ترین‌های بازار خودرو کشور

امیررشیدمهرآبادی

کارشناس خودرو

خودرو کالایی مصرفی است که خریداران آن به جز کاربری اصلی آن، به‌نوعی احساسات و نیازهای روحی خود را در زمان خرید در اولویت قرار می‌دهند. افرادی عاشق سرعت هستند و گروهی دیگر به‌دنبال لوکس بودن و برندینگ. عده‌ای دیگر هم هر دو را در کنار هم می‌خواهند و این تمایزها است که کلاس‌های مختلف خودرو را پدید آورده و کارخانه‌های خودروسازی دنیا هم با در نظر گرفتن این خواسته های، خریداران در بازه‌های زمانی مختلف دست به انقلاب‌های طراحی یا معرفی کلاس‌های نوظهوری به بازار می‌کنند.

 

البته این موضوع در کشور ما به کلی منتفی است و خریداران با قرار گرفتن در دسته‌بندی‌هایی بر مبنای بودجه و قدرت خرید، خودروهای تاریخ مصرف گذشته‌ای را پیش‌رو دارند که البته هراز گاهی با بهره‌مندی از مهندسی پیشرفته مجهز به چراغ‌های جدید شده و راهی بازار می‌شود. پس با فاکتور گرفتن از خودرو داخلی به سراغ وارداتی‌های بازار می‌رویم تا ببینیم خریداران این طیف بازار چگونه سلایق خود را در انتخاب دخیل می‌کنند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که با توجه به ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، خودروهای با این مشخصه بالاتر از مدل ۲۰۱۳ در بازار موجود نیست و ناگزیر این دسته را هم نادیده گرفته و به سراغ خودروهای وارداتی با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی می‌رویم. ابتدا از سریع‌ترین‌ها شروع می‌کنیم که دسته مورد علاقه جوان‌ها است و منظور نگارنده خودرویی است که در زمان شروع حرکت بهتربن شتابگیری را در کمترین زمان به نمایش می‌گذارد و برای این انتخاب هم شتاب اولیه خودرو در حالت استاندارد را در نظر می‌گیریم. با این توضیحات و در بین خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی خودرو ب‌ام‌و (زد-۴) باشتاب اولیه ۵/ ۵ ثانیه به‌عنوان سریع‌ترین مدل انتخاب می‌شود و بعد از آن ب‌ام‌و ۳۲۸ سدان با شتاب اولیه ۹/ ۵ ثانیه رتبه دوم را دارا است.

البته در این میان آلفارومئو (۴ سی) با شتاب اولیه ۵/ ۴ ثانیه نیز وجود دارد که فقط به تعداد انگشت‌شماری وارد کشور شده است و به همین خاطر در مقایسه ما حضور ندارد و که در گروه خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی پورشه پانامرا توربو با شتاب اولیه ۲/ ۴ ثانیه (۴ ثانیه در حالت لانچ) همچنان به‌عنوان سریع‌ترین خودرو وارداتی موجود در بازار خودرو کشور محسوب می‌شود. در گوشه دیگر بازار قویترین‌ها را مورد مقایسه قرار می‌دهیم که یقینا می‌توان ب‌ام‌وهای مجهز به توربو شارژر ۲۴۵ اسب‌بخاری را که با کد ۸/ ۲ آی شناخته می‌شوند به‌عنوان قوی‌ترین مدل‌های بازار در این بازه معرفی کنیم. اما مصرف بنزین که نه‌تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا برای خریداران خودرو مهم است و به همین دلیل رقابت بسیار فشرده‌ای را بین سازندگان خودرو رقم زده است تا بتوانند بازار فروش خود را حفظ کنند. با در نظر گرفتن میانگین مصرف سوخت خودروهای وارداتی می‌توان گفت که میتسوبیشی میراژ با مصرف ترکیبی ۶/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین اتومبیل موجود دربازار داخلی شناخته می‌شود و پس از آن کیا پیکانتو با میانگین مصرف ۳/ ۵ لیتر در یکصد کیلومتر در رتبه دوم قرار می‌گیرد. البته خودروهای هیبریدی مانند تویوتا کمری (ایکس ال آی) ولکسوس (ان ایکس) با مصارف سوخت پایین نیز در بازار هستند که خیلی عمومیت پیدا نکرده‌اند و در این مقایسه حضور ندارند.

در دسته بعدی خودروهای جادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر فضای سرنشینان و فضای قرار گرفتن بار را ملاک عمل برای جادار بودن در نظر بگیریم، ۳ شاسی‌بلند کلاس متوسط یعنی هیوندایی ساتنافه نیو، کیا سورنتو و همچنین میتسوبیشی اوت لندر با دارا بودن ۳ ردیف صندلی و قابلیت حمل سه سرنشین به‌عنوان جادارترین خودروهای وارداتی شناخته می‌شوند که علاوه‌بر فضای پا و سر مناسب برای سرنشینان جلو و عقب، حجم مناسب قابل‌توجهی نیز در محفظه بار خود به نمایش می‌گذارند. کوچک‌ترین خودروی وارداتی صرفنظر از فیات ۵۰۰ که هنوز به‌صورت انبوه و قابل‌توجه در بازار داخلی عرضه نشده است، کیا پیکانتو با طول ۳۵۹۵ و همچنین عرض ۱۵۹۵ میلی متر و سپس ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید به‌عنوان کوچک‌ترین‌های بازار شناخته می‌شوند. در قسمت خودروهای مجهز و آپشنال با در نظر گرفتن کلیه تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی خودروهای وارداتی و نیز مقایسه آنها با یکدیگر باید گفت در حال حاضر خودروی مرسدس بنز (‌ای ۲۵۰) و همچنین بی‌ام‌و ۵۲۸ در حالت فول آپشن، بالاترین سطح تجهیزات و امکانات رفاهی روز را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه،گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو، گرمکن‌های صندلی‌های عقب، ماساژور صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنطیم مستقل دما برای سرنشینان عقب و همچنین انواع سیستم‌های کمکی و رادار‌های جلو، جانبی، رادار تغییر خطوط و پیشگیری از تصادف اشاره کرد. خودرو لکسوس (جی اس۲۵۰) نیز بعد از این دو مدل با فاصله‌ای اندک در مقام دوم قرار می‌گیرد.