100 هتل ایران  نیاز به بازسازی دارد
Arabian business» در تازه‌ترین گزارش خود به صنعت هتلداری ایران پرداخته است و رئیس هتل‌های زنجیره‌ای «کریستال هتلز» امارات در این خصوص گفت: «من بر این باور هستم که ایران یکی از جذاب‌ترین بازارهای توسعه هتلداری منطقه خواهد شد.» پیتر بلکبرن، رئیس و مدیرعامل «کریستال هتلز» در ادامه می افزاید: ایران هدف‌گذاری بلندپروازانه‌ای دارد و این کشور می‌خواهد تعداد گردشگران این کشور را تا سال 2025، بالغ بر5 برابر افزایش دهد. همچنین این کشور قصد دارد سالانه میزبان 20 میلیون گردشگر باشد؛ به‌علاوه رئیس این هتل‌های زنجیره‌ای به‌دنبال شراکت با شرکت‌های داخلی خواهد بود تا حضور خود را در بازار گردشگری ایران توسعه دهد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «مذاکراتی (از سوی مقامات ایرانی) درخصوص سرمایه‌گذاری 185 میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و گاز و همچنین توسعه بیشتر صنایع فلزات و خودروسازی کشور صورت گرفته و این امر مطمئنا حجم کلی مبادلات تجاری ایران را افزایش خواهد داد و موجب رشد اقتصادی قابل‌توجه در منطقه و دبی به‌عنوان یک قطب مهم خواهد شد»ایران شاهد حضور پرتعداد هیات‌های تجاری در این کشور بوده است و این امر موجب پررنگ شدن مساله کمبود مراکز اقامتی در تهران شده است. اکنون تهران دارای 100 هتل است که بسیاری از آنها به بازسازی نیاز دارند.این گزارش در ادامه به نحوه خدمات‌رسانی ایران به گردشگران خارجی می‌پردازد و رئیس هتل کریستال می‌افزاید: «شیوه مهمانداری در سال‌های اخیر نیز با تغییر همراه بوده است و گردشگران خارجی انتظار دریافت سطح مشخصی از خدمات، محصولات و ارتباطات را دارند که در حال حاضر در ایران موجود نیست.» وی همچنین تاکید می کند: «واردات خدماتی از جمله اپراتورهای ماهر در زمینه هتلداری که در این حوزه از دانش لازم برخوردارند بخش هتلداری ایران را قادر خواهد ساخت تا در کوتاه‌مدت خدمات خود را ارتقا ببخشد و در این زمینه «کریستال هتلز» به‌دنبال مذاکره با شرکایی در ایران است.»گروه هتل‌های زنجیره‌ای «کریستال» دارای هتل‌هایی در کشورهای عراق، لبنان و امارات است. همچنین، این شرکت هتل‌های دیگری نیز در دست ساخت دارد. صحبت‌هایی نیز برای دایر کردن شعب «کریستال هتلز» در عربستان، کردستان عراق و ترکیه در جریان است. علاوه بر اینکه ایران کشوری جذاب برای تجارت است، تقاضای قابل‌توجهی هم برای سفر گردشگران خارجی به این کشور وجود دارد و ما می‌توانیم شاهد رشد ظرفیت‌های بالقوه در تمام بخش‌های این کشور باشیم و از انگیزه‌های مالی جدید و تغییر چهره ایران در بازارهای جهانی بهره ببریم» به گزارش «هتلیر» مدیران هتل از کشور‌های مختلف اعلام کرده‌اند که تمایل دارند در صورت لغو تحریم‌ها در بازار‌های ایران فعالیت کنند. با توجه به روابط تازه ایران با سایر دنیا، اکنون این کشور با وضعیتی متفاوت روبه‌رو است. قبل از انقلاب تنها گروه هتلداری «اینتر کنتینانتال»، «هایت»، «هیلتون» و« استار وود» در ایران فعالیت می‌کردند.

هر چند در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود تحریم‌ها، فعالیت گروه‌های هتلداری محدود شده بود و نمی‌توانستند با ایران روابط تجاری برقرار کنند، اما با توجه به وضعیت جدید اکنون فرصت‌های زیادی پیش‌روی کسب‌و‌کار و صنعت گردشگری ایران است.
الکس کریا کیدیز، رئیس هتل‌های بین‌المللی «ماریوت» در این باره می گوید: «ما از توافق تاریخی ایران بسیار خوشحال هستیم و این امر باعث خواهد شد ایران به جوامع بین‌المللی بازگردد.» «در حال حاضر ایران هتل کافی با استاندارد‌های بالا در اختیار ندارد، اما با این حال ما فرآیند لغو تحریم‌ها را از نزدیک زیر نظر گرفته ایم تا در صورت گشایش درهای این کشور به‌روی سرمایه‌گذاران، ما نیز از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران منتفع شویم.»
مدیر هتل اکور به خبرگزاری میدل ایست درخصوص برنامه‌های این مجموعه در ایران گفته است: «ما انتظار داریم توافق به دست آمده فرصت‌های بی‌شماری را پیش‌روی ایران قرار دهد و رشد بسیاری را در صنعت گردشگری به ارمغان آورد. گروه هتل‌های «اکور» در جهت توسعه صنعت گردشگری در ایران کاملا آماده است.» وی در ادامه تاکید می کند: «ما هم‌اکنون در ایران نماینده‌ای نداریم. هر چند در آینده انتظار داریم که بتوانیم با این کشور همکاری داشته باشیم.»
مدیران شرکت‌های صنعت هتلداری اشتیاق خود را از وضعیت جدید ایران ابراز کرده اند، از جمله مدیر هتل‌های زنجیره‌ای «روتانا» در این خصوص می گوید: مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای «روتانا» در انتظار سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است. هم‌اکنون چهار پروژه از ساخت هتل‌های «روتانا» در ایران در دست احداث است و این مجموعه افتخار می‌کند که این گروه هتلداری در ماه دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که تمایل به بسط گسترش برنامه‌های خود در ایران دارد. عمر کدوری، رئیس هتل «روتانا» به خبرگزاری هتلیر گفته است: «توافق اولیه این مجموعه با ایران در سال ۲۰۱۳ منجر به افزایش ۳۶ درصدی در میزان تقاضا برای ورود به این هتل شد. هم‌اکنون پروژه‌های ما در ایران در دست احداث است و تحت عنوان ریحان آغاز به کار می‌کند.» وی در ادامه تاکید کرده: «من مطمئن هستم که با رفع تحریم‌ها، بسیاری از صاحبان هتل برای ورود به این کشور صف می‌کشند و می‌خواهند در این رقابت اولین نفری باشند که به این بازار بزرگ راه می‌یابند.»

مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای «روتانا» پروژه ساخت دو هتل در مشهد را به عهده دارد که یکی از آنها در سال ۲۰۱۷ با ۳۶۲ اتاق و دیگری در سال ۲۰۱۸ با ۲۷۵ اتاق افتتاح خواهد شد. این مجموعه در پایتخت ایران نیز دو پروژه هتل‌های ریحان را در دست انجام دارد. یکی از این هتل‌ها پنج ستاره است و ۱۹۴ اتاق دارد و دیگری که چهار ستاره است و ۲۱۰ اتاق دارد در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار خواهند کرد.

هلدینگ «Managment hospitaity» که یکی دیگر از مجموعه‌های هتلداری در امارات است نیز با ایران مذاکرات جدی داشته است. لورنت ویونیل مدیرعامل این مجموعه در این باره می گوید: «ما از این اتفاق با اشتیاق بسیار، پذیرا هستیم. ما همواره ایران را به‌عنوان یک بازار بزرگ در منطقه زیر نظر داشته‌ایم. این بازار از نظر صنعت گردشگری ظرفیت‌های بسیاری دارد.» وی در ادامه تاکید می‌کند: «ایران نیز به لحاظ دینی به امارات نزدیک است و در هر دو کشور برند‌های غذاهای حلال در هتل سرو می‌شود؛ بنابراین ایران برای ما بهترین شریک است. ما اکنون با مقامات ایران صحبت‌های مهمی درخصوص گسترش همکاری انجام داده‌ایم.»طبق آخرین گزارش‌ها از صنعت گردشگری در جهان، ایران از کمبود هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره با کیفیت بالا رنج می‌برد. تهران هم‌اکنون 96 هتل دارد در حالی که دبی 657 هتل دارد. همچنین در این گزارش آمده است که از این 96 هتل در تهران تنها 16 هتل است که چهار ستاره یا پنج ستاره است؛ بنابراین ایران ظرفیت خالی بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دارد. همچنین در این گزارش آمده است که طبق آمار و ارقام دولت ایران در 20 مارس 2014، این کشور میزبان 8/ 4 میلیون توریست خارجی بوده است.