خودروهایی که  اعتماد به نفس  می‌دهند
عادت تمیز نگه داشتن خودرو، چه بیرون و چه درون آن، فواید بسیاری دارد، از ظاهر درخشان خودرو که چشم‌ها را خیره می‌کند و به راننده‌اش اعتماد به نفس می‌دهد گرفته تا عمر بیشتر خودرو و سالم و خوش‌اندام ماندنش و حفظ قیمتش. خودرویی که از تمیزی برق می‌زند حتی این حس را القا می‌کند که سریع‌تر می‌تازد و در راه مسلط‌تر است.
گرد و خاک، نمک، ذرات چرب و چسبناک و آلوده، دشمنان اصلی ظاهر خودرو هستند. در امان نگه داشتن خودرو از آلودگی‌ها در تمام طول سال گاهی دشوار است. مرسوم‌ترین راه همچنان شست‌وشوی خودرو با دست و شلنگ یا سطل آب است، اما وقتی مفید است که با دقت و صرف حوصله انجام شود و البته نباید از این غافل شد که این روش همیشه هم دوستدار محیط زیست نیست. این روزها سالم‌ترین و سبزترین راه برای شست‌وشوی خودرو مراجعه به کارواش‌های اتوماتیک است، به خصوص وقتی خودرو خیلی کثیف نیست و تنها به شست‌وشویی سبک نیاز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری اوقات آب مصرفی برای هر خودرو در این کارواش‌ها نصف میزان لازم برای شست‌وشوی همان خودرو با دست و اسفنج و کف و در حیاط خانه است. در بسیاری کشورها کارواش‌ها موظف‌اند در آگهی‌های تبلیغاتی خود میزان آب مصرفی‌شان را ذکر کنند و در بسیاری از آنها آب ظاهرا هدررفته بازیابی و تصفیه می‌شود و به چرخه شست‌وشو بازمی‌گردد. مشکل اصلی شست‌وشو با دست مصرف بسیار زیاد آب است، آن‌قدر که مصرف چنین حجمی از آب -به خصوص در شهرهایی که ممکن است با کمبود آب مواجه شوند- خارج از انصاف به نظر می‌رسد؛ همچنین جاری شدن ذرات بسیار مضر در پسآب محتوی مواد شوینده شیمیایی، نفت و بنزین، اسید و تکه‌های ریز فلزات که بلافاصله وارد جوی آب و شبکه فاضلاب می‌شود. در برخی از شهرهای دنیا شست‌وشوی خودرو در خانه به همین دلایل ممنوع است.
متخصصان خودرو اما این را هم گوشزد می‌کنند که همه کارواش‌های اتوماتیک هم شایسته پاک کردن خودروی شما نیستند. از نظر آن‌ها بهترین‌ها کارواش‌هایی هستند که شست‌وشو را بدون تماس مستقیم برس‌ها و دیگر ابزارهای شست‌وشو و پاک‌کننده کامل می‌کنند. حرفه‌ای‌ها هشدار می‌دهند که اصطکاک و تماس این برس‌ها و پارچه‌ها در حال چرخش سریع به احتمال زیاد به بدنه خودرو آسیب می‌زند.
با توجه به جمیع این جهات اگر قصد دارید خودرو را خود تمیز کنید، این کار را در پیاده‌رو نکنید. سعی کنید تا آنجا که امکان دارد پسآب شست‌وشو به شبکه فاضلاب وارد نشود. این را هم از یاد نبرید که پسآب به باغچه یا محوطه چمن یا محل گل‌کاری شده جاری نشود که می‌تواند گل‌ها و دیگر گیاهان را حتی درجا خشک کند. اجازه ندهید پاک شدن خودرو به قیمت آسیب زدن به اموال عمومی یا موجودات زنده کوچه یا حیاط خانه شما تمام شود.
اصل طلایی شست‌وشوی خودرو «آرامش و حوصله» است. اولین فایده این رفتار جلوگیری از خش افتادن روی رنگ بدنه بر اثر ساییدن محکم و شتاب‌زده ابزار شست‌وشو است. خودرو را پیش از شروع کار خاموش کنید و صبر کنید تا کاملا سرد شود. بهتر است خودرو را در سایه بشویید. زیر آفتاب مواد شوینده زود خشک می‌شوند و ذرات موجود در آنها روی رنگ می‌ماند، آن را می‌خورد و یا لکه به جا می‌گذارد.
دو سطل را از آب شیر پر کنید، یکی برای کف درست کردن و دیگری برای پاک‌کردن گرد و خاک و ذرات آلوده از پارچه یا اسفنج. از مواد شوینده خانگی استفاده نکنید، چرا که برای مصارفی خاص و مجزا از شستن خودرو ساخته شده‌اند، در عوض سعی کنید از شوینده‌های معتبر مخصوص خودرو استفاده کنید. وجب به وجب را از بالا به پایین پاک کنید. تایر‌ها و گلگیرها را که معمولا آلوده‌ترین بخش‌ها هستند، بگذارید برای آخر کار، چرا که ممکن است ذرات سخت و برنده چسبیده به آنها به پارچه یا اسفنج بچسبند و بدنه را خط بیندازد. علاوه بر این محلولی که با آن قصد تمیز کردن تایرها را دارید نباید حاوی اسید باشد. حتی بهتر است برای شست‌وشوی بدنه رنگ‌شده و چرخ‌ها از دو اسفنج یا پارچه مجزا استفاده کنید. بدنه را پس از شست‌وشو کاملا خشک کنید، شاید آبی که از آن استفاده کرده‌اید حاوی املاحی باشد که باقی ماندنشان روی بدنه مضر باشد.
شست‌وشو بدون تمیز کردن فضای داخلی و به خصوص کف خودرو کامل نمی‌شود، جایی که ذرات خاک، دوده، نمک و آب در آن جمع می‌شود. پس از استفاده از جاروبرقی، برای شستن کف زیادی آب مصرف نکنید. آب نمک‌ را حل می‌کند و محلول حاصل به زیر موکت کف نشت می‌کند و مدت‌ها خشک نمی‌شود و ممکن است موجب پوسیدگی کف شود. اگر یک کمپرسور دستی یا برقی سالم دارید، برای زدودن گرد و غبار از داشبورد و صندلی‌ها به کارش بگیرید.
مرحله آخر در صورتی ضروری است که بخواهید واقعا خودرو را از هر آسیبی محفوظ بدارید: واکس زدن خودرو که اهل فن برای حفاظت رنگ بدنه از ذرات موجود در محیط و همچنین نور مستقیم آفتاب بسیار توصیه‌اش می‌کنند. وسواسی‌ها دو نوع واکس استفاده می‌کنند: اولی که نوعی تمیزکننده است و دومی که لایه‌ای محافظ روی بدنه تشکیل می‌دهد. اگر همیشه وقت و حوصله این کار را ندارید، سعی کنید دست‌کم دو بار در سال بدنه خودرو را واکس بزنید.