که شاید بتواند، مخاطبان بیشتری به سینماها جذب کند. با این حال رئیس اتحادیه سینماداران اصفهان در مورد تأثیر بازسازی و بهسازی سینماها در جذب مخاطب تصریح کرد: بهسازی و نوسازی خاصی در اصفهان اتفاق نیفتاده است و فقط سینما فلسطین را می‌توان در میان کارهای انجام گرفته مهم برشمرد.

شاید در آینده سینما خانواده بتواند در این مورد تأثیرگذار باشد. نورپور در مورد رونق سینماها گفت: تنها چیزی که می‌تواند سینما را رونق دهد، افزایش کیفیت فیلم‌هاست. اگر فیلمی خوب باشد اصلاً نیازی به تبلیغ ندارد و هر کس فیلمی را نگاه کند، آن را به سایرین نیز پیشنهاد می‌دهد و این‌گونه سینماها به سمت رونق می‌روند. اما دهقانی نظر دیگری دارد و با تأکید بر اینکه بهسازی و نوسازی‌های سینما در جذب مخاطب تأثیرگذار است، گفت: تجربه نشان داده که مردم رغبت بیشتری به سینماهای بازسازی‌شده دارند و بیشتر آنها را می‌پسندند.

رویکرد مسئولان سینمایی در سطح استان

رئیس اداره سینما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: هدف ما الآن رشد سالن‌های سینمایی در سطح استان است. هر چه رشد سالن‌های سینمایی بیشتر باشد، فروش بیشتر می‌شود و مخاطب خود را نیز جذب می‌کند. الآن پیگیر این هستیم که سالن‌هایی را تجهیز به بخش دیجیتال کنیم. به‌زودی دو سالن سینما در نطنز و زرین‌شهر افتتاح می‌کنیم و به شدت در حق انتخاب مردم و رشد فروش گیشه تأثیرگذار خواهد بود.