از آنجا که مسؤولیت اجتماعی و آگاهی از آن در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها اهمیت چشمگیری دارد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نیز بالطبع در راستای دستیابی به چشم‌انداز خود در افق سال ۱۳۹۵به دنبال ایجاد ارزش برای همه ذی‌نفعانش از جمله سهامداران، مشتریان، شرکای تجاری، جامعه و کارکنان به عنوان قطب جذب استعدادهای برتر بازار کاربران است.

این شرکت درصدد است تا به چشم‌انداز محبوب‌ترین شرکت ایرانی برسد و برای دستیابی به این هدف و اجرای کامل مسؤولیت اجتماعی شرکتی، منشوری را بر اساس استراتژی‌های تدوین‌شده در حوزه مسؤولیت اجتماعی شرکتی به عنوان اصل و راهنما برای مدیریت و کارکنان و ذی‌نفعان خود در نظر گرفته است. همراه اول با هدف تقویت پیوند مسئولانه با جامعه مشترکان تلفن همراه دو استراتژی مهم را در پیش گرفته است: برقرار رابطه مسئولانه در ابعاد مختلف کسب و کار، و افزایش گفت‌وگو و همکاری درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی با ذی‌نفعان. این شرکت در این راه از روش‌های تاثیرگذاری مانند آموزش، اطلاع‌رسانی، ارائه خدمات و محصولات مسئولانه و حمایت‌های برون‌سازمانی استفاده می‌کند. همراه اول برای کسب اعتماد و حسن نیت جامعه به حقوق شهروندی احترام می‌گذارد و مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی عمل می‌کند و در راستای آن، مدیریت شرکت، شرکت‌های تابعه و وابسته‌های آن مصمم به اجرای روح منشور در برنامه‌های کسب و کار خود هستند.

تعهدات همراه اول
شرکت همراه اول برای اجرای تعهدات و مسؤولیت‌های اجتماعی خویش طرح‌های گوناگونی را پایه‌ریزی کرده است که به این شرح‌اند: همراه سلامت که شامل سلامت جسم، روان و اجتماعی می‌شود؛ همراه طبیعت که در راستای حفاظت از طبیعت، فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای دوستدار طبیعت و توانمندسازی فنی، مهارتی، دانشی و مالی سازمان‌های متفاوت در حوزه محیط زیستی است؛ همراه آموزش که با هدف ارتقای کیفیت آموزشی، پرکردن خلاء آموزشی در مناطق مختلف کشور و ترویج نوآوری در این زمینه‌طرح‌ریزی شده است؛ همراه همدلی که این طرح را می‌توان در راستای ترویج و حمایت از اقدامات انسان‌دوستانه و خیرخواهانه و توانمندسازی فنی، مهارتی، دانشی و مالی سازمان‌های مردم‌نهاد به کار برد.


pic1


همراه اول در این حوزه‌ها اقدامات جالب توجهی انجام داده است برای نمونه در حوزه سلامت به اجرای برنامه‌ اهدای داوطلبانه خون توسط همکاران، حمایت از تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و حمایت از برنامه‌های هفته ملی دیابت پرداخته است. همچنین در حوزه طبیعت اجرای کمپین حذف قبوض کاغذی، مسابقه عکاسی با موضوع محیط زیست و همکاری با سازمان اب کشور برای اطلاع‌رسانی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف آب را مد نظر قرار داده است. در حوزه آموزش نیز امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای ایجاد مراکز تخصصی کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و تفاهم با سازمان مدیریت صنعتی برای چاپ کتاب از اقداماتی است که همراه اول در این زمینه انجام داده است. در نهایت نیز به اقدامات تاثیر‌گذار این شرکت در طرح همراه همدلی می‌توان اشاره کرد که عبارت‌اند از حمایت از برگزاری ازدواج دانشجویی، حمایت از کودکان سرطانی (محک)، حمایت از بازارچه خلق شادی به‌منظور کمک به کودکان تحت پوشش مدرسه خیریه بچه‌های سیب سرخ، دریافت کمک‌های مردمی از طریق فعال‌سازی آوای انتظار مرتضی پاشایی و تحویل چک آن به مرکز جامع سرطان. این شرکت همچنین در این راستا از برنامه‌های معنوی و مذهبی به اشکال مختلف حمایت کرده است.

مسؤولیت‌های اجتماعی شرکتیِ مدیریت فناوری
در شرکت همراه اول، مدیریت فناوری، به هدایت مدیران حوزه‌های مختلف در تلاش‌های بهبود بهره‌وری، افزایش اثربخشی، و تقویت جایگاه رقابتی همراه اول برای رسیدن به همراه نوین و محبوب‌ترین شرکت ایرانی می‌پردازد. عمده مدیریت تکنولوژی شرکت همراه اول در ابعاد سازمانی و فردی بنگاه صورت می‌گیرد کما اینکه دارای ابعاد ملی و دولتی در سطح کلان نیز بوده است. همچنین همراه اول، تاثیرات کلی فناوری‌ها، زمینه مورد استفاده بر جامعه، نقش آن در توسعه اقتصادی پایدار، نیازهای آموزشی عامه مردم، نیازهای پژوهشی و آموزشی در سطح آکادمیک، تاثیر در سلامتی و ایمنی و پیامدهای زیست محیطی را کاملا مدنظر قرار داده است. برای مثال در خصوص موارد زیر هدف‌گذاری به‌صورت دوره‌ای انجام شده و اهداف به‌طور کامل محقق شده است:

pic۲


1.حمایت از دانشگاه‌ها و پژوهش‌های کاربردی و پایه‌ای با اهداف محوری مانند ایجاد آزمایشگاه‌های قادر به سرویس‌دهی به سایر بخش‌های صنعت، بومیسازی توسعه پلت‌فرم‌هایی جدید ارائه سرویس از راه ایجاد اپلیکیشن‌ها، زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها، سامان‌ها، ایجاد اشتغال به‌کار پاره‌وقت و تمام وقت محققان و دانشجویان ارشد و دکتری، و تاسیس EBU‌های کوچک و بزرگ، ارتقا و بروزرسانی سطح علمی پرسنل متخصص همراه اول از راه اعزام به دوره‌های مبتنی بر موضوع پروژه‌ها و تحصیلات تکمیلی، انطباق با استانداردهای زیست‌محیطی، بهداشت حرفه‌ای و محیط، مسؤولیت‌های اجتماعی شرکتی ISO-14001 و OHSAS-18000 و CSR-ISO-26000 در راستای کسب و کار پایدار، تداوم کسب‌وکار و مشارکت در بومی‌سازی فناوری، از راه ایجاد رشته‌های جدید تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها مبتنی بر فناوری‌های همراه.

2.حمایت مالی، سیاست‌گذاری و علمی از انجمن‌ها و تشکل‌های علمی، کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی
3.حمایت از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای نمونه پذیرش دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف برای کارآموزی و حمایت از رساله‌ها و پایان نامه‌ها، حمایت از ثبت و انتشار مقالات پژوهشی.