تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی آینده
دکتر مسعود نیلی - مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روزنامه «دنیای اقتصاد» در طول 12 سال گذشته مسیر انباشت تجربه را طی کرده و این انباشت تجربه در تحولات کیفی این روزنامه در این سال‌ها کاملا مشهود بوده است. شاید بشود گفت عامل موفقیت متوالی و روزافزون این روزنامه به این سبب بوده که مجموعه تحریریه در مواجهه با رویدادهای مختلف به ویژه رویدادهای اقتصادی فقط نقش خبررسانی نداشته و تلاش کرده‌اند با توجه به آثار و پیامدهای آن خبر، مطالب را تحلیل و منتشر کنند.
این موضوع در دو سال گذشته متمایز شده و مطالب تحلیلی و کاربردی آن در حوزه اقتصاد کشور ارتقا یافته است. به‌عنوان مثال در چند ماه گذشته با پرداختن به موضوعاتی چون نقدینگی، پایه پولی، پیش‌بینی تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین تحلیل بازار ارز تصویری از وضعیت کنونی و واقعیت‌های اقتصاد ایران را پیش روی سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی گذاشته تا آنها بدانند در چه بستری به فعالیت می‌پردازند. برای فعالان اقتصادی چنین تحلیل‌هایی بسیار کاربردی و مهم است زیرا می‌توانند با استفاده از آن برای انجام فعالیت‌های گوناگون خود تصمیم‌هایی اتخاذ کنند که با واقعیت‌ها و اتفاقات آینده (کوتاه‌مدت و بلندمدت) مطابق باشد.
یکی دیگر از ویژگی‌های این روزنامه انتشار بهنگام آمار و اطلاعات اقتصادی مهم است که از سوی دستگاه‌ها و نهادهایی نظیر بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر می‌شود.
شاید «دنیای اقتصاد» تنها روزنامه‌ای باشد که با فاصله زیادی نسبت به دیگر روزنامه‌ها این داده‌های اقتصادی را منتشر و محتوای آن را تحلیل کرده و به پیش‌بینی آینده می‌پردازد.
مثلا اطلاعات مربوط به صنعت را دریافت کرده و آنجا که رشدی حاصل شده دلایل رشد را می‌گوید و آنجا که رشد صنعت کم شده و روندی کاهنده به خود گرفته و احساس می‌کند صنعت ممکن است به سراشیبی رشد بیفتد، هشدار می‌دهد.
به دلیل همین تفاوت‌های بارز و رویکرد منحصر به فرد در انتشار اخبار و رویدادها و نوع نگاهش به مسائل مختلف کشور است که مورد توجه قرار گرفته است. از سویی دیگر تا آنجا که بنده مطلعم کادر این روزنامه از افرادی جوان و تحصیلکرده تشکیل شده که با رشد و پرورش در چنین بستری می‌توانند به افرادی تبدیل شوند که در آینده رسانه‌‌ای کشور قابلیت‌های فراوانی را از خود نشان دهند شاید به همین خاطر باشد که شبکه‌ای هوشمند در این روزنامه شکل گرفته و از بین اخبار و رخدادهای گوناگون مطالبی را برجسته می‌کند که مورد توجه و نیاز سیاست‌گذار است.
توصیه بنده به‌عنوان کسی که روند توسعه این روزنامه را پیگیری کرده‌ام این است که بعد تحلیلی روزنامه و پیش‌بینی‌های واقعی از اقتصاد ایران تقویت شود و موضوعات مختلف را بیشتر از منظر نگاه به آینده منتشر کند چرا که هر چه تحلیل آینده‌نگرانه در اقتصاد داشته باشیم تصمیم‌سازان می‌توانند بر اساس آن تصمیم‌های مهم را در پیچ‌های تاریخی کشور در حوزه‌های گوناگون اتخاذ کنند.